Leos Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

MM på 6s
35/90
Lektion 20: Gick bra, missade att ta tid men skulle gissa på runt en timme. Är dock lite orolig att jag gör det för snabbt och inte kommer komma ihåg allt. Nu ikväll ska jag göra ett litet schema för mig själv imorgon där jag ska repetera all information än så länge i modulen tre gånger och informationen från de senaste lektionerna ännu fler gånger då jag har varit lite slarvig med den mentala repetitionen den här veckan.
Kom på att jag bara har 2/3 delar av kursen kvar nu :D
Nu har jag också boken "Fatta Matte" som lär en matte med hjälp av att visualisera.
Nya tag imorgon.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Typiskt, jag har varken gjort nästa lektion eller MM vilket betyder att det endast blev två lektioner denna vecka. Problemet har varit att jag inte har känt mig redo att gå vidare efter varje lektion. Om jag inte har haft tid att göra allt direkt så har jag skjutit upp det. Har jag inte varit 100% redo så har jag tänkt att jag gör det imorgon och jag har inte ens fått MM gjort.
Jag måste verkligen komma på något bra sätt att få lektionerna gjorda. Misslyckades ganska hårt med målet att bli klar denna vecka med andra modulen då jag har 4 lektioner kvar. Kommande vecka jag ska testa att gå upp tidigt innan skolan och göra lektionerna och MM för att sedan ha hela dagen på mig att repetera. Nu så ska jag gå all-in för att denna vecka bli klar med lektion 24 så jag känner att jag kommer framåt.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

MM 4s
26/100: Egentligen hade det blivit ett par mindre rätt då jag blandade ihop två Cicero bilder men är ändå nöjd. En sak jag noterade var att när jag hade rätt så hade jag alltid flera rätt i rad och samma sak är jag hade fel. Mitt i så hade jag en lucka på över 20 missade kopplingar.

Lektion 21
Det flöt på bra. Det var mycket roligt att memorera antalet bitna personer i New York 1977 samt 1984. Inte för att faktan i sig är så intressant för att det gick så effektivt och inte minst för att man jobbar med bilder vilket gör det 100 gr roligare att jobba med det också.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 22
Lektionen handlade om att memorera vattenfall och planeter vilket var mycket intressant. När jag satte mig tills jag var färdig tog runt 1 timme och 20 min. Det långa tiden berodde på störningsinstrument som gjorde att fokuset stundtals hamnade på fel ställe men det är inget att klaga över. Jag måste ju ändå vänja mig vid att memorera i stökiga miljöer då det tyvärr finns gott om sådana på min skola.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

MM 3s
26/110: Det var riktigt svårt att hinna med men det blir också extra roligt på ngt vis. Missade att memorera ett rum med 10 Ciceros då en annan flik kom upp på datorn.

Lektion 23: Tid: 25 min. Både den enklaste och snabbaste lektionen hittills för mig. Ska göra provet imorgon.

Jag har också gjort mitt första informationsblock med 125 platser där jag ska börja memorera saker. Jag tänkte köra all in direkt och memorera fakta till ett kemi prov på torsdag och spanska prov på tisdagen.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 24
Tid 27 min och 5 fel. Jag är positivt överraskad över mitt resultat då jag har varit slarvig med repetitionen. Framför allt under andra delen. Det syntes också på resultatet då alla felen var bland dom sista lektionerna.
Nu ser jag fram emot språkmodulen men också att försöka få in GMS i min vardag. Jag har redan ett eget informationsblock så nu är det bara att börja memorera för min del :D

Tips: Gå in på SVT play och sök på Magnus Schackgeniet. Apropå att ha ett bra minne. Man undrar ju vilken sorts teknik för att minnas han använder sig av. Jag blev riktigt sugen på schack lektionerna när jag såg denna.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Blev inget MM vilket är synd men jag har åtminstone gjort en lektion.

Lektion 25
Då har jag gjort första lektionen i språkmodulen som jag har valt att göra på spanska.
Denna lektionen handlade om att lära sig det nya språkets alfabet vilket inte var något problem då det spanska nästan är exakt som det svenska.
Jag ser verkligen fram emot kommande lektioner och har som plan att köra nästa imorgon.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

MM på 2s
26/120: Är ganska nöjd över resultatet. Det var riktigt svårt att hänga med och skapa bilderna. Nästa gång ska jag testa att höja till 6s.

Lektion 26: Memorerade det hela utan större problem. Det var ganska enkelt och det mesta som tog tid var att läsa instruktionerna. Nu så ser jag fram emot nästa lektion som jag ska göra imorron.
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Leos Journal

Post by leo123 »

Lektion 27
En ganska enkel lektion, jag kunde redan en del av orden och övningarna var inte så svåra att genomföra. Det handlade om tekniker för hur man memorerar ord. Jag har också varit lat med att göra Cicero bilder vilket straffades. Under förra lektionen och i denna behövdes 50 Ciceros så jag fick ta 50 av dom jag hade vilket resulterade i att jag inte har kört någon MM omgång idag. Under helgen ska jag ta tag i detta och göra en del Ciceros.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Leos Journal

Post by Simonadolfsson »

Språkmodulen är enligt mitt tycke den svåraste modulen men definitivt den modul som långsiktigt kommer ge mest lycka!


Kör hårt!


Last bumped by leo123 on Fri 02 Jun 2017, 01:01.
Post Reply