PeLi: JOURNAL

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
PeLi
Posts: 5
Joined: Mon 12 Dec 2016, 13:12

PeLi: JOURNAL

Post by PeLi »

Lektion 1-3 inte journalförda. Lektion 1 gick snabbt (fast jag lät klockan gå medan jag läste ur Superminnets hemligheter och instruktioner). Lektion 2 och 3 tog längre tid. Inser att mina visualiserade bilder gärna utför något istället för att hålla sig till en fix bild. Fascinerad av att vissa bilder/kopplingar fastnar så lätt medan andra behöver tragglas.

Börjar journalföra nu under lektion 4. Har mina spelkort med siffror på, men kommer på mig själv med att snarare hitta och uttala ordet (inte högt) istället för att bara framkalla bilden. Hoppas det går snabbare med övning.
PeLi
Posts: 5
Joined: Mon 12 Dec 2016, 13:12

Re: PeLi: JOURNAL

Post by PeLi »

Eftersom jag inte riktigt förstår hur jag fortsätter på mitt inlägg blir det väl ett svar i tråden istället.

Lektion 5:
Övning 1 blev en hel del fel då jag glömde vad jag satte på mina olika saker i rummet och glömde jag första ordet fanns inte associationerna där. Men på andra försöket var det färre fel och på tredje försöket satt det. Störande moment av uppmärksamhetskrävande babblig son försvårade det hela.

Övning 2-4 + 6:
Hade redan i förväg gjort övningar med siffror (det var så kul att lära sig siffror att jag gick händelserna lite i förväg och har gått familjen på nerverna när jag bläddrar med mina kort ända tills jag hittade appar som folk lagt upp så kan jag tänka bilderna utifrån telefonens siffror istället).

Övning 5: Prickade 13/20 på första försöket. Andra försöket 19/20 (fick byta bild på olycka) och tredje försöket satt det. Lite knepigt med böjningar, att komma ihåg om det är böjd form eller plural/singular.
PeLi
Posts: 5
Joined: Mon 12 Dec 2016, 13:12

PeLi: JOURNAL Lektion 5

Post by PeLi »

Roligt att det går att ta till sig stor mängd information i flera nivåer! Lektion 5 tog sin tid (kanske lägger jag ner lite för lång tid på det, borde snabba upp mer!) och delades upp på flera dagar, men roligt när det sitter!
PeLi
Posts: 5
Joined: Mon 12 Dec 2016, 13:12

Re: PeLi: JOURNAL

Post by PeLi »

Blev visst inte så mycket journalskrivande, men jag är inne på lektion 12 nu. Övningarna tar lång tid och jag märker att jag är rätt splittrad, inte minst pga att det varit jullov med barn hemma som just kräver min uppmärksamhet precis i samma ögonblick jag sätter mig vid datorn...

Det blir lite tokigt när jag inte gör klar en övning så att en övning som är inlärning av massor av siffror i rätt ordning tar tre dagar då jag får nöta in samma så det kanske blir en för stark/permanent koppling (repeterar samma under tre dagar eftersom jag inte "hunnit" få alla rätt).

Ska se om jag får någon tid att köra med kortleken och minnesprogrammet utöver övningarna...
PeLi
Posts: 5
Joined: Mon 12 Dec 2016, 13:12

Lektion 13

Post by PeLi »

Lektion 13. Memorizion-programmet - svårt. Blir många fel och missar jag en "ciceroplats" blir resten alla fel då ordningen blir fel och jag inser att det finns figurkoder som inte sitter än. Frustrerande. Vad gäller ordningen på dörrens detaljer tycker jag flera saker kommer i fel ordning mot bilden jag ser framför mig så det blir förvirrande. Får nöta mera.
Post Reply