Bebas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Bebas journal

Post by bebas »

Efter ha gjort 10 lektioner för ett par månader sedan innan motivationen så småningom runnit ut i sanden ger jag det här projektet nya vingar.

För några år sedan hade jag en lång tankegång som mynnade ut i googlandet av frasen "läran om att lära". Jag var nyfiken på vilka tekniker man kunde använda för att lära på bästa möjliga sätt. Istället för att lägga 100 timmar på att lära sig saker, kan man lägga 100 timmar på sättet man lär sig och därför i framtiden inte behöva lika lång tid för att lära sig vad som helst. Det var en del i min tankegång.

Jag blev väldigt förvånad av tomheten min sökning gav. Det verkade inte riktigt hitta rätt. Jag var ute efter en -ologiterm som jag kunde botanisera i. Men det verkade inte finnas (om någon förstår den term jag söker, om den nu finns, hör gärna av er). Istället tog det inte lång tid innan jag hittade Mattias Ribbings "Vägen till mästarminne". Det verkade för bra för att vara sant och jag minns att jag läste en tredjedel av boken samma dag.

Dagen efter vaknade jag upp med en underlig känsla i huvudet, en dämpning av något slag. Kanske motsvarigheten till hjärnans huvudvärk. Jag insåg där och då och det här var något jag kunde grotta mig ner i som i all framtid skulle kunna ha nytta av. En perfekt investering med andra ord. Jag skulle inte närmsta tiden ha möjlighet att lägga tiden som behövdes så det fick räcka med sporadiska moment i GMS-boken.

Nu har jag dock tiden som krävs och nu ska jag ge allting ett allvarligt försök. Målsättning med 1 lektion varje vardag. Försöka att göra det första jag gör på morgonen. Tidsmässigt ska det inte vara ouppnåeligt. Disciplinen blir här det viktigaste. Jag har en haft en någorlunda konstig relation till lektionerna här på kursen tidigare. Det tar emot så otroligt mycket att börja med en lektion, hjärnan hinner hitta alla möjliga och omöjliga saker som skulle kunna göras innan jag sätter mig ner. Det blir ofta fördröjt med otaliga minuter. Men redan fem minuter efter ha startat en lektion känner jag redan en tillfredsställelse, en känsla av att jag har uppnått något och det jag gör är givande.

Och nästa dag är det samma process som spelar upp sig när jag ska sätta mig ner med en lektion. Slutsats? Inte tänka efter så mycket. Inte ge in till den första tvekan som kommer. Lära mig att oavsett vilken sinnesstämning jag är i, vilka känslor som råder för tillfället, så när tanken på en lektion kommer ska jag genast starta med den.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 1

Gick väldigt bra. Även fast jag har haft uppehåll med lektionerna har jag kontinuerligt hålla mig till minnesträningen. Figurkoder för 00-99 sitter ok. Har 115 cicerobilder för tillfället.

På kedjemetoden försvann tapet och löv. För otydlig visualisering.

Ryska dockmetoden gick bra.

På fria associationsmetoden försvann ett bild vilket gjorde att "kalender" över vid slutet. "Glob" var ordet som försvann, på mina vantar. Också här otydlig visualisering.

Utöver det gick allting smidigt och bra.

Tog ca 45-50 min med läsning.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 2

Gick smidigt. ska pressa mig själv lite mer på hur lång tid jag lägger på varje visualisering. Klarar det på första försöket, så då bör jag försöka göra det snabbare.

tog ~25 min.

Kanske gör dubbla lektioner någon dag nu i början.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 3 avklarad onsdag. Lektion 4 avklarad idag fredag. Tyvärr inte lika mycket tid till minnesträning som planerat. Får ta igen i helgen med en lektion lörd och en sönd.

Lektion 3 uppgift 5 och 6 var brutala. Noll fantasi. För utvärdera hur jag ska bära mig åt för att förbättra fantasin och snabbt hitta memoreringsvänliga bilder. Som det ser ut just nu går kedjetekniken och ryska docktekniken på räls när orden är valda till mig, men när jag måste skapa ett ord från konsonanter, GRM - Gul ReM så står det still. Skapa ett ord från stavelser, BLÄ - BLÄckpenna var otroligt frustrerande. Behövs definitivt läggas tid på dessa tekniker.

Generellt sett mer fel dessa lektioner men är inte alls tränad på dessa tekniker som testades där man själv behöver vara finurlig och hitta passande ord. De kommer bara inte helt naturligt. Kommer nog skicka iväg något mail, för att få lite vägledning. Jaja. Kör med metronom under tiden jag memorerar varierande mellan 20-25 slag i minuten. Vid varje slag får visualiseringen vara klar. Väldigt effektiv teknik där man lär sig att inte hålla på och vela och leta efter den perfekta bilden, utan man lär sig att den första duger så länge den uppnår kraven för visualisering (3d, stor, detaljrik, i färg etc). Har märkt att desto mindre tid jag tar på mig desto lättare är det i vissa fall att komma ihåg. Med tidspressen sker visualisering till viss del mer naturligt. Ett tips.

Lektion 5 och 6 till helgen. Inte riktigt hittat att arbeta med minnesteknik samma tid varje dag men borde gå att lösa. Handlar om disciplin, som vissa dagar är på topp, och vissa dagar lyser med sin frånvaro.

Over and out
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 5 avklarad. Hade fel ett par gånger på första övningen. Långsam i starten. Tar ett tag innan jag är "uppvärmd" och redo att få ut max av nuvarande förmågan. Ska försöka få in lite minnesträning i alldagliga situationer. Tror det är nyckeln att ta det till nästa nivå. Att kunna visualisera en associationsbas och placera ut element för att sen koppla basen till stödbild utan när informationen kommer till en. Men men, träning ger färdighet. Bara att fortsätta. Lektion 6 imorgon.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion inleddes söndag där halva lektionen gjordes, och avslutades inte förrän idag. Blev ett hopp på måndag, tisdag, onsdag.

Svårt att komma in i det. Svårt att få till tid. Borde sikta på att undanlägga 15, 20, 30 minuter eller vad som helst, så länge det sker kontinuerligt.

Lektionen i sig gick långsamt, men sitter nu. Känns som jag tappat tempo, fokus och detaljer i visualiseringen. Jaja. Nya tag imorgon.

Over and out.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

8 dagar utan lektion. Klar med lektion 7 idag. Använde däremot minnesträning för att komma ihåg specifik information inför ett prov, vilket gick otroligt bra. Med 13 bilder kopplade till en med 3-8 bilder kopplade med hjälp av kedjemetoden gick det provet väldigt lätt. Väldigt tydliga resultat vilket inte kräver mycket tid.

Lektion 7 avklarad nu. Väldigt besviken att jag inte gjort lektionen tidigare än såhär. Viktigt med kontinuitet för att man ska lära sig. Väldigt ansträngande lektion. Men gick klart över förväntan. Använder metronom när jag tränar. Inställd på mellan 20-30 bpm, dvs slag i minuten. Vilket ger mig mellan 2 och 3 sekunder att fullända en koppling. Blir definitivt en del fel men kommer tvingar mig själv också att ta första bästa bilden och det går ibland helt på räls. Märker att jag kan hitta mitt riktiga zenmode när jag sätter mig själv under press som jag gör, och fel ska man göra (som jag har förstått det) för att uppnå resultat. Gör man inte fel gör man fel. Har nästan en lätt tryckande känsla i huvudet. Tror jag beskrivit fenomenet tidigare i journalen. Vill tro att det är hjärnans träningsvärk.

Riktigt motiverad just nu. Ett hett tips till alla som läser är att så fort som möjligt använda minnesträningen i vardagen. Minsta lilla sak ger motivation. Bara att komma ihåg vilka saker du behöver handla. Memorera någon sorts fakta som du använder i vardagslivet. Att få känna att ta kunskapen som lärs ut här till situationer i verkligen livet är otroligt motiverande. Jaja. Bra skit. Satsar på lektion 8 och 9 i helgen. Målet är att klara av lektion 12 så snabbt som möjligt för att då låsa upp den där memorization master(?). Som sagt att använda det man lär sig här till praktiska saker gör att man får smak på mer...
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 8 avklarad. Skönt med två lektioner irad. 4 dagar till sen är lektion 12 avklarad och jag kan inleda memorization master(?). Börjar få in aningen mer naturligt flyt. Känns bra.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Lektion 9 avklarad idag. 6 dagar sedan förra lektion. Märks att jag inte kört lektion på nästan en vecka. Har trots det fått användning av minnesträning när jag övat inför prov med fenomenalt resultat. Så har nog fått lite träning genom det. Ska börja schemalägga 30 minuter åt lektioner dagligen. Det svåra är att börja. Kommer man bara över den tröskeln tycker jag det flyter på bra. Sen hur långt jag hinner på 30 minuter eller om det kanske blir längre spelar inte lika stor roll. Då får jag iallafall in den dagliga rutinen.

Lektion 10 imorgon.
bebas
Posts: 12
Joined: Wed 01 Nov 2017, 14:57

Re: Bebas journal

Post by bebas »

Klar med lektion 10. Började igår och fortsatte idag. Figurkoderna på siffror sitter svagt. Satt bättre tidigare. Den låga frekvensen av lektioner från min sida är givetvis anledningen. Kändes väldigt ringrostigt överlag idag. Blev bättre allteftersom lektionen fortlöpte men tog ett tag att komma in. Ska fokusera på figurkoderna kommande dagarna så memorisation master vid lektion 12 kan attackers utan brister.
Post Reply