Eldliljas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 10:

Prick 2 h!

Övning 1, 2 och 3 bara att göra.

Övning 4 hade jag 21 rätt av 60 vid första återkallningen, 53 vid andra och alla rätt vid tredje. Det kändes bra!

Övning 5: Jag märkte att det var svårt att inte halka in i vilken bokstav som skulle komma härnäst snarare än vilken bild i kedjan som skulle komma. 12 fel vid första genomgången, rätt nästa. Här blir det nog lättare att lära sig än alla siffrors figurkoder, eftersom det är första och bara första bokstaven som är den bokstav figurkoden motsvarar. På något sätt känns det mer intuitivt än siffrornas figurkoder.

Allmänt känns det bra med lektionerna! Jag fick ta ett litet uppehåll nu i veckan med dem av olika anledningar, men hoppas få till 5 lektioner i nästa vecka. Vill vara säker på att jag blir klar under 2016 och hittills har jag inte varit så regelbunden med lektionerna, men har å andra sidan hört att de första lektionerna är de tyngsta så nu ska det nog mest rulla på :)!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 11
Trög lektion, delvis att jag var trött när jag satt med den och delvis att jag var långsam i hjärnan, den ville inte riktigt :? . Tog över 2 h (vet inte hur mycket då jag satte "klar" på lektionen redan igårkväll för att hinna med en till lektion idag).

Märker att det är ganska lätt med att lära sig nya figurkoder för siffror när man mest jobbar med de tio nyaste (t ex bara 91-00), men så fort man börjar blanda in andra tiotals kort blir det knepigare och mer uppenbart vad som sitter och inte. Har övat en lång stund idag på figurkoderna för 71-99, eftersom det är de jag lärt mig sist. Sedan blandade jag alla kort jag har för siffror, och gick igenom dem. De som satt lade jag undan, och de som inte satt jobbade jag extra med, med inre tecknande samt att jag blandade korten många gånger och gick igenom.

Övning 4:
1:a gången: 25/99 rätt
2:a: 79/99 rätt
3:e: 94/99 rätt
4:e: 98/99 rätt

När jag skulle göra övning 4 var det kanske att figurkoderna satt sådär som orsakade att jag inte fick så snabb kodning. Det KÄNNS som att jag, när jag väl satt ihop de två bilderna, bara "betraktar" dem ett par tre sekunder, såpass kort tid att jag inte borde gå över 6 s per koppling (inräknat att hitta rätt två bilder och fästa ihop dem). Ändå låg mitt medel på ca 12 sekunder per koppling... Visst, en del av det var att det tog lång tid att få fram rätt figurkod för somliga siffror, men det borde inte påverka så mycket tycker jag. Ändå känns det som jag har flyt i kopplingarna. Förstår inte riktigt vad som blir knas... Jag försöker så gott jag kan att inte försöka få det rätt direkt utan bara ha flyt, och eftersom det känns som jag har flyt blir det så frustrerande att det ändå tar så lång tid. Har haft det här problemet ganska genomgående, och sedan jag fick tipset att fokusera mer på flytet än tiden har det gått bättre, från kanske 16 s per koppling till 12 nu, men det är fortfarande dubbelt så lång tid som 6 s. Ska fortsätta kämpa :)
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Eldliljas journal

Post by Simonadolfsson »

Det går framåt ser jag! Roligt.

Angående figurkoderna och tid för varje koppling så blir det bara bättre och bättre med tiden. När du väl börjar utmana dig själv och MM används flitigt så är du nere under 6sek på nolltid!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Simonadolfsson: Tack! Jo, det känns att det går framåt, men det är skönt att veta att det kommer släppa lite nu med MM :)!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 12:

Ser att jag glömde skriva om den här lektionen när jag avslutade den häromdagen... I själva verket skrev jag ett långt inlägg om det men förlorade alltet då jag skickade iväg det utan att se att min internetuppkoppling hade gett upp :roll: !

Det jag iaf minns är att en stor del av lektionen, åtminstone i slutet, präglades av ganska mycket trötthet och frustration, då jag hade svårt att sitta i lugn och ro när jag var klar i huvudet. Men jag hade haft svårt i ett par dagar att få klart de sista övningarna i lektionen så jag gjorde den ändå trots att förhållandena var långt ifrån optimala. Resultatet blev att jag använde mer tid än jag nog skulle gjort om jag satt i lugn och ro med ett piggt huvud, men vad gör man, ibland är det bara att kötta på ändå ;)

Övning 1:
1:a : 26 rätt av 50
2:a : 42 rätt av 50
3:e : 48 rätt av 50

Övning 2:
Var bara att göra. Mest repetition vilket gick snabbt eftersom övningen gjordes redan i en tidigare lektion.

Övning 3:
Välja ut underbilder på figurkoderna var inga konstigheter. Går ganska intuitivt och snabbt.

Övning 4:
Här kändes det segt i hjärnan... Den ville inte samarbeta med flyt utan hängde upp sig ibland (lika varierande som min internetuppkoppling :lol: ! Dock märker jag att det går bättre med både flytet och koncentrationen i jämförelse med de första lektionerna så att det händer något känns bra iaf :) ).

1:a : 13 rätt av 87
2:a : 62 rätt av 87
3:e : 85 rätt av 87

Övning 5:
Här hade min stackars hjärna sin största meltdown under lektionen :? . Trött, svårt att sitta i lugn och ro, och det var i princip bara envishet som tog mig igenom övningen 8-) . Men oavsett vad som tog mig dit så blev jag ju klar :D
1:a : 20 rätt av 99
2:a : 74 rätt av 99
3:e : 97 rätt av 99
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 13 gjorde jag klart igår:

Ja, här gjorde man sig redo för en lång lektion och så blev man klar på 50 min! Där inräknat att läsa igenom texten noggrant samt skapa mitt informationsblock. Har skickat en fråga om hur lång tid räknar man med för att spontant skapa informationsblock i vardagen (typ i förberedelse för en föreläsning)? Nån här i forumet som vet?

Gick igenom blocket några gånger igår samt idag för att repetera det. Dessutom ska jag komma igång med MM (har inte varit i form att börja senaste dagarna men idag gäller det :)).

Det här var nog den mest avslappnade lektionen hittills! Men, jag märker hur jag förändrats av jobbet jag lagt ner på de tidigare lektionerna - hade jag försökt skapa det här informationsblocket innan jag gjort en enda lektion hade det nog varit långt mycket svårare, tagit mig längre tid, samt gjort mig mer frustrerad. Jag är helt med på att mitt "superminne" inte är fullfjädrat (47 lektioner kvar tills dess ;)) men känner ändå att det händer något, vilket ger inspiration till att fortsätta :)
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Gjorde just min första MM-genomkörare! 14/20, 6 s. Ett av felen var för att jag hamnade i ofas (såg rätt figurkod på rätt cicero-bild men skrev på fel ställe). Känns bra! Har varit tveksam på att komma igång med MM senaste dagarna då jag varit lite trött och seg, samtidigt som jag kanske varit lite rädd att det ska vara svårt eller jobbigt. Men i jämförelse med att memorera 100 bilder kändes det här som rena rama barnleken (trots felen) :D ! Märker att där jag gjorde fel var det oftast för att jag visualiserat figurkoden men inte placerat den ordentligt på cicerobilden. Ska bli spännande att fortsätta!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Eldliljas journal

Post by Simonadolfsson »

Härligt! Se nu till att alltid höja platser på MM nu! Det gör verkligen skillnad. Till en början kanske ordningen på vissa platser är lite halvdålig, särskilt om du även använder objekt som platser (jag gör det ibland när jag är sugen att snabbt skapa "ciceroplatser" genom fria associationsmetoden.)

Databas-modulen är verkligen utvecklande på alla sätt. Du kommer garantera gilla innehållet!
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Lektion 14:

Lektionen har tagit ca 1 h 10 min. Känns oerhört skönt att ta sig igenom den så snabbt, när jag kämpat så med många tidigare lektioner :).

Och innehållet i lektionen, alltså wow... Det kändes så lätt! Så intuitivt (vilket väl är tack vare mitt hårda jobb med de tidigare lektionerna). Jag blev inte trött av memoreringen utan den flöt på bra (även om jag fick dela upp lektionen i två för att annat kom ivägen). WOHOO! Idag kändes det riktigt roligt måste jag säga :). Märkte att jag relfexmässigt gick igenom bilderna jag skapat under lektionen, och kollade vilka bilder jag missat och fyllde i dessa luckor, och det gjorde jag innan jag läste om att just det var en viktig sak man skulle göra (innan man kunde återkalla ordentligt). Och det känns ju alltid gott att se en extra uppgift och inse att man redan gjort klart den ;) (att åstadkomma en komplett memorering).

Simonadolfsson: Jajamensan! Tänkte göra det till en vana att göra MM en gång per dag och höja med 10 siffror per gång. Låter det rimligt? Och var har du fått inspiration till Ciceroplatser i övrigt, har kikat in i din journal och sett att du kört med olika "Cicero-stigar", är det riktiga stigar du passerar i vardagen eller mest påhittat :)? Känns som det var en hel del jobb att skapa mina första Ciceroplatser (har ca 85 användbara), och när man börjar komma upp mot 150-300 siffror med MM känns det som det vore smart med ett system typ för att skapa Cicerobilder :)
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Eldliljas journal

Post by Eldlilja »

Dagens MM: 14/30, 6s per koppling. Ett av felen var pga ofas.
Post Reply