robpan.s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 16.

Det gick bra med memoreringen och jag tycker nog att det går lite snabbare att memorera saker nu än för några lektioner sedan. En stor skillnad är också att det inte "skrämmer" att se att jag ska memorera en massa (mängden) fakta/ info/ text eller liknande. Det känns mer som att det är bara information som ska lagras vilket känns väldigt bra.

I MM är det lite knepigare, har svårt att få till många rätt och tappar lätt bort mig där. Men jag ska öva lite extra med kortleken så att jag kan koppla snabbare.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: robpan.s journal

Post by wyzec »

Hej robpan,

Ang. MM och figurkoder - istället för kortleken kan du använda MM för att träna även figurkoder. Ställ successivt ner tiden och när sessionen är klar väljer du att avbryta istället för att återkalla så hamnar inte sessionen i historiken.

/Henrik
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Hej Henrik,

tack för response. Jag gjorde det och det är ett bra hjälpmedel att öva med. :)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Idag var det lektion 17.

Floderna gick lätt och snabbt att memorera. Lite svårare var det med "rymd-temat", men ibland är det så att nästa dag så sitter det betydligt bättre.

MM gick bättre idag, gjorde som i tipset i inlägget ovan och övade innan som uppvärmning 0-100 med 3 sekunder. Ska se om jag kan dra ner det till 2 sekunder imorgon.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 18 och 19 avklarade.

Lektion 18 med japanska tecken, uttal och ord var kul. Den lektionen gick också ganska "lätt" att genomföra i jämförelse med lektion 19 och formler :lol: Huh, jag gjorde den igår och sista uppgiften med Formler för arean av trianglar så missförstod jag lite och det var svårt. Men fick svar från Mattias så nu tror jag att jag fått till även det. Ska gå igenom det en gång till imorgon innan jag ska göra lektion 20.

Det är bara att jobba på för att få ett superminne :mrgreen:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 20 och 21 klara.

Lektion 20 gjordes jag i söndags och där är det några saker jag har lite svårt att minnas korrekt vid återkallning fortfarande. Men jag kommer och få till det utan problem snart som med tidigare hinder som funnits.

Lektion 21 gjorde jag idag och den gick bra, där satt allt ganska snabbt och återkallningen går bra utan några direkt svårigheter.

Är lite stressigt med jobb och privata saker och sen minnesstudierna men det går. Jag ligger på 3 lektioner i veckan och på lediga dagar gör jag lite återkallning när jag har tid över samt kolla sånt som jag fastnar på vid återkallningen.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 22.

Även idag gick det bra, just att memorera fakta (framförallt siffror) känns lite lättare för mig. Har märkt det både när det gäller statistik i förra lektionen och idag.
Det har annars varit en ganska stressig jobbvecka så jag har haft lite svårt att få den tid jag vill till minnesstudierna men har klämt in det så gott jag kunnat. Det är framförallt att jag inte haft så mycket "dötid" att göra återkallning och repetera på studiefria dagarna jag saknat denna vecka. Men ska inte klaga för mycket, trots allt så går det bra och det är intressant och utmanande. Antar att när jag hellre väljer att studera en fredagkväll än att kolla tv-serie eller göra något annat så bevisar det en del. :D :lol:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 23.

Idag var det den snabbaste lektionen så här långt för mig. Det gick av bara farten och jag behövde bara gå tillbaka och hitta rätt figurkoder/ info i slutet. Det är roligt när det går lätt, vilket det långt ifrån alltid gör. Jag tror att det höjer självförtroende också. Inför dagens lektion så kändes det som kul och utmanande, typ det är bara sista 10 stödbilderna som det ska memoreras på idag. :D

Att vandra mellan stödbilderna utifrån dess nummer går långsamt nu när jag testade och att få upp hastigheten där ska jag köra lite på ikväll. Givetvis med inställningen att det här fixar jag.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 24. Kontrolltesten.

Idag var det dags för lektion 24 som bestod av dom 30 frågorna i kontrolltesten. Jag fick 28 av 30 och det tog 43 minuter. Även om det är lite i längsta laget kan jag tycka med 43 minuter så är jag nöjd. Det är den biten jag kan känna att jag har lite svårt med att snabbt återkalla information utifrån siffrorna (t.ex. 3.3.5) som representerar stödbilder. Det är dock något jag vet att jag kommer bli snabbare på framöver.

Nu inväntar jag med iver tillgång till övriga lektioner. :lol:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: robpan.s journal

Post by robpan »

Lektion 25. Första språklektionen.

Jag har valt att göra språkdelen på engelska. Detta eftersom jag vill fräscha upp min engelska som jag inte använt så mycket på länge men samtidigt så läser jag en del ibland på engelska. Vore skönt att förbättra engelskan som sagt, detta kommer jag även ha nytta av i jobbet.

Första lektionen blev därmed väldigt enkel p.g.a. mitt språkval. Ser fram emot nästa lektion. :)
Post Reply