David Jönssons journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

David Jönssons journal

Post by djdavve »

Jag började med minneskursen för kanske 5 veckor sedan, och har tyvärr bara hunnit med/orkat göra 6 lektioner, vilket är orsaken till att jag har beslutat mig för att börja om :) MEN NU, ska jag verkligen ge järnet och "krossa" kursen ;)

Förberedelse: Har redan gjort lektionerna 1-6, men det var ett tag sen så att jag hoppas att jag får det lite lättare i början.
Mål med kursen: Göra klart alla 60 lektioner på så nära 2 månader som möjligt!
Delmål: Göra klart en lektion varje dag
Hur ska jag uppnå delmålet?: Hitta fokus och prioritera bort andra störningar. Gör bort det på DIREKTEN, istället för att tänka att jag gör det senare.

Gjorde 4/6 övningar på lektion 1 iförgår, och ska nu göra klart de 2 sista. Uppdatering kommer med hur det gick! :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Blev klar med lektion 1 nu och det känns verkligen jätte skönt! :)
Behöver öva på att hålla koncentrationen uppe då jag kan mitt i ett memoreringsmoment börja tänka på igelkottar, eurovision song contest eller isglass, men det fixar jag till nästa! :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Blev klar med lektion 2 nu och är fantastisk nöjd! Gjorde den på ca 2 h och nästan allt funkade bra :)
lite resultat:
övning 1. 24/26 rätt på första försöket, ett oförväntat bra resultat och jag gjorde varje koppling på ca 6 sekunder! :)
övning 2. Back to reality... 14/26 rätt. Har insett att ryska dockningsmetoden är den metod som är svårast (för mig). :/ Fick dock 26/26 på andra försöket :)
övning 3. 9/10 rätt på första försöket, glömde sista bara... något frustrerande :p
övning 4. 8/10 på första försöket, helt okej och det blev 10/10 på andra :)
övning 5-8 gjorde jag inte, då jag redan är stensäker på figurkoderna 01-20 :)

Ett tips är även att använda en typ av tabata timer när du ska memorera, då kan man inte stanna upp och får en jämn hastighet :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Klar med lektion 3 och det känns svinbra! Dock är klockan mycket, och jag måste få min skönhetssömn, så tänker inte gå in i detalj i övningarna :) Det ända jag kan säga att det är svårare för mig med de "kreativa" övningarna då man t.ex måste komma på ett ord som börjar på blä, sta eller ker som exempel. Men det kommer! Koncentrationen var även grym idag och blev inte störd eller började fokusera på någor annat annat än min lilla äppel paus :P
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Glömde bort att jag även blev klar med lektion 4 i torsdags, sen har jag tagit ett litet uppehåll. Men nu är jag igång igen, och har räknat ut att det är 71 dagar kvar tills jag reser till usa, och att jag har 56 lektioner kvar... Vilket betyder att jag måste hinna klart med kursen på 10 veckor, och får ta 1,5 vilodag per vecka om jag ska hinna. Däremot ska jag bara ta 1 vilodag från och med nu, för att vara på den säkra sidan. Får se hur det går, blir verkligen en utmaning! Nu ska jag böraj lektion 5, hoppas det rullar på :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Klar med övning 5 och det känns hur skönt som helst :)
övning 1 gick det relativt väldigt bra :) Fick 43/71 på första och 69/71 på andra. VIKTIGT att komma ihåg att jag gjorde samma lektion för kanske 3 veckor sen, så det blev därför enklare för mig. Oj... skulle inte sagt det... kan du glömma det där... Nej det kan du inte, för du har ju ett superminne :p ;)
övning 2 är figurkoder, vilket jag kör separat med min appen "flashcards" och därför gjorde jag ingen övning som handlade om figurkoder. Jag gjorde inte heller övning 5 för att jag förstod faktiskt inte den, men får ta och sova på saken och förhoppningsvis fattar jag den imorgon. Taggar redan lektion 6 :D Natttiiii :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Gjorde halva lektion 6 igår och försöker göra klart halva 6an idag... men guuuud vad jobbig den är :( Skriver snart (hoppas jag) om hur andra halvan gick :)
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: David Jönssons journal

Post by djdavve »

Guud vad jobbigt det är. Har jätte svårt att hitta drivet i kursen, då jag förknippar lektionerna med 2h inlärning av glosförhör och nonsens. Har verkligen jätte mycket problem med motivationen till kursen och det är väldigt frustrerande när man inte har flow, börjar tvivla på om jag någonsin kommer ta mig igenom kursen
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: David Jönssons journal

Post by Mimmi »

Kära student!
Jag började kursen 2010 i juni det är nu sex år sedan. Man får säga att kursen är den enda i sitt slag så man får ta den
'as is'.

Ett tips är att skaffa boken Vägen till Maxade betyg och gå igenom den i lugn och ro. Där finns en pärla av ett tips som
jag har översatt till mantrat 2zk 3hf

2 max två sekunder
z zooma in/ut till badbolls storlek på armlängds avstånd
k konturer är viktiga för hjärnan och memorering

3 tredimensionellt
h högupplöst ('HD')
f i färg

Nu är det så att ju yngre man är desto lättare är det för hjärnan att kunna 'stapla' olika förfarande så att de
integreras till en färdighet. Jag har haft otroligt svårt för att i kursen lära en sak för att i kommande lektioner se
att det finns alternativ. Som barn och ung så sväljer man detta för man har den kapaciteten, men ju mer man har
lärt sen tidigare desto mindre mottaglig blir man för 'pepp' det handlar istället om förståelse och metod.

Jag ska ta ett exempel: De så kallade figurkoderna, alltså att koda infoelement till kodföremål så att infoelementen blir memorerbara. För just figurkoderna så är det ju så att de ska användas livet ut så man kan - vilket påpekas för val av kodföremål i senare moduler - språk - att väljas med omsorg.

Inget borde hindra att man verkligen valde sina figurkoder för talen 00 - 99 med omsorg. Det finns en brasklapp att man kan välja egna figurkoder om de som föreslås är olämpliga eller 'svåra'. Men det sitter långt inne för en nybörjare som hoppas att kursen ska vara väl genomarbetad i allt att stöta på en sådan samling av figurkoder som presenteras här i kursen eller i nämnda - i övrigt intressanta bok.

Alltså för dessa fåtal figurkoder - 100st, 00-99 borde man föreslå enbart sk. artefakter, dvs. osthyvlar, potatisskalare, och andra livlösa ting/föremål som förekommer i otaliga varianter och där man då väljer en specifik osthyvel (jag har minst fem olika hemma) med specifikt utseende. Konturen för respektive figurkod är viktigast för hjärnan.

Mattias är en mycket trevlig coach och gör så gott han kan och jag har dragit mig för att allt för mycket komma med synpunkter för att låta bli att störa studenterna som ju borde ha fullt upp med att koncentrera sig på själva lektionerna istället för att läsa om 'förslag till förbättringar' från en och annan kanske frustrerad (helt i onödan) gumma eller gubbe.

Nå rent objektivt så går det att se hur många som under åren genomfört träningen med de 60 lektionerna:
Det finns ett forumämne för de studenter som utexaminerats:

Senaste deltagaren var 2013 - för 3 år sedan och du kan själv kolla antalet trådar och inlägg även om själva forumet
är slutet - bara öppet för utexaminerade studenter.

Det går även att titta på Recensioner och utvärderingar för de som klarat av provet i lektion 24: Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy. Med 186 Trådar och 232 Inlägg: Senaste inlägget av GB15. mån 23 maj 2016, e

Mattias var otroligt taggad och beslutsam och det går att följa hans utveckling i den journal som finns som första under journaler. Det är intressant att följa hans resa. Och Mattias har även memo-tävlat med imponerande resultat.

Dock ... när det gäller valet av figurkoder 00-99 så är de mogna för en uppdatering på svenska så att de följer de rekommendationer som finns på spridda ställen i kursen. Det är att märka att även Mattias enligt journalen hade svårigheter med figurkoderna en bra bit in på kursen.

En gång när jag öppnade näbben har Mattias påpekat att jag ej är instruktör utan det jag skrivit får sas. stå för mig och att jag bara krånglar till det. Nu är det så att vi har ju olika bakgrunder och det som förenar oss är ju att vi så hjärtans gärna vill lära oss att memorera. Det som erbjuds är då denna kurs i GMS och det kan av upphovsrättsliga skäl vara svårt att göra några stora ändringar ... dock finns det inom dessa ramar ju möjlighet att anpassa materialet till svenska förhållanden och

Jag har själv bearbetat den alfanumeriska koden så att det högst tar några minuter att lära sig koda siffror till konsonanter.
Sedan så ska man ju under fyra dygn repetera minst tre gånger per dygn.

Visserligen så måste ju alla figurkoder anpassas, men hellre det om det hjälper fler att hålla ångan upp och inspirera.
Samma sak för figurkoderna för alfabetets 29 bokstäver a -ö. Även där gäller det att använda sk. artefakter istället för djur.

Det finns alltså en hel del som man kan göra för att underlätta för studenterna; även inom ramarna för copyrighten.
De goda pedagogerna lyssnar på sina studenter och tar till vara synpunkterna. Om det nu skulle vara så att 100 studenter i månaden skulle komma igenom de 60 lektionerna så skulle idag 5000 studenter ha klarat kursen ...

Jag är övertygad om att GMS kommer att slå igenom och att flertalet studenter kommer att ha klarat kursen inom 12 månader... så det är bara att avvakta tills förbättringarna har slagit igenom ...

mvh

Mimmi
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: David Jönssons journal

Post by emilb »

Hej David!
Vad som driver dig, finns nog bara att finna inom dig själv. Men det som jag drivs av kanske kan hjälpa dig med ett annat perspektiv. Jag har inte gjort så många lektioner ännu, men jag tycker det är roligt, ser det som att försöka lösa korsord eller spela något elektroniskt spel. Att övningarna innehåller en massa nonsens är i mina ögon ingen skillnad mot träning på ett gym. 100 reps i en maskin får ju inte precis ett hus byggt... Men man blir starkare och orkar bygga det där huset när man väl sätter igång. Dessutom är jag glad att grund övningarna innehåller nonsens eftersom det är lätt att göra fel i början, så vore det inte så kul att för tid och evighet komma ihåg strunt, d.v.s. lättare att glömma av nonsens från övningstiden. Det är väl ändå tekniken som är intressant att öva in nu?
Så även om mitt mål är att minnas bättre, så är det att ha kul under övningarna som håller mitt mod uppe. Så ser jag på mitt studerande, så detta får stå för mig.

Önskar dig bäste medstudent lycka till!
Post Reply