robpan.s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

robpan.s journal

Post by robpan »

De två första lektionerna är avklarade. Ansträngande men på ett positivt sätt. Det handlar nog om studieovana och att allt är nytt för mig kring minnesträning. Men kul är det. Lite skillnad mot när jag studerat tidigare :lol:
Idag tog jag en lite längre paus mitt i lektionen vilket gjorde det lättare med andra hälften.

Efter bara två lektioner har jag en känsla av att jag kommer ha stor nytta av dom 60 lektionerna och att det kommer ge mig nya chanser på olika plan. :D
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 3 igår var jobbig, det funkade inte riktigt men med stöd från Mattias blev det lättare med lektion 4 idag. Vetskapen om att det kommer att bli lättare och att saker kopplas samman framöver gör att jag kan oroa mig mindre för att jag ännu inte har koll på hur allt hänger samman eller att saker inte blir helt rätt vid återskapande. Det är annars lätt att falla i fällan och göra fel genom att t.ex. fastna för länge på ord eller bild vilket jag gjorde igår med lektion 3.

Att skapa den visuella bilden och se sig själv efter 60 lektioner med ett superminne var bra, det framkallar en positiv och skön känsla. Det är en övning jag ska göra före varje lektion och gärna ytterligare någon gång per dag.

Nytt lärande och nya utmaningar imorgon. :mrgreen:
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: robpan.s journal

Post by Simonadolfsson »

Första lektionerna var hemska :D
Det blir bättre och lättare ju längre du går
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

@Simonadolfsson Tack :D

Lektion 5 idag. Det går bättre och bättre, när det stod att man skulle memorera 71 bilder så tänkte jag att det är omöjligt men det gick efter några försök. Det var en enormt skön känsla när jag gjorde det. Förvisso blev det fel i första försöken men det är ju sånt som kommer förbättras varefter och jag höll tempot bättre idag och stannade inte upp för länge som jag gjort ibland tidigare. :)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 6 och 7 avklarade.

Memoreringen är knepig emellanåt och sen ibland går det ganska bra. Det känns som att jag är i ett skede nu när jag ställer om på hur jag ska lära/ memorera och det är lite förvirrat ibland. Jag är dock säker på att detta är just en övergång. Inspirerande är det att göra övningarna och jag känner ingen direkt frustration när det är svårt eller jobbigt men däremot har jag svårt att få upp farten och klara lektionerna på 2 timmar plus lästid av instruktioner. Hur som, belöningen väntar där borta. Bara 53 lektioner kvar till ett superminne :mrgreen: :D
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 8, 9 och 10 är nu avklarade.

Dagens lektion med alfabetets figurkoder var lite lättare att lära sig än figurkoderna för siffrorna.

En sak jag märker är att jag kommer ihåg bättre på övningarna än jag tror. Vid återkallande har mer fastnat än det ibland känns som före återkallandet. Detta kanske är dels ovanan av att tidigare inte kunnat memorera på ett så här effektivt sätt och att jag nu också börjar få lite bättre memoreringsförmåga :o :)

10 lektioner avklarade. 50 kvar. :mrgreen:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

11.e lektionen. Det tog väldigt lång tid att bli klar idag, ca 5 timmar totalt för att läsa och sen göra uppgifterna. Jag upplevde inte att det var jobbigt att det tog lång tid eller att det var för svårt eller så. Men med tanke på att man ska försöka hålla det till 2 timmar + lästid så vore det bra om jag kunde vara lite snabbare framöver.

En sak jag har lite problem med ibland är att hitta rätt bild. T.ex. process som var ett ord idag. Det är väl så att meningen är att det ska vara svåra ord att hitta bilder till så det är anpassat till vardagen. Förmodligen blir allt det här lättare och lättare vartefter.

Dagens lektion var annars stimulerande och jag märker att det blir lättare att memorera.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 12 och 13 avklarade.

Lektion 13 var kul och tog inte så lång tid som jag ibland behövt lägga på tidigare lektioner. Det är lite nu det börjar känns det som. Det ska bli intressant att få lära sig hur man memorerar saker på "riktigt" nu med de olika teknikerna och övningarna. Stödbildssytemet i lektion 13 är ju bara början på det hela men gav ändå en ganska klar bild för mig om hur det fungerar med att memorera stora mängder av information och över tid.

En sak jag gör som jag inte gjorde första 5 lektionerna är att jag oftast vilar en dag mellan varje lektion. Jag upplever att det fungerar bättre för mig, då kan jag skjuta allt åt sidan när jag gör lektionen oavsett hur lång tid det tar och dagen efter har jag tid för det andra i livet som också måste göras. Dessa dagar brukar jag öva med kortleken en del.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

14.e lektionen klar.

Intressant att arbeta med årtal och historia i årtal, jag är urusel på allt sånt så det var ansträngande. Framförallt med nya tresiffriga figurkoder. Även om det gick ganska lätt att koda fram rätt årtal. Det stoppar dock upp flytet lite.

Men ännu en bra lektion, imorgon ska jag öva lite mer på denna memorering och även öva lite med kortleken.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 15.

Fortsättningen på lektion 14 och memorering. Idag tyckte jag det gick lite lättare att memorera all information, framförallt gick det snabbt att få till namnen där man associerade till hår, slips eller liknande. Memorering känns också mer logiskt varefter jag lär mig mer och mer.
Post Reply