Daniels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Daniels journal

Post by danielvatn »

Genomförde första lektionen igår efter att ha skjutit på det i flera månader. Kändes riktigt kämpigt, har svårt att tydligt visualisera vilket gör det problematiskt att skapa kopplingar. Blir lätt illamående framemot slutet av passen, vilket känns sådär. Hoppas emellertid att det är en övergångsperiod, och att det släpper senare i kursen! Ska fortsätta med lektion 2 strax, taggataggatagga!
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels journal

Post by danielvatn »

Lektion 2 avbockad nu, shit vilken skillnad mot första lektionen! Jag kände mig allmänt piggare idag innan jag drog igång, och det var bara otroligt mycket mer enkelt. Det kanske beror på att man kommit in i "tänket" nu och att övningarna var mindre omfattande. Eller så kanske det har att göra med övningarna var mindre omfattande (färre ord som skulle memoreras med de olika teknikerna)?

Insåg nu när jag reflekterade över lektionen att jag förmodligen ska passa på att byta ut ersätta några av figurkoderna (inte mot nya ord, utan mot tydligare bilder). Eftersom det är viktigt att figurkoderna är unika och konstanta så behöver jag ha något bättre för t.ex. "hår". Annars tror jag att det kan skapa problem senare.

Riktigt taggad inför morgondagens lektion. Ska försöka köra 1 lektion om dagen så länge jag kan. Snart 1/4 avklarad av första modulen :D
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels journal

Post by danielvatn »

Efter att ha bläddrat igenom ett par andra journaler insåg jag att jag behöver bli bättre på att dokumentera resultaten för varje övning. Ska göra detta i fortsättningen, samt försöka skapa fler ciceros när jag har tid över.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels journal

Post by danielvatn »

Har genomfört större delen av lektion 3. Hade hoppats på att ha samma flyt som igår men det gick betydligt trögare idag. Majoriteten av övningarna handlade som sagt om att använda kedjemetoden, och jag tror att det är det som är min (främsta) akilleshäl i nuläget. Jag ska sätta mig och läsa igenom gms-handboken och olika trådar för att se om jag stöter på något tips. De största problemen är att bilderna inte blir tillräckligt tydliga, och att jag ofta glömmer bort hela sekvenser. När jag repeterar det som blivit blankt löser det sig ofta rätt snabbt, vilket jag antar är positivt.

Övning 1
Memorera sekvensen tog 9:13
Resultat: 20/29 , 29/29 efter en repetition

Återkalla den alfanumeriskt 8:00
Resultat 29/29

Övning 2
Tid 6:00
Resultat 10/18, 18/18 efter en repetition

Övning 3
Tid 4:20
12/12 direkt

Övning 4
Tid 5:38
Resultat 8/17, 17/17 efter en repetition.
Kommentarer: Kände igen flera av bilderna men fick inte fram de exakta stavningarna.

Övning 5
Tid 14:00
Resultat 6/26, 26/26 efter typ två repetitioner.
Kommentarer: As jobbigt, kombinationen av att behöva hitta på bilder av ord som också behövde hittas på gjorde att det gick långsamt, men också att jag inte lyckades fästa bilderna ordentligt i varandra. Märkte också att bilderna blev mindre tydliga, vilket kändes kasst. Sjukt motigt som sagt.

Övning 6
Tid 10:00
Resultat
5 rätt, orkade inte göra om bildserien igen. Får försöka senare, är helt mos nu.
Post Reply