Journalen!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

24/230, 1 sek styck.

Hastigheten är ursinnig än så länge! Ska upp till 300 platser på vardera MM-stig, därefter blir det 2 sek styck, vilket kommer kännas som en evighet i jämförelse.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Har varit relativt dålig med att använda MM men jag har varit desto flitigare med att använda minnet.

Dagens MM runda var över förväntan: 47/230 på 1 sek styck, dvs ca 20% rätt. Ska upp på 300 platser inom mina två stigar.



Personligen är den största utmaningen fortfarande efter kursen att vara tillräckligt kreativ när vid inlärning av något nytt område, så att en minnesvärd bild kommer fram. Hur ska man exempelvis koda in en bild för "Kapitel 26 - Aktierelaterad ersättning"? (Det blev ett båtaccelerator, oklart varför.) Har helt enkelt börjat ta det första som kommer upp och om inget kommer så i princip vad som helst.

Det blir bättre och lättare hela tiden
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Dagens MM runda: 42/230,1 sek
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Dagens runda i MM: 47/240, 1 sek. Ca 40 av platserna verkar jag inte ha nött in tillräckligt.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Nytt rekord!

62/250, 1 sek MM.

Ska upp till 300 innan jag eventuellt börjar höja tiden.
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: Journalen!

Post by robpan »

Bra jobbat med nytt rekord och grattis till att du klarat av alla lektioner!

Eftersom du är klar med alla lektioner, har du märkt att du har nytta av det du lärt dig. Typ på jobbet och privat? Och känner du att du är allmänt kvickare i tanken och har lättare att automatiskt memorera saker?
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

robpan

Den närmaste liknelsen jag kan dra är från filmen Limitless. Skillnaden då mot nu är enorm, vilket har lett till att jag har blivit rätt så lat när det gäller plugg. Spenderar kanske hälften av den tid jag tidigare behövde lägga ner på plugget och får samma inlärning. Mitt huvudmål är just nu att lära mig ryska vilket gör att min memorisering i första hand är inriktad på ord och grammatik. Självklart använder jag alla tekniker jag lärt mig i vardagen också, det blir liksom av sig själv efter att jag nu vet hur minnet fungerar.

Allmänt kvickare definitivt. Numera är minnet bättre även utan minnestekniker, vilket jag tror beror på bättre rutiner och ändrad inställning till att minnas saker! :)
robpan
Posts: 33
Joined: Fri 29 Jul 2016, 13:31

Re: Journalen!

Post by robpan »

Tack för svar. Wow, det är minst sagt inspirerande att läsa hur du upplever skillnaden. Kul och peppande. Jag har också märkt av att jag blivit kvickare och fått bättre minne rent allmänt. Nu har jag knappt halva kursen kvar så jag ser fram emot ännu mer utveckling/ utnyttjande av mitt minne.

Lycka till med ryskan.
Eldlilja
Posts: 56
Joined: Mon 08 Aug 2016, 15:46

Re: Journalen!

Post by Eldlilja »

Håller med robpan, det är verkligen inspirerande och peppande att läsa om vilken skillnad det blivit för dig :) ! Själv ska jag börja plugga på universitetet, så att höra vilken skillnad i tid det blivit för dig med plugget ger mig en extra skjuts att slutföra kursen ;)
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journalen!

Post by Simonadolfsson »

Robpan & Eldlilja.
Ja, det är verkligen spännande! En del dagar är man lite irriterad på sig själv för man "bara" memoriserat 25 ord och meningar på ryska. Sen sätter jag det hela i perspektiv att det tog ca 25-30 minuter för mig och det i jämförelse med andra en väldans massa ord.


Körde en runda MM. Har fortfarande inte förmått mig att skapa 300MM platser och köra hela serien, men nu börjar jag närma mig. Idag körde jag 270 platser med 2 sek styck och lyckas få 105 rätt. Det är inte bäst procentuellt men definitivt antalsmässigt.
Mitt mål är att innan slutet på nästa vecka ha gått upp till 300 platser. Efter 300 så sänker jag återigen till 1 sek styck.
Post Reply