Moonwalking with Christoffer

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Hej!

Fick svårt att fortsätta kursen efter lektion 25 (språkmodulen) pga bland annat mycket jobb. Det blev ett avbrott på 2 månader men har dock "underhållsmemorerat" d.v.s repeterat figurkoderna under den tiden och de sitter fortfarande. Såg dokumentären "Sveriges coolaste landslag" och blev inspirerad att börja igen.

Lyssnade även igenom ljudboken "Moonwalking with Einstein" av Joshua Foer och kan definitivt rekommendera den. Nu har jag däremot bestämt mig för att verkligen göra klart kursen genom att avsätta tid för lektioner + MM minst 3 dagar i veckan. Det som var svårast är det som har tjatats på i hela kursen "bry dig inte om resultaten", viket är lättare sagt än gjort när jag liksom de flesta människor är tävlingsinriktade och vill göra bra ifrån sig.

I boken "Moonwalking with Einstein" går Joshua Foer igenom bl.a när han själv hamnade i "autopilot" fasen som medförde att han inte förbättrade sina tider alls under flertalet veckor. Lösningen som hans mentor Ed Cooke gav var då att utvärdera varje minnessession och strunta i resultaten.

Därav påbörjandet av denna journal i syfte att utvärdera och utveckla mina resultat.

Just nu är steg 1 att repetera och fylla i allt från listan som står på Mind Academys resultat sida. Därefter fortsätta med MM. Slutligen imorgon (förhoppningsvis) påbörja språkmodulen på riktigt.

Mål: 60 lektioner avklarade.
Delmål: gjort klart lektion 28 innan söndag 14/5
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Kvällens uppdatering:

Har gått igenom allt fram t.o.m "roliga historierna". Har tappat en del som behövdes fräschas upp men det mesta satt förvånansvärt nog fortfarande kvar.

Gjorde en förövning i MM inställt på 2 sekunder, valde "do not repeat numbers" och ställde in på 100. Detta gjorde jag för att kontrollera hur figurkoderna fortfarande satt. Vissa var svåra, framförallt när det blev stressigt att snabbt få fram figurkoderna. T.ex 68 - Palm satt lite sämre än 51 - Runsten. Kan vara att Runstenen är mer iögonfallande än Palmen. Ska göra samma sak imorgon och de som fortfarande sitter dåligt nu när det är mer stress involverad ska jag göra 30 sekunder av inre målning.

Fick en varm känsla i kroppen när jag repeterade. Hade glömt hur roligt det är egentligen!
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Har efter ytterligare ett uppehåll pga två veckor av övningsverksamhet. Har däremot försökt och köra MM så ofta det gått. Är nästan helt klart med återuppbyggnaden av lektionerna.

Har ledigt nu några dagar som jag ska fokusera på att komma in i en rutin som förhoppningsvis kan fungera utan problem!
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Är på lektion 42 och det går ganska bra, det svåra är att det känns som att jag tar onödigt lång tid på mig under de här senaste lektionerna. Har bävat inför MM för att jag inte vill göra fel men bestämde mig för att göra 120 siffror på 2 sekunder med musik. Resultatet blev över förväntan och nu vill jag göra mer.

Ska kämpa på ändå till lektion 60!
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Har haft minnesträningen som en sporadisk bisyssla men mest för att upprätthålla det jag lärt mig de senaste månaderna. Varit uppe på 200 tal i MM med musik i bakgrunden och varit nästan "rädd" för att gå vidare pga vill prestera på topp. Har läst vad andra skrivit och tvingade mig själv att gå över 200 strecket med musik i bakgrunden. Från början gick det katastrofalt dåligt men efter att hela tiden ökat med 20 per dag så är jag nu på 320 siffror / 2 sek + musik och fick 182 rätt.

Har märkt en signifikant ökning i mina resultat och kan verkligen rekommendera alla som kör MM att verkligen gå över det som känns bekvämt.

Det som jag har svårt med för tillfället är just att applicera detta i vardagen samt att finna tillfällen att gå igenom det jag memorerat. Ofta kommer jag på mig själv att "ja just det, det där borde jag gått igenom för 1 vecka sedan" och får "memorera om". Inte optimalt men ska göra mitt bästa för att påminna mig själv att köra mental repetition oftare!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by VictorBull »

Tjena Christoffer,

Suveränt resultat du fått till i MM :D 182/320 är sjukt bra! Dessutom hade du störningsfaktorer i form av bakgrundsmusik vilket gör resultatet ännu mer imponerande. Sugen på att testa att tävla i minne kanske? :-)

Angående din mentala repetition. Det viktigaste är att du kör igenom dina bilder ordentligt flera gånger de första 4 dagarna efter memorering. Då är det lättare att "minnas dem igen" om det skull råka gå längre tid till nästa återkallning. Försök hitta rutin i vardagen där du kanske kör återkallning 15min under en rast/paus vid samma tidpunkt varje dag, detta gör det lättare att få återkallningen gjord för dem som för övrigt har ett späckat vardagsschema :-)
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Tack för peppen! :)

Ja jag kanske har blivit lite sugen iallafall, känns som att det kanske bör gå några månader men sen får vi se!

Ska verkligen försöka, jag antar att det blir lättare och lättare ju mer man övar?
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Körde MM igen efter ca 20 minuter mindfulness. Denna gången på 340 tal varav jag klarade 197 med musik i bakgrunden. Nu börjar det kännas kul!

Känner mig väldigt fokuserad och avslappnad!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by VictorBull »

Ännu en gång grymt imponerad över resultaten :D Bra jobbat!

Nästa tävling i kommer bli SM i augusti/september (förmodligen i Göteborg). Det är den tävlingen som jag siktar på just nu i alla fall :D Kan varmt rekommendera att vi drar ihop ett GMS-gäng och kör ett SM ihop :-)

Allt gott
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Moonwalking with Christoffer

Post by ChrisPierrou »

Tack så jättemycket! :)

Måste man inte kvala in till SM? Hur gör du för att träna för de specifika grenarna?

/Chris
Post Reply