Mucken

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Mucken

Post by mucken »

Kändes som om att jag var en av de som hade varit aktiva längst på Mind Academy tills Cleppa skrev sin recension/utvärdering efter lektion 24. Hen liksom jag har uppenbarligen båda två kört till och från i rätt många år. Nu är jag inne på min tredje stint och det är nu det ska gå vägen efter att en gång börjat om helt från början då det hann gå väldigt lång tid innan jag återupptog. Andra försöket började jag om på lektion 12 vilket jag gjorde denna gången med.

Nu har jag kört ganska hårt på att försöka hålla en lektion varannan dag samt MM varje dag. Har fungerat riktigt bra och idag genomförde jag lektion 22. Det innebär att jag nu bara har en lektion kvar innan testet. Lektionerna från och med lektion 13 är riktigt roliga och de flesta har nog faktiskt tagit under timmen när jag inte haft störningsmoment runt omkring.

Har varit lite sisådär med att använda mig av de tre repetitionsteknikerna. Egentligen är det bara den tredje jag inte använt så frekvent som jag borde och därför sitter inte alla figurkoder så bra som de borde...

MM går riktigt bra också. Uppe på 110 tal och kör dem på två sekunder sedan igår. Idag lyckades jag sätta 94/110 på en av rundorna vilket är 85% rätt med i snitt cirka 3 sekunder för varje återkallning. Annars har det varit lite blandade skurar med mellan 46% - 85% rätt på 110 tal på 2 sekunder.

Så nu ska jag bara lista ut vad jag vill göra för att fira efter lektion 24. Ett löppass kanske, äta glass, sova lite extra morgonen efter eller åka på en resa om några veckor? Den som lever får se.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 23 avklarad. Sista innan testet i lektion 24.

Lektionen gick bra och tog strax under 30 min att slutföra. Ska repetera informationen idag och imorgon samt träna på att årerkalla informationen utifrån stödbildsnumren. Detta med hjälp av en kortlek eller papperslappar. Något jag funderat över att göra men skjutit upp. Hög tid att ta tag i det nu när jag ska göra testet på söndag.

Körde lite MM men idag hamnade jag totalt i ofas där och fick mellan 11 och 46% procent rätt på de körningar jag gjorde. Skyller på dålig sömn och allmänt okoncentrerad. Försöker kanske en omgång till ikväll.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Körde testet i lektion 24 idag och det gick bra även om det kändes som om att jag skulle ha minst två fel. Blev fem fel men det är kul att ha gjort hela grundkursen nu. Nu ska jag börja att bygga upp lite databaser både i yrket och sådant som bara är kul att kunna såsom kungalängden exempelvis. Kan utgöra krokar att hänga upp övrig svensk historia på. Sedan jobba in de amerikanska presidenterna kanske.

Nu ska jag bara klura på vilken av de efterföljande modulerna som är mest relevant för mig att sätta tänderna i härnäst. Textmemorering eller vardagens siffror lutar det nog åt. Även om jag verkligen skulle vilja köra språkmodulen då jag har några målbilder att beta av där.

Körde två omgångar med MM idag också. Inga bra resultat. Är inte det lättaste att alltid hinna få fram figurkoderna och memorera dem på två sekunder. Men andra omgången verkade gå riktigt bra innan jag gick helt vilse i min cicerovärld. Hade satt runt 40 av de 47 första när jag virrade bort mig och inte längre visste i vilket rum jag borde ha befunnit mig i. MM visar nämligen inget index när den visar upp siffror bara vid återkallningen. Så jag funderar på att använda webbvarianten, men den är å andra sidan rätt seg verkar det som.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Mucken

Post by wyzec »

Hej,

antar att du använder MM på Windows 7 om du har problem med visning av 'index'. Index finns dock men en bugg i Windows gör att inte hela appens fönster visas korrekt.

Finns ärende i Studentforumet med titeln 'Få Improve memory att fungera på Windows7?' som förklarar hur man får fram det som saknas. Ironiskt nog kan man köra samma app i sandlåda på Mac och se det saknade med 'Play om Mac'. En mindre nackdel med lösningen är att du får köra på 100% i fontstorlekar - om det nu skulle vara ett problem...

Har dock ändå slutat använda dator för MM men då pga av att jag sällan har tillgång dator när jag har tid för att träna. Webbversionen fungerar för mig men då har jag sänkt mina förväntningar på vad jag vill få ut från MM och lärt mig leva med de många fler defekterna i denna version. Har påpekat defekterna här utan åtgärd - nackdelar:
* När du kör som inloggad, för att få statistik, finns det inget sätt att få MM att INTE logga statistik om du vill använda MM för att 'hotta' upp figurkoder innan riktig tränningssession. Avbryter du finns datan ändå kvar.
* Andras körningsinställningar finns kvar iaf om du kör icke-inloggat, tror inte det funkar med sparade inställningar ens vid inloggning - låter dock det vara osagt...
* Om du råkar ange fel inställningar startas inte sessionen. Tex om du anger att du inte vill ha ett nummer fler än en gång och du samtidigt har färre antal olika nummer än antal positioner.
* Du måste avbryta ett pass med 'exit' - om du istället går till inställningarna direkt kraschar appen vid start av ny session.

Jag kör alltid MM online utloggad och noterar mina inställningar och resultat i Google spreadsheet istället (skrivit enklare formulär för snabb inmatning). Då kan jag också själv göra diagram över det jag vill följa upp.

Så... hade jag varit du hade jag nog kört MM på dator. MM online funkar men är verkligen ett handikapp att vara hänvisad till.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Tack för svaret, det var riktigt utförligt. Jag kör vidare med desktop applikationen förutom i de fall jag saknar tillgång till dator det vill säga. Jag kör på Windows 10 hemma och sjuan på jobbet. På jobbdatorn ser jag faktiskt indexeringen. Men det är nog något jag får leva med när jag kör på den privata datorn helt enkelt. Lyxproblem får är det ju ändå trots allt.

Körde lektion 25 idag och tycker att det var lite krångligt att memorera det kyrilliska alfabetet (trots att jag kunnat det tidigare). Hade svårt med koncentrationen och visualiseringsförmågan. Fick byta ut figurkoden för E då jag använt zebran för Z i det vanliga alfabetet.

Inget MM idag men det tar jag igen imorgon kväll.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Tack för svaret, det var riktigt utförligt. Jag kör vidare med desktop applikationen förutom i de fall jag saknar tillgång till dator det vill säga. Jag kör på Windows 10 hemma och sjuan på jobbet. På jobbdatorn ser jag faktiskt indexeringen. Men det är nog något jag får leva med när jag kör på den privata datorn helt enkelt. Lyxproblem får är det ju ändå trots allt.

Körde lektion 25 idag och tycker att det var lite krångligt att memorera det kyrilliska alfabetet (trots att jag kunnat det tidigare). Hade svårt med koncentrationen och visualiseringsförmågan. Fick byta ut figurkoden för E då jag använt zebran för Z i det vanliga alfabetet.

Inget MM idag men det tar jag igen imorgon kväll.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Mucken

Post by Simonadolfsson »

Kul att du kör på.
Du verkar ha höga ambitioner och det verkar vara det absolut viktigaste. Jag kommer följa denna journal med stort intresse!
För en som endast avklarat lektion fem, vad är MM?
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Tack för kommentaren. Jo höga ambitioner har nog, troligen högre än vad jag själv är medveten om så det är nog en av anledningarna att det tagit ganska lång tid för mig att klara av de första 24 lektionerna. Släppt lite på stoltheten nu och kör lite mer "go with the flow".

MM är memorization master. Ett verktyg för att mängdträna främst siffermemoreringen (i alla fall vad jag sett hittills). Det introduceras i lektion 13 har jag för mig. Så du är ju snart där!
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Lektion 26 avklarad och det var rätt utmanande att komma fram till bra betydelsebilder för de ryska orden. Kom i vissa fall snabbt på bra bilder genom konsonansmetoden men fick då tänka om och använda ord som beskrev betydelsen bättre. I och med att jag nu använde några av mina cicero ska jag nog se till att skapa ytterligare 20-30 st imorgon. Möjligen lägga grunden för ännu fler.

Har tränat vidare på det kyrilliska alfabetet och känner att de sitter rätt bra nu redan idag. Känns som om att det jag ger mig på att memorera ändå fastnar snabbare än vad jag tror. Utöver att jobba på det ska jag jobba med att fortsätta fixera orden och deras betydelse imorgon innan jag ger mig på lektion 27.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Mucken

Post by mucken »

Tanken att endast köra lektioner varannan dag brast idag då jag var något mer motiverad än vanligt på väg hem från jobbet. Skön känsla när det går bra och är något jag haft som långsiktigt mål att lära mig. Tycker ryska är ett riktigt coolt språk. Mindre skönt när man inser att man borde sova rnu. Men jag har kul och det är väl det viktigaste.

Svårt att hitta bra betydelsebilder igår och idag var det svårt att hitta lämpliga bilder av svenska ord som skulle representera de ryska ord jag memorerat. Knivigt och lite osäker på om jag ens kan komma på det ryska uttalet i några av fallen.

Körde vidare med MM och det går bra. Missade dock att återkalla ett helt rum vilket påverkade resultatet i en av omgångarna.
Post Reply