LektionsJournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
cordata
Posts: 5
Joined: Wed 30 Nov 2016, 14:58

LektionsJournal

Post by cordata »

Lektion 5 klar.
Fick dela upp lektionen i två delar på grund av dålig planering.
Var helt slut efter att ha kommit i håg 71 bilder.
Fick repetera min Cicero- bilder, hade faktiskt glömt bort två stycken och några var jag osäker på. Hade jag med elementet eller inte? Tog jag med den tavlan? Kändes inte bra att jag glömt bort. Skrev upp alla "slots" på papper och repeterade igen. Man blir trygg av att ha ordning på sin Cicero-platser.
cordata
Posts: 5
Joined: Wed 30 Nov 2016, 14:58

LektionsJournal

Post by cordata »

Lektion 7 klar.

Delade upp lektionen i två delar. Missar fortfarande att ha kolla på den totala tiden. Kedjemetoden, övning 5 klockades dock på 13 minuter med alla rätt. Ca 30 sek på varje koppling är dock för lång tid, men upplever ändå att kedjemetoden fungerar smidigare än någonsin. Krånglar inte till kopplingarna lika mycket som förut. Placerar i princip nästan alltid det andra objekt ovanpå det första, om inte det är något spetsigt föremål eller någon form av verktyg som man kan köra in i det första objektet.

Kom i håg all bilder i övning 8 med lite betänketid och ljudande i bland. Upplever att jag ibland kan komma i håg en bild blixtsnabbt vid ett tillfälle, men att det kan vara helt blankt för samma siffra bara någon minut senare. Funderar på om det beror på om det finns några tidigare kopplingar till siffran innan, eller inte.

Lektion 7 gick på det hela taget bättre än lektion 6, då det kändes som hela min hjärna skulle brinna upp. Å andra sidan har lektion 6 varit den enda lektionen som jag kört i en sittning. Måste gradvis försöka takten och längden på sittningarna. Samt se till att jag klockar den totala längden på ett vettigt sätt.
cordata
Posts: 5
Joined: Wed 30 Nov 2016, 14:58

LektionsJournal

Post by cordata »

Lektion 8 klar igår.
Bra att gå igenom associationsgrejen igen steg för steg. Funderar dock fortfarande på en grej. Om jag använder kiosken som en ass-bas och sätter en bok på taket som ett ass-element och sen i kedjemodellen också vill använda taket för att koppla ihop nästa element - en taxi, så upplever jag att det blir en krock om utrymmet på taket. Har jag läst hur man ska tänkta här? Kanske, måste kika i gsm-boken...
Har som parallellt mål förutom att GÖRA övningarna att ta tid på hur lång tid jag har på mig. Lyckades nästan för varje övning under lektion 8 men har nu inte riktigt koll på var jag skrev upp tiderna bland alla krafsiga anteckningar med siffror och bokstäver hullerombuller. Kanske var så här:
Övning 1: 10/10 (?)
Övning 3+ 4: 22/30, 30/30 (11 min)
Övning 5: 2 ggr (20 min 37 sek)

Var ordentligt trött när jag skulle memorera 61-70. Fastnade flera minuter på Jukebox. Hur ser en Jukebox ut egentligen? Hade endast en vag bild i huvudet. Ville förtydliga den med en googling men bilderna jag fick upp kunde inte riktigt fylla ut de luckor jag hade utan presenterade bara ny alternativ. Alldeles för detaljerade på ett sätt, med färgsättning och blinkade lampor, knappor på utsidan och massa skivor och mekanik bakom glaset. Jag har fortfarande ingen bra bild av hur den ser ut, den är liksom suddig när jag tar återkallar den. Ska jobba lite mer med den.

Övning 10: 2 ggr (?)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: LektionsJournal

Post by wyzec »

Hej cordata,

fastnade också på 'konflikten' du beskriver med att koppla mot både hela associationsbasen och del av den. Lösningen är att du när du kopplar till 'taket' BARA ser taket som en egen figur. När du sedan kopplar hela basen med kedjetekniken i samma tak, och då använder hela bilden och dess fulla konturerna, så är blir det ingen risk för sammanblandning.

/Henrik
cordata
Posts: 5
Joined: Wed 30 Nov 2016, 14:58

LektionsJournal

Post by cordata »

Tack för svar till Henrik. Detta blir helt klart tydligare nu. Ser fram emot att göra nya försök.

Lektion 9
Uppdelad på två tillfällen. På resande fot och tappade återigen bort lapparna där jag skrivit upp tider. Gillar returmetoden. Övning1-2 gick ganska men det blev tydligt att minnet låser sig när jag är stressad. Ville hinna göra klart övningen innan jobbet...
Satte en timer på att ringa med 10 sec- intervaller när jag gjorde övning 3. Gick överlag ganska bra, men fastnade på några ord där jag inte kunde hitta några vettiga bilder/associationer och klockan han ringa flera gånger. Orden var så snarlika, en tidning var det första som dök upp tre gånger, Alexander Bard dök upp två gånger. Fick kämpa för att hitta variationer/alternativ. Lite seg i huvudet efter julsnapsen kanske.
71-80. Ganska trevliga ord. Säcken fick bli en saccosäck och draken fick bli en man flyger med.
cordata
Posts: 5
Joined: Wed 30 Nov 2016, 14:58

Re: LektionsJournal

Post by cordata »

Lektion 10 klar.
Skönt med ändrat upplägg.
Alfabetsorden gick snabbt att lära in.
Fortfarande ingen kolla på tiden.
Post Reply