min journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

min journal

Post by olleraberg »

hej!

detta är mitt andra försök med minnes kursen. gjorde upp till lektion 18 för ca 1-2 år sen men tänkte ge det ett nytt försök och restarta hela kursen. vissa saker lessnade jag på som tex figurkoderna för de aldrig satt så började med massa egna trix, inget jag rekomenderar :p

Min journal för lektion 1-2:

kopplingarna sitter bra, slarvar lite när jag ska sammanfoga bilderna vid kopplingspunkten så det blir suddigt (ingen kontakt).
har svårt att släppa taget ibland och våga göra fel så det blir kasst flow i skapandet.
kör på timer med 25 minuters intervall sen vilar ca 5 imellan.

alfanuemriska koden i lektion gick riktigt trögt men när jag läste tipsen på figurkodssytemet på forumet gick det mkt bättre och 9 av 10 siffror satt nu över helgen.

tänkte öva via hemsidan 3 dagar i veckan och utöver det småöva lite med kort övningen i lektion 2 övning 7,
alfakod då och då sen skapa cicerobilder samt visualisera min egen bild av superminne.


lektion 2
övn 5 och 6 gick riktigt trögt, figurkoder över lag går trögt men innan har jag som sagt gett upp och hittat på egna varianter så ska försöka pressa mig lite mer här..


det va deee mvh olle
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

klar med lektion 2/3

lektion 3 övn 4,5 och 6 tog säkert mer än 2 timmar. råkade glömma lektions timern på, när det blir jobbigt så drömmer jag mig bort och börjar fundera på annat istället, när det väl släpper så funkar allt kanon.

att koppla cicero med figurkoder i både lektion 2 och 3 gick trögt och jag hade inte många rätt.
spelar perfektionist och försöker få till alla kopplingar bra istället för att FLOWa och ha fel.

har gjort kortövningen med 1-20 och det börjar sitta lite bättre, i huvudet poppar bilderna upp nånstans därinne ;p
hade en riktigt schyst stund idag där det kändes som att allt visulaiserande/kopplande bara skedde av sig själv jag behövde inte anstärnga mig alls. kändes som jag stod mitt i det krativa flödet :p

vid vissa ord/associationer så kan jag flumma iväg ordentligt som att jag blir fångad ordetnligt av en tankeström som bara vill vidare.

annars flyter det på men det är mest mitt humör och att jag snöar in på annat som sabbar tränandet. jag tror också att jag kan bli bäst i världen direkt haha men det är inget jag strävar efter, just nu har jag inget direkt mål med kursen förutom att det är kul att ha ett schyst minne :)
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

just nu är mitt upplägg att jag övar mån-tis tors och fre 1-2 timmar för att få en hel del vila mellan tränings dagarna.
övade en del i helgen och gjorde matlista med kedjemetoden! hade bra träningsverk i hjärnan i lördags...

lektion 4 övn 1-3 gick bra hade en del fel.

övn 4 och 5 gick inte alls bra. jag kan skapa kopplingar och återkalla bilderna rätt bra men det tar sjukt lång tid att memorera när man ska göra om alla orden och dela upp dom hade säkert 1-2 timmar bara här. har svårt att släppa taget här och våga ha fel, vill att varje bild ska sitta kanon.
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

lektion 5.

övn 1
hade 15/71 första försöket och 55/71 vid repetition.
det va nice att öva jag brydde mig inte om att jag hade fel och körde bara på.
övn 3-4 lite hakcig repeition men jag VILL så gärna vara mycket snabbare än vad jag är på än gång, förväntar mig alldeles för mkt.
övn 5 14/20 gjorde bara ett försök.

kanonbra med påmminelse om hur man ska koppla och syftet med första modulen osv..
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

inledde övning ett med att göra tokfel och försökte koppla alla sekvenser sammtidigt istället för 1 i taget och återkalla.
när jag gjorde som det stod i insturktionerna gick det betydligt bättre.

övning 2 så hade jag många fel där jag inte kollat igenom kopplings stället, jag visualiserar stort, 3d färg och ihop men går sällan igenom kopplings stället så det va en bra påminnelse. det satt mer och mer när jag repeterade sen.
kul att få testa själv att omvandla ord till bilder :)

nånstans här glömde jag lektions timern på men vart iaf inte stressad av den som jag har vart förut..
övn 3 när jag gjorde kursen förra gången så hade jag fäst alla stödbilder med cicero så va tvungen att fokusera rätt mkt på att se dem enskilt för att bryta de gammla kopplingarna, som sagt ge fan i egna trix ;P
övn 4 kände mig långsam men det gick helt ok.

övn 5-6 gick sådär, slarv där också med kopplingspunkterna så försökte fokusera på det vid andra rundan men va rätt trött i fokusen. hur som helst så är uppmärksamhets spammet bättre och fokus tiden, börjar se lite tydligare.

hejhej
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

Lektion 7 övn 1
Första försöket 10/40
Andra 40/40

Repeterade övn 2 lektion 6 i fredags och hade 46/49

Lektion 7 övn 2
Första försöket 12/20
Andra 18/20

Övn 3
Gjorde helt fel med figurkoderna från början så fick nästan alla tal fel med vid försök nr 2 så blev det 13/20

Nånstans här börjar jag lita lite på min egen minnes förmåga vid andra försöket. att det är en grejj som verkligen funkar för mig att gå igenom kopplingarna snabbt igen. Nu ska jag hålla mig helt till instruktionerna men det är kul att det funkar :) ville igentligen bara köra vidare med denna lektion men pausade och körde vidare på måndag istället och det första jag gjorde var att repetera lektion 6 övn 2 då blev resultatet 48/49 :D

Övn 4
8/20 första
17/20 andra

Övn 5 så repeterade jag kopplingarna utan att göra ett första försök så då fick jag 30/30 men nånstans här va tiden slut för långe sen så jag lägger ner alldeles för mycket tid på att vilja ha rätt istället för att fokusera på övnings instruktionerna och våga koppla och ha fel.
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

lektion 8

övn 1, 2, 3 och 4.
kände mig alert när jag gjorde denna så va nice att ta in infon och visualisera och koppla enl insturktionerna.
vid återkallande övn 4 23/30

övning 5 28/30

övning 6
första försöket framlänges 21/40
andra och bakåt 40/40

övn 7.
va rätt trött i koncentrationen vid det här laget och fick inte alls några skarpa visualiseringar av siffororna så följande övningar gick sådär 8 och 9.
tappade suget helt att visualisera och ville bara slänga iväg datan.. krigade sista övningen.
imorgon blir det vila helt från att öva kör efter upplägget mån-tis och tors fre. försöker göra klart en lektion varje dag som jag övar så imorgon är jag freeeeeeee :D

ha det bra!
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

lektion 9
repeterade lektion 6 övn 2 igen och hade 48/49 så den sitter som en smäck känns det som hade problem med en bild som inte riktigt stämmer överns med uttalet med kopplade ihop den med en till.

övn 1
25/25
började med den här lektion i på torsdagen och efter övning fanns det inte en gnutta fokus kvar så jag la ner och fortsatte på fredagen istället, kändes varken kul eller värt det att pressa när jag va sådär slut.
övn 2
29/60
övn 3
23/45

övn 5/6
vet inte om jag lurar mig själv men känner mig inte så snabb med figurkoderna, får leta i skallen och tvinga fram dom. ibland så lyckas jag rabbla på 3-5 snabba men sen tar det stopp och jag får leta igen.
nått som hjälper är ju iaf övningar där figurkoderna är inblandade så man blir tvungen att kolla igenom dom tex övn2 i denna lektion.

annars har min koncentration varit rätt dålig och det inre surret har fört ett jävla liv ;p
tror denna lektion tog mer än 2 timmar för jag i stort sett hela tiden var tankspridd.

mvh olle
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

tja!!

börjar kunna leka lite med metoderna till vardags och det är rätt kul :D
har blivit lite bättre på att komma ihåg och återberätta sånt jag läst!

lektion 10

övn 4 försök 1 34/60
försök 2 60/60
.

lektion 11
denna lektion gick riktigt trögt hade mer än 2.5h,
efter 5 försök grejjade jag övn 4.
första försöket va 43/99 andra 92 av 99 och sen reparera småfel.
men det är kul att det är sån enorm skillnad vid andra försöket plus att jag pausade denna övning och började om dagen efter då satt allt kvar.

har tänkt på lite mål med kursen och det är att kunna komma ihåg sånt jag läser,
kunna göra roliga saker tex ta jägarcert och om jag skulle vilja utbilda mig,
sen är det allmänt kul att gå runt å trixa med ett superminne :P
är sjukskriven för tillfället så har rätt mkt tid över men hoppas kunna grejja kursen till augusti-september.

ha det bra! mvh olle
olleraberg
Posts: 15
Joined: Mon 04 Aug 2014, 15:47

Re: min journal

Post by olleraberg »

hallå!

lektion 12.

övn 1
första försöket 34/50
andra 42/50
tredje 49/50
fjärde 50/50

övn 4
48/87

övn 5
55/99


orkade inte alls köra 4 lektioner förra veckan, det känns som att det är på gränsen till för mkt och jag blir helt slut.
sänker tempot lite och kör på med max 3 st plus att jag inte ska ta det hela på för stort allvar :)

hejs
Post Reply