Eldliljas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 2 igår (ca 2 h), samt idag (någon halvtimme). En möjlig anledning till att tiden gick lite väl långt över gränsen var nog att jag var för trött igår när jag satt med lektionen, så när jag skulle drilla figurkoderna 01-10 fastnade jag om och om igen. När jag fortsatte gå igenom tabellen igen idag gick det mycket bättre, har även gjort träningslappar för 01-10 (inte på kortlek utan klippte isär en yoghurtförpackning).

Övning 1 (Kedjemetoden): Bara 6 rätt av 26 bilder :lol: ! Satsade stenhårt på att hålla 6 s (vid skapandet av bilderna) mha en intervallräknare som pep var 6:e sekund. När jag reparerat alla som var fel (återigen 6 s) hade jag 22 rätt. En till reparation så var jag i mål ;)

Övning 2 (Ryska dockmetoden): Än en gång, stenhårt 6 s. 11 rätt av 25 bilder. Reparerade, nästa omgång fick jag 23 rätt, sen stämde det.

Övning 3 (Cicerometoden): Efter första skapandet, 6 rätt av 10. Efter reparation 8 rätt, efter reparation nr 2 satt allt.

Övning 4 (Fria associationsmetoden): Första återkallningen gav 7 av 10 rätt. Efter en reparation satt allt.

Övning 5 (Figurkoder 01-10): Jaa, som sagt... Tog lång tid med det här, hjärnan fick första kvällen inte alls till hoppet mellan siffra och figurkod. Hett tips att göra sådan här drillning när man är fräsch i hjärnan, åtminstone om man är som jag :P !

Övning 6: Skapade mina extra stödbilder. När jag memorerat siffrorna mha stödbilderna och figurkoderna fick jag vid första återkallningen 16 rätt av 20. Räckte med en reparation för att sedan ha koll.



Det känns lite nedslående med så många fel, men har ju läst att utmanar man hjärnan och håller på 6 sekunder kommer den lära sig snabbare, och jag får väl vara lite snäll med mig själv iom att det här är helt nytt :) ... Jag märker iaf hur många fel som elimineras vid varje reparation. Ser fram emot framsteg :D !
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 3. Tog mer än 3 h :? ... Kanske för att jag gör många fel? Försöker iaf som tidigare hålla mig inom 6 s vid memorering, men det vill sig liksom inte riktigt. Vi får hoppas det släpper snart :) !

Övning 1: Efter första memorering: 10 rätt av 28. Efter reparering endast 2 fel. Omvandlingen till siffror lite seg, men gick ändå bra.

Övning 2: 6 rätt av 17. Helt rätt efter en reparation.

Övning 3: 7 rätt av 11, sedan rätt. Roligt att omvandla till redan känd information :)!

Övning 4: Här fick jag mycket problem.. Inte många rätt. Och då brukar jag ändå ha många fel. Är väl ovan att omvandla till liknande ord, snarare än att associera omedelbart från "ordet" till något jag tycker påminner på annat sätt. Efter 2 reparationer fick jag iaf rätt. Puh..

Övning 5 o 6: Samma som övn 4 :lol:


Mina lektioner känns som de tar sån hiskelig tid. Men men, jag kämpar på så släpper det väl förhoppningsvis snart :roll:
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Eldliljas journal

Post by Simonadolfsson »

Att lektionerna tar lång tid i början kan ha med det faktum att vi inte vill göra fel så lägger onödigt mycket tid på att skapa varje koppling. Jag upplevde precis detta i början (och stundtals ibland nu också), med det gav med sig när jag accepterade att jag kommer göra fel och det inte gör något. Jag märkte också en tydligt förändring när jag började öva med memory master, ett program du kommer börja använda när du når lektion 13 (och då det verkligen börjar ta fart!).

Kör hårt! Första lektionerna är de svåraste, men något som alla klarar av!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Om de första är de jobbigaste och jag tar mig igenom dem betyder det ju att jag kan ta mig igenom alltihop :lol: ! Tack för peppningen :D
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion nr 4 gjorde jag för några dagar sedan, på ca 3 h.. Färre fel nu när det kommer till kedjemetoden, även om det vid första återkallning fortfarande var 14 fel av 30 (eller snarare 16 rätt av 30 ;) ). Det är bättre än tidigare, så det går åt rätt håll! Kämpar på med 6 s per memorering.

Det gick bättre än jag väntat mig med symboliseringstekniken. Visst, det är klart jag får fel , men det räckte här med en reparation för att det skulle stämma. Likadant med övn 3, fick ett antal fel som rättades till med en reparation. Här fann jag dock att det största problemet var att jag inte fick upp några spontana bilder, vilket också ledde till att bilderna jag "forcerade" fram inte gick så självklart till namnen jag skulle memorera, och då fick jag problem med kopplingarna. Men men, jag övar ju för att förbättras :).

Övning 4: Hade ca 5 helt rätta ord, och 3 där jag fick rätt bild men fel bokstäver när jag skulle skriva ner informationen. Räckte med en reparation.

Övn 5: Här fick jag bara ett rätt på första försöket. Jag kände när jag memorerade bilderna så hade jag ett bra flyt, och det kändes stabilt, men sen när jag skulle återkalla tog det tvärstopp..? Inser att jag när jag fäste ihop associationsbasen med stödbilden så visualiserade jag samtidigt de små bilderna på associationsbasen, vilket ledde till att kopplingen blev knas.

Övn. 7: Gick bra! Fick ju ta några vändor i tabellen men hastigheten ökade snabbt.

Övn. 8: Haha, här märker man att de figurkoder man tror sitter är lite sisådär... Blandar lätt ihop t ex 14 med 24, 05 med 15 osv, av någon anledning. Men jag tragglar mig igenom så lär de ju fastna så småningom.

När man skulle skriva på spelkort siffrorna 01-20 gjorde jag det på isärklippta yoghurtpaket och kartongskivor, men inser nu finessen i spelkorten iom att man lätt kan blanda. Ska inhandla spelkort där man lätt ser siffrorna man skrivit på och ordna 01-30.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

"Dagens" lektion, lektion 5, gjordes utspritt över två dagar, pga svårigheter att sitta oavbrutet en så lång stund.

Första delen av övning 1 med associationsbaser mm gick bra! Bara 5 fel (av 20) vid första genomgång, sedan alla rätt efter reparation. De andra delarna av samma övning hade jag fler fel på, men precis som tidigare lektioner märker jag att väldigt många fel rättas till efter den första reparationen.

Resten av lektionen innehöll inga konstigheter. Kan konstatera att när jag skapar kopplingar mellan en bild jag känner väldigt väl (t ex figurkod) och en annan, sätter det sig lättare än med två helt "nya" bilder. Eller så håller jag bara på att bli bättre på att skapa kopplingarna :P
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 6 var för några dagar sedan, men givetvis glömde jag att skriva här :P

Jag minns att lektionen tog väldigt lång tid (över 3 h), och jag kände mig väldigt frustrerad över det. Märkte att även om jag höll kvar själva kopplingarna lagom kort stund när jag skapade dem, tog det massa tid emellan för att hjärnan tog sig en liten paus hela tiden (tänkte på annat, eller blev helt "tom"). Skickade in en fråga om det och fick till svar att jag ska fokusera mer på flowet i memoreringen än på själva tidsåtgången för varje specifik koppling, ta första bästa bild som dyker upp i hjärnan, samt vara stenhård med att inte "titta tillbaka" på tidigare kopplingar när jag skapar nya, utan hellre ta det som ett fel och reparera sen. Ska försöka följa dessa riktlinjer och förhoppningsvis tar följande lektioner lite kortare tid..
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Sagt och gjort, under lektionen jag utförde idag (lektion 7) försökte jag så gott det gick följa instruktionerna jag fick efter att ha frågat om tidsåtgången, varpå jag kände en viss skillnad. Lektion 7 tog 2,5 h. När jag slutade fokusera så starkt på tiden specifikt utan på flow har det gått lite snabbare vid memorering, för att inte tala om att det varit "bekvämare". Jag får ett bättre flyt, om än inte felfritt.

Övning 1: 14 rätt av 40 vid första återkallningen. 30 rätt efter första reparation, sedan satt det.

Övning 2: 6 rätt av 20. Efter första reparationen hade jag 4 fel. En reparation till räckte.

Övning 3: 5 av 20 rätt vid första återkallning - räckte med en reparation.

Övning 4: 3 helt rätt vid första återkallningen, flera som jag kunde återkalla delvis med missade vissa element. 3 reparationer krävdes för att få alla rätt.

Övning 5: Gick bra! 11 rätt av 30, räckte med en reparation.

Övning 6 var ju bara att göra. Övning 7, 8, 9 och 10 får jag göra kommande dagar, orkar inte göra mer nu när jag redan suttit i 2,5 h och det börjar bli sent. Förstår fortfarande inte varför jag drar över tiden så mycket, känns frustrerande. Men nu drog jag iaf inte över lika mycket som många av de tidigare lektionerna. Ska kämpa vidare och drömmer om en lektion som håller den gyllene 2-timmarsgränsen :roll:
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Jag klarade just 2 h-gränsen! Den här lektionen tog nästan exakt 2 h.

En del av vad som hjälpte kan ha varit den förklarande texten i början, där det förklarade lite mer hur man ska föreställa sig associationsbasens underbilder, med att zooma in och ut, vrida runt. Samma saker med när man memorerar element på underbilderna. Jag har säkert läst att man ska förstora, förminska och vrida runt innan, men har väl inte kunnat ta till mig det riktigt förrän jag fick läsa den här lite djupare förklarande texten.

Övning 1, 2, 3 och 4 gick av bara farten. Vid övning 4 fick jag vid första återkallning 15 rätt av 30! En riktig förbättring från tidigare memoreringar. Räckte i princip med en reparation. Övning 5 gick hur bra som helst, bara att skriva ner siffrorna (FELFRITT :D!).

Övning 6 fick jag 14 rätt av 30 först, sedan räckte det med en reparation och så satt allt. Likadant nu när jag skulle återkalla baklänges, eftersom jag redan kunde allt åt "rätt håll", var bara att skriva ner de korrekta siffrorna så var det klart.

Övning 7 och 8 gjorde jag, men det gick segt. Är hyfsat sent på dagen och jag har börjat misstänka att när jag ska lära mig nya figurkoder är tricket att traggla på morgonen/förmiddagen. Kommer återgå hit imorgon samt göra övning 9 vilken jag inte gjorde nu.

Övning 10: 9 rätt av 20. Räckte med en reparation.

Kort sagt känns det riktigt bra efter dagens lektion, det känns att det går framåt och hjärnan börjar "få upp momentum" med teknikerna. Gött!!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Bra lektion! Det mesta flöt på (delade dock upp den i två "sjok" över två dagar för att jag inte kunde få en sammanhängande pluggtid).

Returmetoden känns relativt intuitiv. Det känns på vissa sätt lättare att memorera med några associationsbaser m element än en lång radda med kedjekopplingar efter varandra. Kanske för att det känns lite mer översiktligt när man "kan se" flera element på en gång genom att studera associationen.

Övning 1: 13 rätt av 25. Bra tycker jag för att vara första gången! Räckte med en reparation.

Övning 2: 17 rätt av 60. Märker att de ställen jag har rätt på ofta hänger ihop, att det inte bara är något enstaka rätt bland alla fel utan att jag har några rätt på rad och sedan fel igen. Ska försöka klura ut vad det är jag gör för skillnad under memoreringen just där, om det är så att det helt enkelt är kopplingar som "makes sense" i hjärnan för att den på nåt sätt känner igen dem, eller om jag memorerar på ett visst sätt ibland som funkar bättre. Eller alltså, jag försöker ju memorera likadant hela tiden men fokuset varierar ju och då blir det gärna lite olika från koppling till koppling. I övrigt fungerar fokuset bättre nu - jag kan hålla koncentrationen uppe längre och blir inte riktigt lika "skrämd" av att veta att det är många ord/siffror som ska memoreras (bara lite rädd ;)).
Efter första reparation av övning 2 fick jag 8 fel, vilka avhjälptes av en andra reparation.

Övning 3: Den här flöt bra! 24 rätt av 45. Märker (och det här gäller många övningar) att ibland när jag inte riktigt kan minnas hur bilderna ser ut när jag återkallar så får jag ändå upp konturen av bilderna. T ex när jag memorerat "9. Väg" som en vägskylt som låg över cykeln. När jag återkallade såg jag cykeln, och konturen av vägskylten, men såg inte tillräckligt av skylten för att minnas vad bilden föreställde. Händer relativt ofta när jag memorerar olika saker. Räckte med en reparation även här i övning 3 :).

Övning 4, 5 och 6 som vanligt bara att göra.

Lektionen gick på lite över två timmar, men såpass få minuter att jag klassar det som inom tidsgränsen ;)
Post Reply