Utvärdering efter lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
Pontus94
Posts: 1
Joined: Wed 15 Mar 2017, 22:48

Utvärdering efter lektion 24

Post by Pontus94 »

Hej! Mitt namn är Pontus och jag är 22 år gammal. Jag går lärarutbildningen med inriktning mot gymnasiet i ämnena svenska och samhällskunskap. Jag arbetar också med att avverka en kandidat i filosofi vid sidan om.
Efter hårt slit så är lektion 24 färdig. Testet tog en halvtimme (inräknat med skrivtid), resultatet blev 2 fel, vilket jag är nöjd med.
Så här långt så är mitt intryck av kursen väldigt gott. Det tog längre tid och var mer ansträngande än vad jag först trott. De första tre/fyra lektionerna var sannerligen en utmaning, men sedan rullade det på i en bättre fart! Att kunna memorera denna mängd av information och såpass olika typer av information är häpnadsväckande och jag är väldigt glad över att jag fått chansen att ta del av detta. Hur hjärnan och framförallt minnet fungerar har alltid intresserat mig, och jag ser fram emot att ytterligare bemästra dessa tekniker för att kunna applicera dem i mina studier.
Ifall jag skulle bidra med någon form av feedback på kursen utifrån mitt ämnesområde så är det följande: 1. I flera fall har jag stött på språkliga fel, förmodligen direktöversättningar från engelska. Detta drar såklart ner uttrycket av professionalitet, då det är en lätt åtgärd att fixa. 2. Från en pedagogisk synpunkt känns många av övningarna avlägsna. Såsom slaget vid Nikopolis, eller formler för elementarladdningar. Jag kan förstå att detta fungerar som ett lärandeexempel. Men mitt förslag skulle vara att skapa mer angelägna exempel. Som när Gustav Vasa blev kung eller när skeppet Vasa sjönk. 3. Avslutningsvis skulle jag rekommendera en mer övergripande layout av lektionerna. Så man vet hur många lektioner det är kvar tills nästa kursmodul etc. Samt att man smidigt kan hoppa emellan dem.
Men framför allt tycker jag detta är en fantastisk idé och jag är glad att du (Mattias) har tagit detta koncept till Sverige. Att applicera dessa tekniker kombinerat med pedagogisk forskning kring lärande och motivation vore perfekt för att sprida till skolorna.
Post Reply