Journal (DianaComfy21)

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Så det här är min första journal. Det är väl lite som en dagbok va?
I alla fall.. Den första lektionen blev inte riktigt som jag hade förväntat mig. Jag kan inte för mitt liv minnas de olika metoderna. Visst vet jag namnen på dem, men om det står i en uppgift att jag ska använda mig av en viss metod så måste jag gå till handboken och läsa hur den metoden funkar..

Mina lektioner tar utan tveka mer är två timmar. Jag tror att det är för att jag inte riktigt förstår uppgifterna. Jag gillar uppgifterna med siffrorna. Men de uppgifter där man måste komma på ett ord med de tre konsonanterna (nu är det främst lektion 3, uppgift 6 jag syftar på) så kommer jag inte på ord. Det tar oerhört lång tid och är väldigt frustrerande.

Sedan vet jag inte om det bara är jag men varje gång jag ska memorera bilder men kedjemetoden så minns jag inte den första bilden. Ibland minns jag inte ens hela "kedjan". Jag tror att det beror på att jag inte har visualiserat bilderna på platserna så bra. Men det börjar bli lite bättre. Tror jag...
ibland känner jag att jag inte har tillräckligt med tålamod för att sitta och försöka visualisera bilder när det ändå inte funkar sedan. Men det är bara att jobba på!
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by emilb »

Hej! Hade samma problem att inte minnas första bilden i en kedja. Fick då tipset att placera den bilden på ett föremål som fanns framför mig där jag satt och övade. Och det funkade mycket bättre.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Hej Emilb!
Så kul att du svarade! Jag ska definitivt testa det, hoppas det blir bra! Jag kan inte vänta på resultatet av den här kursen, ibland blir förväntningarna bara så överväldigande!! :D

JOURNAL: Jag gjorde lektion fem idag och Övning 1 var en rolig övning tyckte jag. Jag fick reda på att jag behöver öva mer på att memorera när det gäller associationsbas och associationselement. Jag glömmer dem totalt eller så blandar jag ihop vilken av de fyra trådarna som kommer först av de fyra associationerna. På något sätt så lyckas jag ALLTID dra ut på lektionen och den blir mer n två timmar. Övningarna där man lär sig tvåsiffriga figurkoder är nog de svåraste. Jag kan bara inte minnas vilken bild som tillhör siffrorna! Det blir så frustrerande ibland. Men jag ska träna mer på det också, så att det inte blir svårare i de kommande lektionerna.

Hejdå <3
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Så, jag har precis gjort färdigt lektion 6. Det var en annorlunda lektion med faktiskt värdefull information och inte bara osammanhängande ord. Men på den första övningen så har jag svårt att komma på en passande bild att visualisera till städer/ namn som Västerbotten, Norrbotten (och de andra namnen med botten) Jag känner inte till något som symboliserar dem och så har vi de namn med "Göta" nedan finns en lista på de jag inte kom på bra bilder åt.

Hudiksvalls
Hälsingland
Östersund
Medelpad -(Tror det finns någon till den)
Norrbotten
Västerbotten
Västergötland
Västerås
Östergötland


Jag fick 33/48 inte illa men inte bra heller...
Ja, ni fattar...
Men jag menar hur ska jag komma på något åt dessa. Missförstå mig inte... Jag har visualiserat bilder åt dem, men bilderna är INTE bra. Och Bock, Get, och de djuren FUNKAR inte att visualisera, antagligen för att jag inte har sett sådana på riktigt, så det är svårt att försöka visualisera den så verklig som möjligt, speciellt eftersom det bara ska ta 3-6 sekunder.

Om det kommer liknande ord, hur ska jag tänka då när jag måste kunna visualisera en bild för dem. Hur ska jag tänka då?
I alla fall, resten av lektionen gick som vanligt. Ärligt talat tycker jag att de övningar med siffror är de övningar som jag presterar bäst på. Jag har börjat visa mina föräldrar hur det går på lektionerna. Varje kväll skriver de ner en rad siffror som jag ska memorera på en viss tid, sedan ska jag säga dem utan fel. Igår gjorde jag 12 siffror ( eftersom min pappa inte trodde att jag skulle klara fler) jag hade fel på 3 stycken men det är bara för att jag inte gick igenom kedjan innan jag blev förhörd. Vi gjorde det tre gånger och på de andra två så fick jag alla rätt! DÅ hade jag gått igenom kedjan och det gick galant! Äntligen får man smaka på hur det är att ha ett super minne, även om jag inte ens är i närheten till ett! Men de beundrande minerna är verkligen värda all tid som man lägger ner!! Idag ska vi försöka med 20 siffror, kanske ska vi också försöka med ord!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by wyzec »

Hej Diana,

jag förstår hur du menar med att inte hitta någon naturlig association då du saknar naturlig koppling till ordet. Nu var det ett tag sedan jag gjorde denna lektion så jag kanske inte har premisserna helt klara för mig...

Normalt sett ska du ta det absolut första du kommer att tänka på givet ett ord. Om ordet du kommer på inte är visualiserbart associerar du vidare från ordet du hittade först. När det gäller de sammansatta är ett praktiskt sätt att göra likadant men för delarna av ordet. De olika bilderna kombinerar du ihop till en sammansatt. Det blir då ingen risk för sammanblandning. Om du någongång sedan behöver två olika getter för att symbolisera olika saker så är bildomvandling en viktig teknik - du ändrar på geten till att bli helt annorlunda mot den tidigare använda. Det du hittar på behöver för övrigt inte alls vara verklighetstroget.

Det finns även en frågefunktion i lektionsdelen - Mattias svarar inom någon dag på dina frågor. Alla har vi normalt svårigheter. De tio första lektionera är tyngst, bra jobbat! Bara att kämpa på. Ett tips till: se till att göra dig medveten om vad som får dig att gå kursen, dina personliga drivkrafter - i motgångar behöver man höja blicken. Önskar att jag också gått denna kurs när jag var yngre, du kommer definitivt ha hjälp av detta i dina studier. Även övertygad om det är lättare att ta till sig teknikerna vid lägre ålder.

Alla kopplingar är personliga, nedanstående är mina men du hittar lätt egna. Du ska sträva efter att ge dig själv ledtrådar - om de är tillräckliga för dig duger de (ingen annan läser dina bilder):
Hudiksvall - hudbit och jordvall
Hälsingland - hand i givakt
Östersund - skidor
Medelpad - diskmedel och padda
Norrbotten - kompass och tårtbotten
Västerbotten - särskild ost
Västergötland - skinnväst och get
Västerås - skinnväst och kulle
Östergötland - gammal rikspolischef

/Henrik
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Åh, tack så mycket! Jag håller med om att de första lektionerna är tyngst, jag är bara på lektion 7 och ibland blir det så frustrerande när jag gör fel, delvis för att jag inte gillar att göra fel, jag är lite av en perfektionist. Jag ska definitivt ta till mig tipsen! Jag har haft ögonen på de här kursen i ett år! Jag tänker inte komma efter nu! Jag hoppas verkligen att det hjälper med mina studier, skolan betyder allt för mig. :D så jag ska gå tillbaka till den lektionen och ta till mig tipsen.

Återigen tack så mycket, det hjälpte verkligen!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Jag har nu gjort färdigt 7 lektioner. Jag måste erkänna att jag känner att jag börjar vackla lite. Hur ska jag få upp glöden igen? Jag tror att ända sedan lektion 6 ,då jag skulle memorera de svenska landskapen och deras största stad, så har det inte gått så bra. Jag lyckades inte med det så bra...

Men jag kan inte låta ett litet hinder förstöra hela kursen för mig. Skolan börjar snart och jag hade tänkt vara färdig med hela 24 lektioner innan skolan börjar så att mitt sista år i grundskolan skulle sluta på topp! Men jag är bara på lektion 7 och skolan börjar 15/8 eller så var det 10/8. Äsch, det viktigaste är att jag blir färdig med 24 lektioner OCH SER RESULTAT!!! Jag måste se resultat! det är det viktigaste av allt!

I alla fall, min plan är att bli färdig med 24 lektioner denna sommaren och sommaren innan mitt första år i gymnasiet så ska jag fortsätta kursen och kanske bli färdig med den.

Nu ska jag sitta och tänka på hur det kommer att bli med ett superminne, jag kommer att fantisera om vad jag kan göra och vad jag kommer att säga och hur det kommer att kännas att ha en så stor och unik fördel, hoppas bara att den drömmen uppfylls snart...

Ha en bra dag/ kväll alla!! :D :)
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by ivarson »

Du är på de inledande 12 modulerna med intensivträning. Sätt upp ett delmål för modul 13. Då blir det roligare igen då du börjar med riktiga databaser. Hang in there ☺️
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Med modul menar du då lektion???
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by ivarson »

Ja, så heter det kanske ☺️
Post Reply