Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Hej!
Gillar visualiseringstekniken skarp, och jag tänkte verkligen se till att lära mig metoderna och bli bättre. Har just nu ganska stora problem med framför allt Kedjemetoden.
Dels lägger jag för mycket tid mellan kopplingarna och när det är dags att återskapa kopplingarna finns dom inte där. Jag misstänker att det har att göra med att jag visualisering objekten för tvådimensionellt och/eller utan utmärkande detaljer.
Lektion 3s första övning la jag ca 22sek per kedjning. Det är för länge, men ändå satt knapp något kvar.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion tre tog totalt tre sittningar. Den tog tre sittningar eftersom att jag arbetade tolv timmar tre dagar i rad och samtidigt hade syster med familj på besök. Valde att gå upp ca en timme tidigare tre dagar för att göra klart lektionen.
Utvecklingen går fort, och jag börjar få kontroll över kedjetekniken även om den fortfarande är relativt svår. Har märkt att jag kan skapa stödbilder när jag behöver dessa, om jag exempelvis börjar få slut på redan aktuella stödbilder i aktuell serie.

Klarade lektion tre:s stödbild + siffror utan fel, dock missade jag en stödbild men skapade en extra på slutet. Tippar på ca 12s per koppling. Tiden ska ner.

Just nu har jag figurkoderna för 00-67 färdiga.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion fyra idag. Gjorde den med en kortare paus. Kedjetekniken börjar bli bättre men jag tenderar att göra någon typ av associationsteknik kombinerat med ryskdocka instinktivt.

När jag ska skapa ord från stavelser har jag svårt för att minnas kopplingarna när stavelsen bygger slutet på ordet. Något att öva extra på?

Av 30st siffror att memorera med figurkoder och minnas dessa på raken gjorde jag 27 st felfritt men missade ordningen i en del av Cicero-platserna. (Valde att stöpa om lite i gymmets loci.)

Har totalt hållit på med tre veckor minnesträning, varav nu senaste veckan med mindacademy. Det är kul att kunna memorera telefonnummer bara så där. Skrattar ofta åt de kopplingar som jag gör.

Är lite sugen på att lära mig PAO-systemet för att minnas kortlekar. Den går upp på att man för varje kort har tre minneskopplingar. P - personen, A - action, och O - objekt. Då kan man memorera en kortlek med 18st locis via Cicero. Säg tex att klöver ess är Zlatan (P) som sparkar (A) på en boll (O), hjärter dam är Marylyn Monroe (P) som trycker ner (A) sin kjol (O) och hjärter kung är Warren Buffett (P) som läser (A) en porrtidning (O).

Sen bygger man en bild med hjälp av tre kort. Första kortets P representerar första kortet, andra kortets A representerar andra kortet och tredje kortets O representerar tredje kortet. Säg då att man drar upp hjärter kung, hjärter dam och klöver ess. Då skulle man bygga bilden Warren Buffet (P) trycker ner sin (A) fotboll (O). I boken "Moonwalking with Einstein" beskrivs tekniken på ungefär detta sätt.

Har för övrigt börjat med sista 30st 69-99 av figurkoderna. Ska nog sitta inom ett par dagar.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion fem

Lite övning av associationsskapande med en bas och ett element. Gick väldigt bra.

Dessa baser kopplades till stödbilder, och på andra stödbilder används kedjetekniken och ryska dockan. Jag har fortfarande svårigheter med kedjetekniken. Jag tror att jag har lokaliserat problemet - den andra bilden som kedjas ihop har jag tidigare visualiserat som att en del av denna döljs av första bilden. Man kan säga att jag liksom döljer den associationen (om man pratar bas-element) under basen.

Sen måste jag öva på att få in den sista bilden i ordningsföljden. Oftast den som tappas bort. Sen måste basbilden bättre kopplas ihop med stödbilden, genom att den ska vara större och mer iögonfallande i förhållande till stödbilden. Då minns jag den bättre.

71st ord kopplades ihop på ca 13 sekunder styck. Sen uppskattar jag att jag lyckades få 75-85% av bilderna korrekt memorerade. Tiden går sakta men säkert ner!

Snart kan jag 00-99 i figurkoderna så efter det börjar jag med modulen kring databaser.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion sex avklarad.

Missade att starta klockan första tre stödbildsystemen. Resterande sju tog 9 min 32 sek vilket ger ca 14,3 sek per koppling. Lite för lång tid med tanke på att jag hade relativt svårt att minnas allt. Missade helt ett "stopp" på cicero, men det kan ha att göra med att denna ciceroplats är helt nyskapad. I vart fall efter en upprepning satt alla stödbilder.

Vid återkallning (upprepingen) lyckas jag bläddra igenom alla 10 cicero + alla bilder på 3:56 vilket ger ca 4,68 per bild och det inkluderar reparationer av trasiga kopplingar.

Det var roligt att lära mig ett avancerat stödbildsystem där jag byggde lager på lager av stödbilder för att sedan koppla ihop dessa med kedjetekniken. När jag övat på detta några gångar känner jag att det kommer sitta. Nu kan jag alla landskap och största staden i varje landskap. Mycket intressant hur fort det går :)

Sista delen där jag skulle memorera siffror med kedjemetoden gick bedrövligt. Ibland tror jag att lektionsskaparen (Mattias) vill visa hur dålig långa kopplingar mha kedjor är. Bättre (och smidigare) att då helt enkelt använda ett stödbildsystem.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion sju

Det gick bra. I början gick det segt och det var svårt. Har nog med uppvärmning att göra. Kommer nog lägga in ytterligare fem minuter av visualiseringar innan varje lektion, bortsett från fem minuters glädjemeditation.

Kedjetekniken går framåt. När jag skulle koppla ihop mina figurkoder gick det svårt. Minns inte många siffror. Däremot när det gällde påhittade ord gick det bättre ihop med stödbilder.

Sen kedjetekniken med många ord gick bra, denna gång tack vare att jag först visualiserade bild två, satte ihop med bild ett, sen bild tre, satte ihop med bild två, sen snabb se hur bild ett och två satt ihop. Därefter över till bild fyra. Ca 7-8 sek per koppling.

Gjorde övningen med 60 stödbilder och siffror. Fick totalt 52 st rätt vilket är nytt personlig rekord. Det går framåt! :D
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion åtta.

Kändes som en kort lektion och en lektion med en del upprepning.
Jag gjorde en förkortad variant av avkopplingsövningarna. Detta gjorde det allt mycket enklare. Ska framöver alltid göra lite avslappningar innan jag börjar varje lektion.

Kedjetekniken börjar släppa. Jag misstänker att jag har en mental blockering vad gäller kedjetekniken som håller på att släppa.

Figurkoderna med metronome var roligt. Till en början var jag stressad och fick inte en enda rätt. Sen därefter tillät jag mig att göra fel och då gick det lättare.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 09

Returmetoden är den metod som hittills har fungerat bäst för mig. Nästan total korrekt återkallning när jag använde den.

Dock, när jag använde figurkoder som bas och element så gick återkallningsprocenten ner rejält. Troligtvis har det att göra med att jag egentligen inte vill koppla ihop två figurkoder (av rädslan för att alltid koppla ihop två siffror).

Nummer + ord. 45 siffror plus 45 ord. Första omgången tog 12:18 min innebärande ca 16sek per koppling. Endast 20/45 lyckades jag återkalla efter år. Efter en reparering var återkallandet uppe på 41/45. Det går framåt!

Metronome-träning är mycket bra. Gör verkligen att man anstränger sig och utvecklas på hastigheten.


Vad gäller kortlekar och PAO så är jag uppe i 18st kort. Kan memorera följden för dessa med cicero. Det är knepigt att hitta på relevanta kopplingar mellan varje kort och PAO så att dessa särskiljer sig från övriga PAOs. Kul är det!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 09

Returmetoden är den metod som hittills har fungerat bäst för mig. Nästan total korrekt återkallning när jag använde den.

Dock, när jag använde figurkoder som bas och element så gick återkallningsprocenten ner rejält. Troligtvis har det att göra med att jag egentligen inte vill koppla ihop två figurkoder (av rädslan för att alltid koppla ihop två siffror).

Nummer + ord. 45 siffror plus 45 ord. Första omgången tog 12:18 min innebärande ca 16sek per koppling. Endast 20/45 lyckades jag återkalla efter år. Efter en reparering var återkallandet uppe på 41/45. Det går framåt!

Metronome-träning är mycket bra. Gör verkligen att man anstränger sig och utvecklas på hastigheten.


Vad gäller kortlekar och PAO så är jag uppe i 18st kort. Kan memorera följden för dessa med cicero. Det är knepigt att hitta på relevanta kopplingar mellan varje kort och PAO så att dessa särskiljer sig från övriga PAOs. Kul är det!
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Lektion 10

Jag tycker att lektionen gick mycket bra. Troligtvis har det mycket att göra med avslappningsövningarna jag gör innan varje lektion. (Här kan jag nämna att rullande tummar, andning, värme och uppmärksamhet har fått en speciell loci i min mormors gamla sommarstuga.)

60 ord som skulle memoreras på siffror gick hyfstat. Första gången gick det på 15:48 min vilket innebär ca 15,8 sek per koppling. (Lite för långsamt). Första återkallelsen lyckades jag minnas 41/60 bilder, och jag lyckades få 32 ord helt korrekt.
Andra rundan lyckades jag få att få samtliga 60 bilder återkallade korrekt, dock blev fyra ord fel. Utdrag blev utdragen, Paket blev present och på två lyckades jag inte säga ordet.

Vad gäller A-Ö med kedjetekniken så gjorde jag lite ändringar och fick följande lista

Ark
Buddha
Chokladkaka
Diskett
Ek
Fiskedrag
gris
Hallon
Iller
Jordgubbe
Kudde
Limehalva
Mullvad
Nagelfil
Orm
Pyramid
Quinoa
Rissäck
Skoter
Tornado
Ugn
VaniljestångWokpanna
Xylofon
Yoghurt
Zeta
Ål
Älghorn
Öronskydd
Post Reply