Journal (DianaComfy21)

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@simonadolfsson
Tack så mycket Simon! När jag använde cicero-metoden och fick flera fel gång på gång så trodde att jag gjorde något fel, och då blev jag irriterad och typ ledsen och bara stängde av den, men det verkar som om felen är en del av träningen ;) så jag får helt enkelt bita ihop och göra färdigt rundan! :D
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Så, nu har jag gjort färdigt 23 lektioner, nästa lektion är testet och jag börjar skolan imorgon!
Jag har längtat så mycket, nu kan jag använda det jag lärt mig i skolan och göra stora framsteg!
Andra kursmodulen har varit en mycket intressant kursmodul, jag har lärt mig en hel del mycket intressant information. Jag tror nog att jag ska vänta någon dag och ta mig tiden att repetera allt från 1.1.1 - 4.6.5 under dessa dagar, och så blir det som en slags paus efter tio lektioner utan någon dagars paus.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Nu tycker jag att du ska uppdatera oss läsare om hur lätt du tycker att skolan är :D
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Hej Allihopa!
Det känns som en evighet sedan senast! Skolan går galant! Det känns som jag lär mig alldeles för lätt! Höstlovet har kommit och jag vill ta igen det jag missat här. Eller fortsätta där jag lade ner.

Jag har bara en fråga.
GMS lär ju oss att memorera, men hur blir det med att förstå och sådant. Jag vill ju kunna använda GMS i syfte för studier, och sällan är det så att bara fakta ger sig toppbetyg. En stor del är att kunna jämföra, resonera, analysera o.s.v. Hur/på vilket sätt hjälper GMS med det? Eller får jag plugga på sådant själv?

Tacksam för svar!!!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

en sak till som jag kom på. Det här med siffrorna, tro det eller ej, men jag har fortfarande inte kläm på dem än!! Det här med "visualisera bilden och rita sedan siffran på den i 1-2 minuter" alltså det funkar verkligen inte med mig. När jag tränar med kortleken, så tar jag upp en siffra som säger högt vilket ord som hör ihop med den. Bör jag göra på ett annat sätt? Siffrorna är ju viktiga för att kunna gå vidare med kursen... :(
leo123
Posts: 37
Joined: Fri 14 Oct 2016, 18:53

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by leo123 »

Hej, angående din fråga om att kunna jämföra, resonera och analysera med hjälp av GMS metoden. Jag har själv inte kommit så långt i kursen än själv men det här är vad jag tror. För att vi ska kunna argumentera, analysera och jämföra i något visst ämne så behöver vi kunskap inom det ämnet. Exempel: Om man ska argumentera i en politisk debatt så behöver man ha kunskap och fakta om det ämnet man ska argumentera om. Då om man snabbt och effektivt kan ta in fakta och ha mycket kunskap om ett ämne så blir det sedan mycket lättare att till exempel argumentera. Och man kan lägga så mycket mera tid och fokus på att hitta bra argument istället för att lägga all tid på att ta in grundfakta. Genom att snabbt ta in information så blir det helt enkelt mera tid åt att jämföra, resonera och analysera.

Mvh Leo
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Hej Leo!
Jo så tänkte jag också, men är inte säker, men när du lägger ut det sådär, så verkar det väldigt logiskt, jag tänkte bara, du vet att tänka i andra tankebanor och "utanför ramarna" och allt sådant som lärare alltid pratar om... Men det låter logiskt! Hur går det förresten med dina lektioner? Vad tycker du om Mind Academy hittils?
Post Reply