Leos Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Leos Journal

Post by leo123 »

Jag har tre lektioner avverkade och tänkte börja med en journal där jag utvärderar det jag har gjort.

Först lite fakta om mig själv. Jag bor i Stockholm är 15 år, går i årskurs 9. Jag hoppas kunna bli färdig med kursen inom 4 månader och vill först och främst använde mitt kommande superminne till skolan och sedan gymnasiet.

Utvärdering lektion 3.
I första uppgift 1 så gick det bra. När jag visualiserade bilderna så klappade jag till 6 på benet varje bild tills jag gick vidare.
Det var inget problem att komma ihåg bilderna, dock så tog det lång tid att gå igenom alla bilderna sedan. Det visade sig sedan att jag borde ha gjort uppvärmningsövningarna innan. När jag hade "värmt upp mig" med övning 1 och sedan gjorde övning 2, 3 och 4 så gjorde jag dom lika snabbt som jag gjorde 1:an.
Sen hade jag problem med övning 5 och 6 att skapa ord som var enkla att visualisera. Det tog mycket tid och blev ofta ord som var svåra att visualisera i brist på bra alternativ. Sedan när jag hade orden så gick förvisso visualiseringarna och "återkallningarna" av orden snabbt. Övning 5: 15 min och övning 6: 20 min men det var en ganska hög felprocent på båda.
Sen som tur var så kom jag igenom övning 7-10 utan några större bekymmer eller motgångar.
Någonting jag tror jag måste bli noggrannare med i framtida uppgifter är att gå tillbaka och rätta alla småfelen som jag gör. Om jag till exempel har missat 5 ord i återkallningen av en visualisering så ska man väl göra om hela återkallningen av orden och rätta till sina misstag eller räcker det med att man bara har i åtanke att man har missat?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Leos Journal

Post by wyzec »

Hej Leo och välkommen!

Vet inte om det står uttryckligen någonstans exakt hur mer än att rätta felen innan man går vidare. Själv skrev jag ner felen, rättade just dessa positioner och gick därefter igenom hela det memorerade igen. Upprepade detta så många gånger som krävdes innan allt i övningen satt.

När det senare kom till mer skrymmande övningar, senare än första 12 lektionerna iaf, tillät jag mig ta det mer uppdelat.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Lektion 4

Post by leo123 »

Det blir en kortare utvärdering nu än det var tänkt då jag hade skrivit en längre men råkade ladda om sidan så allt försvann.
Övning 1, Tid 30 min. Kommentar: Det gick helt ok, jag behövde gå igenom det memorerade tre gånger innan det satt. Borde ha gjort uppvärmningsövningarna.
Övning 2-4, 39 min. Kommentar: Det gick mycket bra, mest nöjd är jag med övning 4 där jag snabbt hittade bra ord att memorera.
Övning 5, Tid 23 min. Kommentarer: Jag kom ihåg associations baserna bra men hade det svårt att hitta underbilderna. Själva memorerandet gjorde jag snabbt men återskapandet av bilderna och göra dom till rätt ord tog tid samt att jag hade många fel. Jag borde ha gått tillbaka och återkallat bilderna en eller två gånger till så att alla satt som jag hade gjort med de övriga övningarna. Ska vara mera noggrann där nästa lektion.
6-8, gick utan några större hinder. Jag ska dock träna lite mera på figurkoderna innan jag gör övning 9-10 som får bli av imorgon.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Såja, nu är även de sista uppgifterna gjorda. Jag behöver fortfarande träna på dom alfanumeriska koderna då jag ibland fastnar och det tar några sekunder extra innan bilden kommer fram. Ska gå igenom dom imorgon på dagen och sedan ge mig på uppgift 5 på eftermiddagen.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Lektion 5

Post by leo123 »

Uppgift 1: Tid 1 timme :shock: Måste få ett bättre fokus då tankarna iväg korta stunder gled iväg. Då endast 15 min av de 60 användes till att memorera alla bilderna så måste det vara något jag gör fel i rättande av felen och återkallningen av orden. Jag gör memorandet hyfsat hög hastighet men bilderna måste vara större. Jag behövde återkalla bilderna 4 gånger innan allt satt. Jag måste ta mera tid vid rättningen av felen. Under uppgiften så noterade jag bara kort felen och fick sedan samma fel igen. Jag borde ha memorerat om orden jag inte kom ihåg i några sekunder istället för bara se att jag hade fel och sedan göra om återkallningen utan något mera arbete med orden vilket resulterade i... ja, en timme vilket är på tok för lång tid. Nästan en minut per ord. Jag ska verkligen tänka på det till nästa gång.
Jag blev dock klar med lektionen på under två timmar (inte inräknat övning 6) då resterande lektioner flöt på med ett hyfsat bra flyt. Imorgon ska jag repetera siffrorna o-40 och tänkte sedan ge mig på lektion 7, förhoppningsvis med bättre memorerande.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Leos Journal

Post by Eldlilja »

Hejsan! Du är på helt rätt väg i att du ska "memorera om" kopplingar du får fel på vid återkallning. Du gör så att på de kopplingar du fått fel på visualiserar du samma bild som innan (förändra alltså inte bilden från första gången du memorerade ) i ytterligare ca 6 s. Alltså blir det precis som när du memorerar en ny bild bara det att du redan memorerat den identiskt tidigare :)! Så återkallar du igen, och de fel du har då (förmodligen många färre) fortsätter du att visualisera ca 6 s per bild. Det kallas att reparera och det har du stor användning för senare ;) ! Kör hårt, du är på god väg :D !
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Leos Journal

Post by leo123 »

Tack för svaren Eldilja och wyzec. Det blir tyvärr ingen lektion idag pga andra saker som kommer ivägen men har tränat på
figurkoderna och ska skapa mig 10 nya cicerobilder. Kommer då sammanlagt ha 75 st.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Leos Journal

Post by leo123 »

Det blev tyvärr ingen lektion idag heller. Har varit sjuk och helt däckad. Försökte börja på lektion 6 både 1, 2 och 3 gånger men orkade inte. Nya tag imorgon.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 6
Det här var nog den roligaste lektionen hittills. Kändes bra att faktiskt memorera någonting som jag kanske kommer ha nytta av. Första lektionen tog endast endast 9:50 min att göra + 4:50 min där jag kontrollkollade att det verkligen satt. Värt att nämna är att jag hade gjort lite i början av den igår så jag fick lite gratis.
Andra lektionen tog längre tid. Drygt 45 min faktiskt. Det kändes ändå bra. Kom ihåg ungefär hälften på första återkallningen. nästan allt på andra och hela rubbet på tredje. Det var två saker som tog tid. 1. Att hitta i systemet och gå alla stegen innan jag hade det slutgiltiga ordet. Cicerobild-kedjebild-ryskadockan-betydelsebild-ord. 2. Att jag ganska ofta fastnade på vissa ord i över 20 sekunder tills jag antingen hittade rätt bild tillslut eller gav upp och gick vidare.
Vad säger vi om resten av lektionen. Jag måste verkligen träna mera på figurkoderna. Ska träna mera på dom imorgon innan lektion 7.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

25/10
Testade mig själv idag med papper och penna på landskapen+städerna och allting satt utan några svårigheter. :D Sen har jag tränat på figurkoderna 31-50 som måste övas mera. Testade att snabbt rita upp och skapa bilderna med händerna istället för att direkt visualisera en färdig bild. När jag gjorde såhär kändes det som att jag bättre fick med både formen, detaljer och storleken på bilden. Undrar om det här är ett bra sätt att skapa bilder alltid och om jag ska göra så även när jag memorerar andra saker, dvs att snabbt 1-2 sekunder rita en bild i luften. Ska även försöka hinna med lektion 7 idag.
Post Reply