Nykläckt läkare försöker att minnas

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Fortsättning på lektion 7

Post by DrPh »

Övning 3
- Krävdes totalt två försök. Går mycket långsamt att både repetera bilderna samt skriva ned siffrorna
- Totalt 22 minuter

Övning 4
- Total memoreringstid 11 + 5 = 16 minuter
- Total tid för återkallning 4 + 9 = 13 minuter
- Total tid 29 minuter

Övning 5
- Total memoreringstid 3 minuter
- Total tid för återkallning 2 minuter
- Total tid 5 minuter

Övning 6, 7, 8, 9 och 10 - Alfanumeriska övningar
- Läser mest igenom detta nu och förbereder mentalt ritande via ett annat program. Planen är att rita två bilder om dagen och att göra det mycket noggrant. Har ej tid för mer än så för tillfället och tycker dessutom att dessa övningar är extremt tråkiga.

Kommentar gällande lektion 7:
- Total tidsåtgång 10 + 10 + 22 + 29 + 5 = 76 minuter. Observera dock att tiden för övning 6, 7 och 8 ej är inräknade i dessa. Enligt tidsschemat hade jag haft 44 minuter på mig att göra dessa. Mentalt ritande tar 10-20 minuter vilket innebär att jag för övning 7 och 8 hade haft 24-34 minuter på mig. Tveksamt att jag hade klarat det med "hög hastighet" idag...
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Lektion 8

Post by DrPh »

Hej!

Ska försöka att göra en halv lektion om dagen. Kan bli tight, men jag ska försöka att prioritera detta högt!

Övning 1, 2, 3, 4 och 5
- Total memoreringstid (1, 2 och 3) 8 minuter
- Total tid för återkallning (uppgift 4) 3 + 3 = 6 minuter (den enda bilden jag inte kom på första rundan var termos-runsten)
- Total tid för återkallning (uppgift 5) 3 minuter (alla rätt på första!)
- Total tid 17 minuter

Kommentar: Wow! Jag är riktigt nöjd med mitt resultat, klarade av övning 1, 2, 3, 4 och 5 på 17 minuter. Jag tror jag lyckades fokusera på en helt ny nivå genom att tyst räkna mellan 1-100 samtidigt som jag gjorde övningen. Jag såg bilderna på ett sätt som jag aldrig tidigare har gjort. Det bidrog nog till att jag nästan fick alla rätt på första försöket (uppgift 4 - endast 1 fel!) och alla rätt på första försöket på uppgift 5! Kul!

Nöjer mig med detta idag!
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Fortsättning på lektion 8

Post by DrPh »

Övning 6
- Totala memoreringstiden 5 minuter
- Total tid för återkallning 3 + 3 = 6 minuter (3 fel, försökte ej komma på bilden under längre tid utan konstaterade bara att jag inte visste och gick vidare)
- Total tid för återkallning (baklänges) 2,5 minuter
- Total tid 13,5 minuter

Nöjd även med detta! Fungerar väldigt bra att räkna tyst för mig själv måste jag säga.

Övning 7, 8, 9 och 10
- Läser mest igenom detta nu och förbereder mentalt ritande via ett annat program. Planen är att rita två bilder om dagen och att göra det mycket noggrant. Har ej tid för mer än så för tillfället och tycker dessutom att dessa övningar är extremt tråkiga.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Lektion 9

Post by DrPh »

Övning 1
- Gjordes på väg till jobbet, tog ej tid. Gick på första försöket och kändes bra. Satt samtidigt och räknade till 1-100 tyst i mitt huvud.

Övning 2
- Tog väldigt lång tid, tyckte detta var rätt svårt.
- Tid för repetition och rättning: 12 + 8 + 4 = 24 minuter
- Försökstid: 8 + 7 + 2 + 5 = 22 minuter
- Total tid för hela övningen: 46 minuter :(

Stannar här för idag. Planerar på att göra övning 3 imorgon + kontrollfrågor från lektion 8 och 9.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Fortsättning på lektion 9

Post by DrPh »

Övning 3
- Två försök. Tog totalt 17 minuter.

Övning 4, 5 och 6
- Läser mest igenom detta nu och förbereder mentalt ritande via ett annat program. Planen är att rita två bilder om dagen och att göra det mycket noggrant. Har ej tid för mer än så för tillfället och tycker dessutom att dessa övningar är extremt tråkiga.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Lektion 10

Post by DrPh »

Övning 1, 2 och 3
- Läser mest igenom detta nu och förbereder mentalt ritande via ett annat program. Planen är att rita två bilder om dagen och att göra det mycket noggrant. Har ej tid för mer än så för tillfället och tycker dessutom att dessa övningar är extremt tråkiga.

Övning 4
- Total memoreringstid: 13 minuter
- Total tid för återkallning: 8 + 4 = 12 minuter
Total tid 25 minuter

Kommentar: Är nöjd med att jag klarade det på två försök.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Fortsättning på lektion 10

Post by DrPh »

Uppgift 5

Övade dessa på väg från jobbet, ej särskilt svårt eftersom man har första bokstaven :geek:.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Övningar utanför lektionerna

Post by DrPh »

Övade alfanumerisk kodning med Mind Academy's app i ca 40 minuter idag. Körde 0-49 och gjorde 100 kort i taget. Som snabbast snitthastighet på 2,2sek/kort. Jävligt segt alltså. Vissa kort (ffa 00-19) sitter reflexmässigt.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Delar jag slarvat med - Lektion 6

Post by DrPh »

Övning 3, 4, 5, 6 och 7

Genomfört dessa nu enligt instruktionerna utan att slarva. Övning 6 tog uppskattningsvis totalt 15-20 minuter att genomföra. Klarade det på 3e försöket. Kodningen är fortfarande seg.

Har även slängt in alla siffror 00-99, månader, veckodagar och alfabetet i ett smart flashcard-program. Har gjort dessa övningar dagligen i ca 10 minuter samt övat lite med Mind Academy's egen app de senaste 2 dagarna.
DrPh
Posts: 32
Joined: Wed 21 Jun 2017, 08:42

Delar jag slarvat med - Lektion 7

Post by DrPh »

Övning 6, 7 och 8
Genomfört dessa nu enligt instruktionerna utan att slarva. Övning 8 uppnådde jag en snitthastighet på ca 3 sekunder per siffra, vissa nästan reflex, andra mycket segare (10+ sekunder). Tycker dessa övningar är väldigt frustrerande.
Post Reply