Journal - MsSthlm
Posted: Fri 06 Jan 2017, 23:10
Idag har jag tagit mig igenom lektion nummer 2. Såhär i början har det gått trögare än väntat. Jag hade avsatt 2,5 timmar till första lektionen och trodde att jag hade marginal. Men det visade sig i slutändan ta ungefär dubbelt så lång tid. Det kändes som att hjärnan formades allt mer av en obearbetbar deg ju längre jag höll på med övningarna, för det var så ovant. Så min erfarenhet från lektion 1 är att jag nog behöver avsätta mycket mer tid än 2 h per lektion och kanske också dela upp lektionerna på flera olika dagar. Kanske är det här något som släpper efterhand så att det går snabbare, kanske inte. Det återstår att se helt enkelt.
Lektion 2 delade jag upp på två olika dagar, det blev mer överkomligt. Den tog också längre tid än två timmar.
I vilket fall tycker jag det är roligt och det känns som att hjärnan får sig en utmaning, det känns verkligen som hjärngympa. Och jag kan ändå köpa att metoderna funkar när man väl lärt sig hur det funkar och hjärnan har vant sig vid metodiken. Så då känns det mödan värt även om alla lektioner tar dubbelt så lång tid som de borde. Det gäller att hitta tiden i schemat bara.
Så vad jag har kommit fram till nu är att för att hinna med kursen så behöver jag ha veckans första lektion klar till onsdag, andra lektionen måste vara klar på fredagen och tredje lektionen behöver vara klar på söndag. Då blir det tre lektioner i veckan och möjlighet finns att sprida varje lektion över flera dagar så att hjärnan slipper bli en obearbetbar degklump som det ändå inte går att få något vettigt ur.
I lektion 2 var det ju också en artikel om visualisering för bättre resultat. Jag tänkte att jag ska satsa på att följa det med daglig visualisering på 5 minuter. För min del blev den motiverande bilden en klocka som symboliserar hur mycket tid jag kommer spara när jag kan lära mig saker snabbare och komma ihåg dem. Det i sin tur kan ge mig mer fritid som jag kan spendera kreativt som jag vill. Det är värt väldigt mycket, vår tid är ju vår mest dyrbara resurs och en väldigt begränsad sådan.
Självklart finns det också massor av andra saker som är bra med att ha ett väldigt upparbetat minne, kul att minnas allt man lär sig, det blir säkert roligare att lära sig nya saker och det öppnar upp helt nya möjligheter i livet när man kan lära sig saker snabbt och minnas dem.
Lektion 2 delade jag upp på två olika dagar, det blev mer överkomligt. Den tog också längre tid än två timmar.
I vilket fall tycker jag det är roligt och det känns som att hjärnan får sig en utmaning, det känns verkligen som hjärngympa. Och jag kan ändå köpa att metoderna funkar när man väl lärt sig hur det funkar och hjärnan har vant sig vid metodiken. Så då känns det mödan värt även om alla lektioner tar dubbelt så lång tid som de borde. Det gäller att hitta tiden i schemat bara.
Så vad jag har kommit fram till nu är att för att hinna med kursen så behöver jag ha veckans första lektion klar till onsdag, andra lektionen måste vara klar på fredagen och tredje lektionen behöver vara klar på söndag. Då blir det tre lektioner i veckan och möjlighet finns att sprida varje lektion över flera dagar så att hjärnan slipper bli en obearbetbar degklump som det ändå inte går att få något vettigt ur.
I lektion 2 var det ju också en artikel om visualisering för bättre resultat. Jag tänkte att jag ska satsa på att följa det med daglig visualisering på 5 minuter. För min del blev den motiverande bilden en klocka som symboliserar hur mycket tid jag kommer spara när jag kan lära mig saker snabbare och komma ihåg dem. Det i sin tur kan ge mig mer fritid som jag kan spendera kreativt som jag vill. Det är värt väldigt mycket, vår tid är ju vår mest dyrbara resurs och en väldigt begränsad sådan.
Självklart finns det också massor av andra saker som är bra med att ha ett väldigt upparbetat minne, kul att minnas allt man lär sig, det blir säkert roligare att lära sig nya saker och det öppnar upp helt nya möjligheter i livet när man kan lära sig saker snabbt och minnas dem.