Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 41
Värmde upp med att köra lite parallellsystem. 18 platser per gång 3 sek.
MM 120 platser, 3 sek 30/120. - gick sämre än jag trodde att det skulle göra. Det kändes bra under tiden jag gjorde det. Fokusen kändes skarp. Jag gjorde dock lite annorlunda än tidigare, nämligen att jag placera figurkoden på platsen och sedan flyttade jag mig till nästa plats innan de tre sekunderna för varje plats var slut. Ska experimentera lite och se hur det går. I vart fall så känns det bättre nu när jag kör på två separat cicero-platser än när jag kör varje dag på samma plats.
Provar nog 2 sek på 130 platser imorgon eftermiddag (efter ett tolv-timmarpass på kriminalvården från kl 05:30, puhh).

Lektionen tog ca 1:48 min

Rolig lektion. Greppade inte först principen om att se och fästa uppmärksamhet på bilderna man får upp när man läser. Det blev dock bättre med lite övning. Mycket intressant att minnas min gårdag, man minns verkligen mycket mer än var man tror bara fokuset finns där. Jag läste texten om Germanerna och romarriket och började göra kursen övningar på texten. Dock har jag en bok jag är mycket sugen att börja läsa så jag bytte text till tre sidor ur biografin om Petter Stordalen, Min Hemlighet. Sid 85, kapital 14 heter "Så blir du rik". Kodade in tre sidor med rubrikmemorering och gav första och andra sidan en omgång specifik memorering.

Dessa lektioner kommer göra gött för mitt sista år juridik! ;)
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Blev inte som jag tänkt mig under helgen med lektioner och MM, så dessa gjordes inte.

Idag blev det lektion 42 och MM. Kommer börja plugga in lite figurkoder för juridiska termer under veckan.

Uppvärmning: 68-80 i parallellstödet och en film med fluffiga djur
MM: 130, 2 sek. 42/130. Kändes helt ok!
Lektion 42 - memorering av exakt text. Lite upprepning av teknikerna från lektionen innan. Kul att kombinera både "film"-tekniken och exaktmemorering av datum och liknande. Just filmmetoden kan spara mycket tid.

Kommer nöta in textmemoreringsteknikerna vid mina studier, troligtvis kommer jag ge mig in på konststycket att memorera hela lagar.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 43

Uppvärmning 80-92 i parallellsystemet, 2 sek (och fluffiga djur på youtube). Gick ganska så dåligt, jag upplever det som svårt att hoppa mellan siffrornas andrabilder. Har dock märkt hur användbart ett parallell-system är, särskilt för memorering av enskilda specifika detaljer. Här föredrar jag nog dock fortfarande cicero och loci helt.

MM 109 platser, 2 sek - 60/109. Att det endast blev 109 platser beror på att jag missade att återställa inställningarna efter jag värmt upp med parallellsystemet, och jag vill inte använda samma ciceroplats mer än en gång per dag, så jag drog ner på platser. Det ledde självklart till problem vid mina checkpoints men jag lyckades lösa det ganska bra ändå. Mina MM-resultat börjar sakta men säkert leta sig upp till högre siffror, särskilt sedan jag bytte till att låta MM-platserna vila åtminstone en dag. Funderar på om jag ska bygga ytterligare en cicero-väg för att ha tre separata.

Lektionen tog ca 90 min. Användbar information om hur man ska memorera punktlistor. Snyggt att nu också kunna samtliga 48 punkter från Robert Greens bok om makt. Jag har den på läslistan men jag tror jag hoppar den nu. Jag har redan applicerat en liknande metod när jag började memorerade Fredrik Eklunds "SÄLJ"s 13 kapitel där jag valde det viktigaste i varje kapital. (Detta påminner mig om att göra klart detta och reparera minnesluckor.)

Använde filmsekvens-tekniken för att ta mentala anteckningar under föreläsning idag. Rätt så intressant att jag minns så mycket mer tack vare denna simpla minnesteknik.

Har börjat koda in figurkoder för siffror upp till 1000. Tar dom i slumpmässig ordning och jag har just nu ca 50st kodande varav kanske 25 på reflex. Tar några per dag, stressa långsamt.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 44
Uppvärmning - skapade lite figurkoder, ska upp till 1000 siffror. Använde min kurs i Rättshistoria som bas för vilka siffror jag väljer. Intressant hur mycket info om historiska personer som bara minns av fart när man pluggar deras levnadsår.
MM, 140 platser 2 sek - 55/140 - Gick halvtaskigt.

Tid för lektionen ca 80 min totalt. "Fuskade" lite i slutet och valde bara att inte lära mig exakta positioneringarna på hjärtats delar, utan jag lade tiden till att plugga figurkoder. Eftersom att jag dock gjorde första fem förstår jag principen, vilket är det viktigaste.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 45

Upvärmning: kodade in lite historiska händelser, dels för att fortsätta öka talfigurkoderna upp till 1000 och för att ha det lättare under nuvarande kurs (som handlar om rättshistoria).
MM: 140, 2 sek. 45/140. Hade kunnat gått mycket bättre. Jag har märkt att det brukar gå som bäst om ciceroplatserna fått vila ett tag, gärna mer än två dagar. Kommer därför att när jag (på lördag) har två ställen med 150, kapa av 50 från båda och göra så att jag har tre ställen med 100, för att sedan köra vidare.

Lektionen: Lätt som en plätt när jag ordnade koncentrationen. Tid: under en timme. Mycket användbar teknik som jag kommer använda för att memorisera BFNAR 2013:2 (K3- regelverket för redovisning för lite större bolag) samt ÅRL (årsredovisningslagen) samt BFL (bokföringslagen).

Smack!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 46

Uppvärmning: kodade in lite nya figurkoder med hjälp av historiska händelser
MM: 140 platser, 2 sek. 55/140. Kändes riktigt dåligt men det gick väl hyfsat får jag säga.

Lektionen - total tid ca 80-90 min. Att memorera innehållsförteckningar är en mycket användbar metod inom juridiken. Kommer tillämpas där.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 47

Uppvämning: avslappningsövningar i ca 5 min
MM: 45/150, 2 sek. Vad, varför?! Resultaten blir sämre och sämre. Oklart varför. Visserligen klantade jag mig lite i början och har en allmänt seg dag (dessutom jobbat tolv timmar innan jag körde lektionen).

Lektionen tog totalt ca 80 min. Jag kände mig seg i huvudet och allmänt trött idag. Körde dock på med lektionen och kvalitén på memoriseringen var lite halvdan. Fick i alla fall med all memorisering vilket rörde en föreläsning/undervisning i GMS-tekniken.

Övade lite på att koda in innehållsförteckning via en historiebok. Det gick rätt smidigt och lätt. Jag använder numera nästan uteslutande fria associationsmetoden för att snabbt få fram bilder. Smidigt, bra och lätt.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Hann tyvärr inte med att göra en lektion imorse, eftersom att jag måste bort på ett tidigt seminarium (kl 0815). Dock hann jag köra lite MM, en aning bättre resultat (55/150, 2 sek) vilket jag gissar har att göra med en dags vila.

Från och med i morgon kommer jag använda tre separata MM-vägar för att få lite bättre resultat.

Siktar på att hinna med 5-6 lektioner denna vecka.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 48 - memoriseringen av lagtext

Uppvärmning: fluffiga djur och avslappning
MM: 90, 2 sek (ihopslagning av två platser + utökning med 10 platser): 31/90. Bedrövligt. Berodde på att jag inte var avslappnad nog och inte hade fokuset.

Själva lektionen handlade om memorisering av lagtext. Jag pluggar till jurist så det är mycket användbart. Dock valde jag att inte memorisera reglerna i BrB utan att faktiskt valde att memorisera innehållsförteckningen till bokföringslagen. Totalt tog det ca 45 min. Det är bland annat redovisning jag pluggar nu så jag tänkte kombinera kursen med plugget (så gott det går). Har memoriserat lite annat med juridiken och teknikerna fungerar verkligen. Jag behöver dock få upp hastigheten, det är den som är problematisk. Här gör jag som så att jag inte tar några anteckningar på mina föreläsningar vilket tvingar mig till att hålla en hög hastighet.

Mitt minne av föreläsningarnas innehåll har helt förändrats och jag minns mer och får ut mer av varje föreläsning än när jag tog anteckningar för hand.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Måste komma med ytterligare ett hyllningsinlägg.

Det har gått lite mer än ca 2 månader sen jag började med kursen. Den utveckling jag fått på den korta tiden är helt fenomenal, och jag blir bättre ju mer tid som går.

Att kunna läsa in en stor mängd juridisk material väldigt effektivt EN gång för att sedan repetera det sparar så otroligt mycket tid, istället för att nöta och nöta och nöta. Hallelujah :P
Post Reply