Pandaloos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition av lektion 1

Efter ett långt uppehåll är jag nu tillbaka! Men eftersom detvar så länge sen så började jag om från början. (8 månader sedan sista lektionen)

Det var mycket lättare denna gången än förra gången. På något sätt kom jag ändå ihåg en del saker. Så det kanske var så att jag lärde mig något från förra gången även om jag aldrig hann komma till lektion 12 och därmed se hurm an kan använda sig av denna teknik.
Nu hoppas jag på att jag får tid framöver att fortsätta.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Tidsåtgång: 2.5h
Men nästa lektion kommer nog att gå snabbare!
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition av lektion2.


Tid: 2h 45min inklusive gedigen genomgång avv alla läshänvisningnar. Det känns som om det går fort att visualisera men jag vill inte missa någon viktig information så jag läser igenom uppgifterna noga. Mycket lättare att koncentrera sig på jobbet! Jag tränar hjärnan in väntan på uppdrag.

Detta kommer att gå fint! Jag märker en enorm skillnad denna gång när jag gör uppgifterna. Ett större lugn vid val av bilder och en tro på att det kommer att gå fint detta.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition lektion 3:

Denna lektion var mer frustrerande än de andra. Det räckte ju inte bara med att komma ihåg en sekvens utan jag var tvungen att komma på vad jag skulle para ihop. Det är frustrerande! Men jag misstänker att frustrationen är lägre denna gång än vad jag kände förra gången jag gjorde det. Detta kan jag knappt förstå hur jag ska orka använda i vardagslivet. Det krävs ju fokus på ett sätt som jag måste tvinga mig till att få ihop.

Tid: 2h 34 min
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetiotion lektion 4

Usch det var svårt med konsonans och association och sedan koppla det till en bild. Att komma ihåg bilder går annars ganska bra nu, men att sedan få fram något annat ur bilden då blir det en extra svårighetsgrad. Idag har det varit svårt att koncentrera sig med mycket som händer, mycket prat och distraktionsmoment. Det är dessutom lätt att sväva iväg i tankarna. Det jag tycker är svårt nu är nästa steg, dvs det som man förmodligen ska använda sig av i verkliga livet. Siffrorna känns mycket lättare denna gång. Det är ju inte så konstigt i och för sig eftersom jag redan föröskt att nöta in dem. Idag har minnesträningen hjälpt mig att fokusera. Det är en nyttig träning för att fånga tankarna. DEssutom kom bilderna till mig när jag skulle visualisera siffrorna. Jag behövde inte uttala figurkoden för att veta att jag fått rätt. Det gick väldigt mycket snabbare när jag tillät mig att bara se bilden och lita på att jag fått det rätt. JAg försöker att komma ihåg att andas. Detta är även det en bra träning eftersom jag har en tendens att hålla andan när jag koncentrerar mig. På jobbet kan det bli långa perioder när jag senare inser att jag glämt att andas. Så detta är en hård träning. Jag koncentrerar mig väldiugt fokuserat och samtidigt ska andingen komma med.

Tid: 2h 50 min. (Med mycket distraktion)
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetiotion lektion 5

Tid:2h

Detta var mycket lättare när jag inte tvingas ta en massa extra steg i memoreringen. Jag har insett attdet blir svårt att komma ihåg om jag inte helt har fixerat kontaktpunkten. Det blir lätt så att jag inte riktigt kan bestämma mig hur de skall kopplas ihop och då kommer jag inte heller ihåg den kopplingen sedan. Men jag har blivit bra på att komma ihåg kopplingen när jag har vlyckats att visualisera den klart och tydligt. Mer fokus behövs! Idag sprang tankarna iväg mycket.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition lektioin 6

Tid 2h 27min

Detvar väldigt svårt att koncentrera sig idag! Jag går i hustankar och tankarna flyger iväg dit hela tiden.
DEt tog mig 20 minuter att memorera stödbilderna ås redan där gick det för lång tid. Jag tyckte att jag visualiserade bilderna bra och fort för alla siffrorna, men det var nästan inga som jag kom ihåg. Jag tycker att kedjemetoden är mycket lättare än ryska dockmetoden. Det går snabbar att visualisera.

Bättre fokus nästa lektion!
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition Lektion 6

Tid 3h 45min

Usch och fy detta tog lång tid!
Det var svårt att memorera figurkoderna idag. Kopplingen ser fin ut när jag gör den men sen försvinner den bara. KAnske berodde det på att jag försökte klocka så att det inte skulle ta mer än 6s per koppling men det försvann tid i att tänka på fingret som skulle trycka på timern. DEn andra övningne satt bara ett ord från början, figurkode med symboler. Det går lätt att omvandla siffror till bokstäver och tvärtom så det är en stor framgång. Det svåraste för mig är att behålla fokus. Inte så mycket frustrattion idag utan övningarna kändes lätta och lätta att kontrollera. Jag chansade idag och fick memorera om 2-3ggr för att det skulle sitta. Så först kändes det snabbt och sen tog det extra tid.

Laddad inför nästa veckas nästa lektion. Nu komer jag nog baara att hinna två lektioner till på arbetstid och sen vet jag itne hur jag ska få till tiden igen.
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

repettition av lektion 7 var det visst
Pandaloo
Posts: 21
Joined: Fri 01 Jul 2016, 20:01

Re: Pandaloos journal

Post by Pandaloo »

Repetition av lektion 8
Tid: 2h 5 min (exkl. kontrollfrågor)
Intresasnt när jag försökte gör avslappningsövningarna och fokuseringsövningarna så var det jättesvårt att hålla tankarna. Det är det som är mitt största distraktionsmoment. Tankarna glider iväg. Jag testade att räkna tyst för mig själv samtidigt som jag ska memorera. Det går bra, det verkar som om det går fortare. Nu är jag kodar siffror till figurkoder så behöver jag inte säga namnet på bilden och då går det mycket fortare. MEn min hjärna verkar takta, den kan inte ta hur många siffror åt gången. Verkar vara ungefär 3-4st och sen behöver detn en paus. För även om jag egentligen kan den siffran bra så stannar min hjärna där och det är svårt att komma vidare för jag har börjat att tänka på en massa andra saker. Så får jag fånga tankarna och så blir det likadant. Jag börjar att lita på mina bilder att det räcker att se dem och ine att jag måste uttala bilden.
Post Reply