Vildas träningsdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Vildas träningsdagbok

Post by vilda »

Första dagen

Jaha, nu har jag kastat mig ut.
Det låter vettigt att skriva ner tankar och upplevelser efter lektionerna, so here I go:

Det lilla testet i början kändes verkligen som att det gick åt skogen, ganska nedslående men också skrattretande; jag stoppade tal i kylskåpet men gick sedan i fel ordning bland hyllorna när jag skulle hämta tillbaka talen =)

Så började jag på lektion 1, utan att veta riktigt vad som väntade.

När timern tickade iväg medan jag läste instruktionerna kändes det som om jag hade så bråttom och sådana tankar dök upp och stal fokus. Först efter 1,5 timme kom jag på att jag kan ju pausa när jag läser instruktioner.

När jag efter en stund kunde minnas en massa inbördes oberoende prylar i en lång rad kändes det ju RIKTIGT bra! Jag hade redan bestämt mig för att det här verkar funka, men tilltron ökar ju när jag gör egna framsteg och gav energi till att fortsätta.

Uppmaningen om att man behöver göra fel och att inte repetera mer än nödvändigt var en Aha-upplevelse och en energikick. Jag är så van att man ska prestera och det ska vara rätt och fort ska det gå, men nu gäller det ju att lära om.

Det enda som känns avigt så här första dagen är att översätta fram och tillbaka mellan siffror och bokstavskombinationer, men det lossnar nog.

Summan av kardemumman är iallafall att jag är nöjd och glad. Nu gäller det bara att komma vidare. =)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vildas träningsdagbok

Post by Mattias »

Välkommen Vilda,

Och bra jobbat med första lektionen! :)
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Lektion 2

Post by vilda »

var börjar jag nu då...
Har haft en kompakt vecka med mycket nytt att ta in och mycket att göra, så det har varit svårt att hinna/orka med minnesskolan. Har iallafall tänkt och repeterat en del och under helgen gjort klart lektion 2. Kändes lite jobbigt ett tag att börja med så mycket nya saker samtidigt, men om jag inte börjar med minnesskolan nu kommer det ju aldrig att bli av. Så jag gör så gott jag kan.

Som jag trodde känns inte sifferkoderna så konstiga längre och de börjar sätta sig sakta men säkert. Funderar mycket kring texterna om att göra fel, korta memoreringstiden, motivera sig medvetet mm. Så träningen håller ju på även utanför lektionerna.

Kunde memorera 20 siffror felfritt i slutet på lektion 2 - har knappt hunnit fatta hur fantastiskt det är. Tabellraderna ovanför hade jag lite fel på, för jag hade samma stödbilder i hallen som föregående uppgift, så det "fladdrade" mellan tex räv och cykel i nyckelskåpet. Skrev ner båda när det där hände, och mycket riktigt det var föregående övning blandat med den pågående!

Något jag noterade första lektionen har följt med mig idag också; om jag får med flera sinnesintryck i visualiseringen så sitter memoreringen som berget sedan. Tex när jag riktigt hör hur det krasar när äpplet trycks mot krokarna i nyckelskåpet, det doftar äpple och krokarna får äppelsaft på sig, eller när räven hänger där på magen över elementkanten och man riktigt känner kanten skava och hur det bränns. Det är ju den där visualiseringen av kontaktytan jag läst om, men nu har jag upplevt det själv och det är något helt annat än att försöka förstå genom att läsa (som det också står att läsa ;) ). Frågan är väl om jag får med för mycket intryck i det hela? Blir det långsamt i långa loppet? Tja, det är iallafall inte format i ord.

För det är väldigt vad det snackas inne i mitt huvud! Jag satt till slut och krafsade och bankade med pennan i pappret medan jag kopplade ihop bilder - för att störa mig själv och få hjärnan att sluta säga allting med ord. Det här är rester av gamla memoreringstekniker som oftast inte funkar så bra och som jag får träna bort.

Så summa summarum, även om det gått lite långsamt för mig den här första veckan, och jag bara gjort 2 istället för de 3 lektioner jag föresatt mig, så är jag nöjd både med mig själv och kursen.

Nu skall jag belöna mig själv och planera in nästa lektion så att det inte går lika långsamt fram nästa vecka. Och så lite motivationsvisualisering innan jag somnar :D
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Lektion 3

Post by vilda »

Japp, tufft med nytt jobb och minnesskola samtidigt, men jag ger inte upp.

Lektion 3 kändes ganska jobbig; dels för att jag är trött och har lärt mig mycket nytt i min övriga vardag, dels för att jag inte tycks kunna minnas första ledet i en minneskedja. Fel är till för att lära av - alltså: jag gör av någon anledning för svaga bindningar och bilder just i början av en kedja. Tänkte till på bilderna med färgprakt och doft och känsla och då satt de bättre.
Skrev ut tabeller att öva på samt kort, så att jag kan öva vidare utan att sitta vid datorn.
Detta om detta, slut för idag. Go´natt! ;)
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Lektion 4

Post by vilda »

Återigen svårt med första grejen i en kedja. Började köra ned första grejen i varje kedja i soptunnan i köket - den är ändå inte stödbild för något annat. Kanske detta har nackdelar längre fram? Jag får fråga. Nu hjälpte det mig iallafall att få tag i början på kedjan när jag skulle återkalla.
Det är rätt knöligt att hitta bra saker som låter lika och ibland väldigt svårt att minnas vilka bokstäver av det likalåtande som skulle vara med.
Annars tycker jag att det börjar gå snabbare att skapa bra minnesbilder, även om jag har långt kvar innan jag verkligen snabbt kan hitta bra bilder för fasta bindningar.
Nu ska jag sova lite minnessömn.
God natt!
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Lektion 5

Post by vilda »

Trasslar mig fram genom lektion fem, både trött och förkyld. Det verkar lovande med associationsbaser och kopplingar. När jag gjort meningsfulla ord av meningslösa bokstavskombinationer och sedan ska återkalla , då har jag svårt med vilken del av mitt meningsfulla ord som jag skulle minnas. Det här är det kinkiga just nu, annars minns jag ju förvånansvärt mycket för att vara ur form.
JAg behöver öva mer på siffrorna, märker jag, för de första kom lite i skymundan senaste dagarna och då började de lossna lite.
Post Reply