Mucken

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Har idag inte gjort särskilt mycket och har nu det senaste varit dålig på att repetera de ryska orden. Tittade även på lektion 28 och insåg att det inte direkt var något jag tänker påbörja nu ikväll då det känns lite väl mastigt för mig just idag. Kanske inte heller imorgon.

Min plan blir att köra på 50-100 stödbilder för språkmemoreringen så att jag kan köra MM vid sidan om detta. Kommer initialt att jobba med 50 nya ord åt gången under fyradagarsperioder för att sedan rampa upp det till 75 och sedan 100. Allt beror på hur smidigt det är att komma på betydelseord samt bilder för att komma ihåg memoreringen.

Ska även bygga stödbildssystemet med 50 stödbilder och arbeta med den parallella listan av stödbilder (jag tänker mig att bygga denna med tio om dagen då tar det tio dagar för att skapa samtliga). Så nu kommer jag att fokusera på de första 50 orden de närmsta dagarna samtidigt som jag bygger ut detta. Mest för att jag som jag nämnde tidigare jobbat rätt dåligt dessa sedan jag memorerade dem. Tänker mig två dagar ytterligare för att få de första 50 orden sitta.

Den stora utmaning med dessa orden just nu är att komma ihåg hur orden stavas med det kyrilliska alfabetet. Testade att skriva ned dem och hade inte många rätt men kunde logiskt sett se varför jag skrev som jag gjorde och var snubblande nära i vissa fall. Kanske något jag oroar mig över i onödan då det kanske sätter sig snabbare än jag tror.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Reviderad plan. Jag har kommit till insikt att jag inte är redo för att lära mig ett helt nytt språk, ännu. Känner varken att jag har tiden eller orken till det just nu och beviset var hur kursen bara stannade upp för min del. Senaste två dagarna har jag bara funderat på hur jag ska ta mig an detta. En mental blockering. Justerar därför planen och tar mig vidare istället för att bara stanna upp.

Så nu är planen att gå igenom den här kursens olika moduler och sedan återkomma till språkmodulen senare när jag känner att jag vill ta mig an ryskan. Att lära mig ryska är ett av mina mål med dessa tekniker, bland en massa annat. Men de målen är långsiktiga och inget jag satt datum på så jag har absolut ingen anledning till att ha bråttom med någonting. Så nu ska jag lära mig teknikerna i lugn och ro och sedan väljer jag vad jag vill lära mig för språk eller vad det nu månde vara.

Jag har också klarat första uppgiften i lektion 28 genom att ha över 200 cicerobilder sedan länge, om jag inte ska vara för hård mot mig själv (snart över 300). Så en klapp på axeln där :D. Jag kommer ändå att skapa den parallella listan av stödbilder jämte FK för tvåsiffriga tal. Mest för att jag tycker att det är en briljant idé och låter väldigt användbart.

Körde MM idag och ökade upp till 130 tal på två sekunder.
98/130 varav 5 var jag i ofas på.
40/50 med massa cicerobilder som inte riktigt sitter ännu. Blir att repetera dessa primärt innan jag går vidare med att skapa nya.

Lektion 29 imorgon + MM för att komma igång igen!
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Missade att klarmarkera lektion 28 så det blev ingen lektion 29. Istället körde jag MM och det gick riktigt dåligt då jag hoppade över cicerobilder och kom rejält i ofas idag.

Försök 1:
7/140, 5% korrekt återkallade
Räknar jag med de som jag ändå återkallade rätt men hade memorerat på fel cicero så var jag uppe i 103 "korrekt" återkallade vilket skulle vara 74% rätt

Försök 2:
25/40, 63% rätt.
Är fortfarande osäker på de 20 sista cicerobilderna.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 29
Körde igenom denna rätt fort eftersom jag inte strävar efter att lära mig språket. Men prövade teknikerna och fraserna var svåra att memorera ordagrant. Blir lite knivigare när det är ett språk man inte behärskar och inte förstår grammatiken i.

Blev lite MM idag också och tycker inte alls att jag fick flyt i det. Känner mig rätt seg och trött. Ska försöka köra detta när jag är lite piggare nästa gång tror jag för det blir lite frustrerande när känslan inte riktigt är där. Körde dessutom på den andra datorn då jag får till indexeringen på talen på MM på den datorn. Däremot hinner jag inte med att kolla av detta då jag ställt in MM på två sekunders visning av varje tal. Funderar på om jag ska gå upp till 3 sekunder imorgon faktiskt och sen återgå till två sekunder om någon dag eller två.

1. 96/140
2. 60/140
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 30

Intressanta tekniker i denna lektion. Blev mer eller mindre endast genomläsning då jag just nu inte går in för att lära mig ryska. Men kan definitivt se att detta skulle fungera. Kul att returmetoden nämndes igen, hade nästan glömt av den 8-)
Kommer ju som sagt återkomma till dessa tekniker i de här lektionerna när jag ska plugga något språk. Till dess går jag igenom lektionerna, testar teknikerna lite grann så att jag förstår dem och går vidare i träningen.

Ja just det ja, det här var ju lektion 30. Halvvägs nu!

Lite MM blev det också. Kändes bättre idag men är rätt trött efter en memorering av 140 tal på två sekunder så höjde tiden för omgång 2 till tre sekunder för att det skulle kännas bättre.

1. 104/140 återkallade, 2 sekunder
2. 97/140 återkallade, 3 sekunder

De allra sista cicerobilderna börjar sitta lite bättre nu. Det är lite av anledningen till att jag drog ner på tempot också. För att ge mig tid att verkligen få använda alla de nyaste på ett bra sätt. Bättre fixering på de bilderna då. Däremot kom jag lite i ofas då jag råkade hoppa över en cicerobild mitt i. Den missen borträknat lyckades jag återkalla 119 av talen. Nöjd med dagens MM körning.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 31

Lyckades inte hitta egentid att köra igår så körde igenom lektionen lite snabbt nu tidigt på morgonen. Testade teknikerna lite snabbt men eftersom jag inte lär mig ryska egentligen tar jag upp den här bollen senare igen.

MM
1. 56/140
Första gången med hjälp av webbapplikationen.

2. 81/140
Nöjd då jag halvvägs in fick lite kläm på hur jag ska göra med online applikationen.

Tror jag ska börja memorera kort nu också. Tittade på det materialet och det kändes överkomligt.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Mucken

Post by Simonadolfsson »

140 st bilder med 2sek!!!!

Häftigt! Själv ligger jag på 40 bilder med 6 sek haha.

Kortleksmemorering - där har vi partytrick deluxe!
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

@Simonadolfsson Jag har kört rätt mycket MM. Allt handlar om att våga pressa ner tiderna och höja mängden även om det blir många fel.

Lektion 32

Rolig lektion. Grammatik är kul, om man kommer ihåg den ;)

Dagens MM gick inte alls bra. Gillar inte alls webbapplikationen, måste innebära att det är bra teäning. Trivs bättre med desktop versionen. Har funderat ett tag på att testa talade tal för att se hur det känns. Misstänker svårare än jag tror.

Gjorde bara en körning MM nu på morgonen för det var rätt frustrerande att hela tiden tappa bort sig. Missade när applikationen bytte tal några gånger.
13/140 på två sekunder (46 korrekt återkallade ytterligare men i ofas)

Jobbade med spader igår och tycker de satte sig snabbt. Ska träna lite ytterligare på dem idag och kanske lägga till ytterligare en färg. Kul att se hur snabbt det kan gå.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 33

Inte mycket att säga om denna lektion men jag blir inspirerad till att plugga språk famöver.

Har lagt tid på att plugga in figurkoderna för spader samt ruter. Tycker inte att jag riktigt har lärt mig dessa figurkoder ännu. Får dem inte riktigt att sitta. Men det funkar relativt bra när jag väl återkopplar de memorerade korten från ciceroobjekt.

Nu när jag är hemma igen kan jag återgå till att använda desktopapplikationen när jag kör MM. Faller andan på så kör jag en vända på 140 ikväll. Ska träna på att dessutom inte släppa blicken från skärmen. Använder mig mycket av den s.k. "memoreringsblicen" när jag kör MM. Riskerar då att missa när applikationen byter tal.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 34

Tycker att det fungerar bra under lektionerna och tycker att styrkan i memoreringen av fraser, frågor och dylikt är överraskande god.

Annars har jag idag dragit igenom de 26 spelkorten jag har figurkoder för så här långt. Däremot tycker jag att de inte sitter som ett rinnande vatten ännu. Är lite rädd för att jag ska börja blanda ihop figurkoder om jag lägger till en färg med samma färg (hjärter-ruter eller spader-klöver) då vissa figurkoder är svaga.

Körde en vända MM igår med hyffsat resultat.
87/140 på två sekunder.

Ska nog öka upp till 150 idag men drar nog upp tiden till 3 sekunder till att börja med.
Post Reply