Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Dagens MM gick mycket dåligt.
Vid ca 100 så började det pipa från färdiga ägg. Valde att fortsätta köra men det blev riktigt dåligt. Behöver förbättrat fokus för att få upp resultaten igen. Kanske "börja om" på 100 st cicero med 4 sek?

Lektion 34 - Memorering av fraser är ingen idé om jag inte ännu lärt mig verbtempuset som används. Valde därför att fortsätta öva vanliga presensverb.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: Journalen!

Post by emilb »

Kämpa på Simon! Låt inte MM komma åt dig! Ett alternativ till att gå till 4 sek, kanske kan vara att växla mellan tre olika set av 100 stödbilder, så inte samma används varje dag? Jag har funderat på att pröva det då det går bättre när jag kör med några dagar emellan, än varje dag.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Tack för din kommentar emilb! Det gör mycket i MM mörkret. :)

Körde en helt runda idag. Fick 45/230 på 2 sek så jag är väl "tillbaka". Det låter som en mycket bra idé att faktiskt ha två-tre separata cicerorundor för MM. Troligtvis finns det rester kvar (spöken kallar jag dom) av tidigare siffror från dagen innan som ställer till det.
Jag provar att dela upp nuvarande MM-cicero i två och utöka varje del med 10 platser per gång. 100 och ökande känns lagom just nu.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 35 -
Läste igenom och förstod koncepten för att använda ljudböcker. Har haft lite problem att hitta lämpliga ljudböcker för ryska men har nu hittat det PERFEKTA verktyget för ljudböcker, nämligen programmet/appen LingQ. Det är en hyperpolyglot (Kaufman heter han och pratar mer än 16 språk flytande - däribland svenska) som skapat programmet. Det går ut på att man får en text uppläst för sig och varje ord i texten är blå. Finns det ett ord i texten som man inte förstår, så trycker man på ordet och kan välja en ledtråd för att minnas ordet. Detta ord läggs sedan in i "flashcards", alltså en samling av orden. (Dessa ord kan man snabbt plugga in med GMS). Sedan kan man spara ner uppläsning till telefonen och lyssna på den. SÅ BRA! Precis som anges i lektion 35. Självklart finns det olika svårighetsgrader. Det är en riktigt härlig app eftersom att man får allt på en gång - interaktivitet med orden, uttalet och möjlighet att snabbt få en översättning av ett ord. Dessutom får man orden man ska memorera i ett sammanhang och i RAD! Jag är helt såld. Ryska flytande innan nyår - aqui vengo yo! (Here I come :lol: :lol: ) Kostar ca ca 400kr på ett halvår men det är värt varenda krona eftersom du för varje språk får mer än 1000 inlästa texter. Dessutom så är den inte låst för ett språk!

Kort utvärdering av språkmodulen: frustrerande och otymplig, men mycket bra koncept. Introduktionen till ryskan hade behövt varit lite bättre. Alfabetet gick fort att lära in, vilket stödet från första lektionen var mycket bra. De övriga lektionerna var dock så knepiga (i vart fall för ryska) att det hade varit bättre om ett mer närbesläktat språk använts. Introt till frasmemoreringen var bra med kända låtar, men det hade varit bättre om det inte varit kända låtar (kanske hade frasmemoreringstekniken kunnats kopplats in vid 3.1.4 i databasmodulen, dvs "Ack Värmeland du fria" - en låt jag aldrig tidigare hört). Sedan skulle man använda frasmemorering för en längre text på ryska! Här blev jag ordentligt frustrerad och kände att språkmodulen hade behövt lite omdoning. Hur man lär sig grammatiken för adjektiv/substantiv led av samma problem, nämligen att den applicerade frasmemoreringen på ryska utan någon ljudfil. Google-translate, hej! Här valde jag att själv koda in de vanliga adjektiv/substantivreglerna på vanligt GMS sätt dvs bilder för varje regel. På samma sätt gjorde jag för verbkonjugeringarna (men här gjorde jag också alla övningar för presens vilket gjort att jag nu kan det obehindrat, i vart i skrift).

Utvärderingen kanske mer riktar in sig på de exempel som används för inlärning av språk än själva grundkoncepten. Själva grundkoncepten är som sagt helt solida och det var det bästa med modulen. Lär sig ett språk: Massor av nya ord, grundförståelse för grammatiken och massor av lyssning/läsning och härmning samt kommunikation med modersmålare så har man språket inom ett halvår.

Använder man (jag) dessa koncept för att lära sig språk, kommer språkinlärningen gå mycket mycket fort. Särskilt med rätt verktyg, tex LingQ + GMS + jävlar anamma (jag har lite norrländsk påbrå från min mor).


Lektion 36

Körde några rundor MM för parallella bildssystemet, 1-20, för att fixera underbilderna.
MM 100 cicero med 5 sek, 55/100. Vid MM har jag numera delat upp mina 230 cicero platser i två och höjt tiden. Jag kommer öka med 10 platser per gång och sänka tiden så småningom.

Ahhh. Känns som att man är tillbaka till lektioner som inte frustrerar en! Textmemoreringen känner jag kommer bli bland de bättre kursmodulerna. Jag har alltid läst massor och det är inte ovanligt att man glömmer vissa viktigare moment i vissa böcker, särskilt kurslitteratur i juridik. Beroende på hur väl jag tar till mig teknikerna och åter får upp kapaciteten i MM så funderar jag på att skriva nästa salstenta i juridik utan kurslitteraturen (mest för att jag kan och att böckerna väger ton). Återkommer om detta.

Under lektionen skapade jag sex olika stödmeningar för olika paragrafer i olika sammanhang. En från Petter Stordalens självbiografi, en från boken SÄLJ! av Fredrik Eklund, en från Makroekonomi - teori, politik och institutioner, en paragraf från sjölagen om bortfraktarens ansvar, en paragraf från järnvägslagen om passagerarersättningsskyldighet samt en paragraf från Aktiespararen om Opus bilbesiktning.

Det var rätt kul att hitta på en berättelse från en valfri bild. Valde att berätta om min franska kaffepress och element. Intressant. Improvisering känns nu helt plötsligt som en barnlek.

Hörs!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lyckades på ca 75 minuter memorera ca 50 ryska ord, utan att det känns frustrerande. Detta är viktigt. Känns det frustrerande långsamt kommer det ta väldigt mycket tid och motivationen kommer vara noll. Nu går det snabbare och snabbare, och jag har omedvetet börjat bygga olika figurkoder för ryska ljud. Exempelvis är на eller но en gris (från Simpson när Homer tog en gris och vände upponer samtidigt som han sa "na-na-na-na-na SPIDERMAN".

Häftigt är det verkligen! 8-) 8-)
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Idag:
MM återinkörning av parallellsystem 13-17, 17-23, 23-30. 5 sek.
MM 100 platser, 4 sek. 56/100. Känns bättre nu än tidigare. Insåg att jag haft olämpliga platser, bla två hyllor som är väldigt liknande. Utbytta


Lektion 37. Tid: ca 45 min
Lätt att återkalla semantiskt. Ska bli riktigt kul och intressant att se hur textmodulen utvecklar sig.

Åker till Madrid på några dagars semester. Ska se om jag finner tid för lite ryska och MM. Det tror jag.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 38

Värmde upp med lite avslappning samt MM
-körde parallellsystemet 25-30 + 30-35, 4 sek. Imorgon 30-35, 35-40 och 40-45
-MM 4 sek, 67/110

Lektionen tog ca 45 minuter. Intressant sätt att memorisera texter. Har använt enklare GMS för att minnas böcker jag läst under gången, ska bli kul att se vilka tekniker som förespråkas för hela böcker.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Bestämde mig för att bli ännu snabbare på att minnas folks namn genom att plugga in lite figurkoder.

Valde att först gå igenom listorna för jag läsa kurser med i höst. Det blev ca 80 namn, inklusive lite efternamn. Så på under en timme hann jag fundera ut en figurkod och skriva på mina spelkort. Dessa spelkort ska jag ha som övning några gånger under ett par dagar (det kommer gå fortare med dessa figurkoder än sifferfigurkoderna misstänker jag).

Just figurkoder för namn är väldigt lätt att få fram. Bara att ta tag i det första som dyker upp.

Nästa steg är att gå igenom och göra figurkoder för 100 vanligaste kvinnonamnen respektive mansnamnen. Det blir ett litet projekt till imorgon.

Ryskan fortsätter utvecklas, och farten går långsamt men sakta uppåt. Jag märker att för varje ord jag memoriserar ju lättare blir nästa. Några "naturliga" figurkoder har också utvecklas men jag funderar på att bygga fler vanliga figurkoder: ljudet för bokstäverna за, на, же, зка, ска, ше, ая, ся, вы. Vad sägs om skor från заra, en sked, ett brinnande skaldjur, ett skaldjur, blöja med bajs (sche-t på sig), knÄeskål, sä-l, en basker?
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 39

Värmde upp genom att memorisera olika namn på mitt parallell-bildsystem samt att köra MM.
64/110 på mitt andra cicero-ställe för MM, 4 sek. Imorgon blir det 120 bilder på 3 sek.

Själva lektionen tog 84 minuter. Jag kunde ha memoriserat det hela snabbare känner jag nu i efterhand, men men!

Det går framåt snabbt nu :)
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Fortsatte öva in figurkoder för de 200 vanligaste namnen, män och kvinnor. Dessutom har jag memorerat namnen för de personer som jag ska plugga med i höst.

Lektion 40
Uppvärmning: avslappning och lite fluffiga djur på youtube, 40 till 45 och 45 till 51 i parallellsystemet med MM. 3 sek.
MM 120 platser, 3 sek. 34/120. Mellan 50 och 89 tappade jag två platser och jag missade att dubbelkolla mina checkpoints. Det kändes otroligt bra hela vägen så jag tänkte inte ens på att kolla checkpointsen. När jag dock skulle avsluta en checkpoint märkte jag att jag var klar två platser för tidigt. :lol:

Själva lektionen tog ca 45 min. Det märks verkligen skillnad när jag börjar få upp tempot och viljan. Inlärningen av ryska ord och fraser går mycket snabbare då. Skillnaden som jag gjorde dessa dagar då det känns mycket bra är att träna det första jag gör på morgonen. Det ska jag fortsätta med!

När jag startade Mindacademy trodde jag att jag skulle hinna klart hela kursen innan terminsstart. Terminsstart är nu på måndag vilket ger mig tre lektioner till, till 43. Rätt nöjd att jag redan nu gjort 66% av kursen, och jag känner mig som en helt annorlunda person.
Mer driv, gladare, minns bättre, kan prioritera, sover bättre. Är allt minnet? Troligtvis inte men med ett bättre minne kommer ett bättre självförtroende. Inte för att jag hade dåligt självförtroende innan, men nu känner jag verkligen att jag kan lära mig precis allt jag vill lära. Det är häftigt (most common word för mig?). :D
Post Reply