Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 49

Uppvärmning: återkallning av senaste dagarnas studiememoreringar och avslappningsövningar
MM: 68/110, 2 sek. Det märks vilken stor skillnad det blir när jag låter palatsen vila någon dag extra.

Lektionen gick ut på att memorera USAs Bill Of Rights, tretton paragrafer. Istället kodade jag in lite annan relevant lagtext som jag pluggar just nu. La ungefär 45 minuter på detta och fick in ett antal paragrafer.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 50

Uppvärmning: återkallning av tidigare memorerade saker och fluffiga djur
MM: 120, 2 sek. 75/120. Så, nu börjar jag märka skillnaderna mellan att låta ciceroplatserna vila och vara mindre stressad.

Själva lektionen handlade om att memorera vissa regler för träning av djur, 19 stödbilder. Detta tog ca 25 minuter. Sedan skulle man skriva ner informationen och läsa ett kapitel ur en bok. Läsandet tog lite längre tid så hela lektionen (inkl nedskrivning och läsningen) tog ca 100 minuter.

Memorering av metodböcker kommer bli en hobby framöver :lol:
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: Journalen!

Post by robpan »

Det är intressant att se dina förbättringar i MM. Det är själv något jag tycker är lite knepigt men som jag tror kommer bli lättare och lättare framöver.

Memorera metodböcker ser jag också framemot, blir perfekt. :D
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Robpan: Ja, det är roligt att det blir bättre. Tror det handlar om att jag blir mer självsäker när jag vet att jag förbereder mig bättre för varje gång.

Lektion 51 - Memorering av grundkoncepten i Dale Carnegies bok "How to win friends and influence people"
Använde fria association-metoden för att bygga stödbilderna. Har fått upp en riktigt bra hastighet på att snabbt skapa stödbilder eftersom att jag endast väljer bilder där jag vet att jag med lätthet får in minst 5 bilder. Tar mig alltså mindre än ca 5 minuter (inkl. grundfixering av ordningen) att skapa 50 stödbilder.

MM: 120 2 sek. 32/120. Haha bedrövligt. Det beror troligtvis på att jag har kombinerat två halvor av två tidigare ciceroplatser och dessa är inte helt perfekt fixerade. Samt att jag var stressad. Så fort denna "stig" blivit insprungen så kommer resultaten att öka även där.

Lektionen tog ca 40 minuter.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 52

Lektionen handlade bland annat om att minnas lösenord och telefonnummer. Eftersom att jag kan principerna valde jag att göra en egen liten lektion där jag kodade in lite vänner telefonnummer. Snabbt och enkelt gick det.

Det går lättare med tiden med att skapa kopplingar och associationer. Utvecklingen är häftig.

MM gick halvkasst.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Summering av förra veckan: 5 lektioner

Denna vecka siktar jag på att nå 5-6 lektioner, vilket skulle göra att jag är klar med utbildningen i början av nästa vecka.

Idag blev det ingen lektion eftersom att jag inte hinner köra en hel lektion.

Körde lite MM nu på morgonen. Kändes helt bedrövligt men jag lyckades med 71/130 på 2 sek så det gick inte helt dåligt.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Nådde inte ens i närheten av målet av 5-6 lektioner förra veckan.

Själva lektionerna i kursmodulen vardagsinformation är användbara. Fokuserar i vardagen på att använda minnesteknikerna i alla sammanhang, så lektionerna är rätt lätta (vilket innebär att jag mest läser igenom lektionerna och gör det jag inte gjort förut).

Har haft många dagars uppehåll från MM. Tänkte kickstarta igen så körde därför en kombination av två stiger så jag fick totalt 220 platser. Trots ganska många ihopblandningar och lite tappat fokus så fick jag 90/220 på 2 sek. Helt ok! Har insett att det viktigaste kanske inte är att faktiskt så många rätt som möjligt utan att ha fokuset (så brukar man få rätt många rätt). Jag kommer därför återigen köra två cicero-stigar men tio tillägg per dag för att komma upp i 300 platser på vardera ställe.

Det är MM som ger snabb utveckling vid kodning, det har jag märkt. Frågan är när jag ska våga köra på en sekund! Någon här som regelbundet kör på 1 sekund?
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Jag summerade ihop lektionerna 52-59 och lärde mig de lösenord och nummer som jag inte redan visste.
Sista lektionen 60 innebär att använda GMS för att memorisera en bok. Detta är något som jag numera använder mig av vid varje gång jag läser, så jag ser det som avklarat.

Istället för detta användes en timme till att reparera och återkalla bokföringslagen, årsredovisningslagens kapitel och underkapital, första tre kapitlen av BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3) med underkapitel samt ca 10 ryska verb.

Körde MM igår och idag:
Igår 81/200
Idag 86/210

Virrig som jag är så blev det samma "stigar", men jag fick trots detta rätt så hyfsade resultat.

Det är en bisarr känsla att vara färdig med alla 60 lektioner. Mitt minne och mitt fokus är laserskarpt jämfört med när jag började. Samtidigt har jag ställt för höga krav på mig själv, något som beskrivs i sista lektionen, 60. Nämligen att minnet bör användas för att fokuseras på en sak åt gången. Dvs, att jag, som nu, använder teknikerna för ryska, för juridiken (och för allt annat) kanske är lite för stora krav.

Det går dock rätt bra och nu när jag inte har lektioner att göra så kommer blir mer tid över. Jag är dock lite småsugen på att köra lektionerna för kortlekar, alternativt fortsätta PAO-tekniken som jag skrev om i början av journalen.

8-)

Ska se till att skriva en ordentlig utvärdering inom kort.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

MM idag

30/210, 1 sek styck. Det går fort med en sekund! :lol:
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

37/220
Post Reply