Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Post by wyzec »

Hej,

Några år på nacken har ju undersökningen. Handlar om förbättrad koncentration mha bilder på 'söta djurungar'. Det är befäst och beräknat att uppåt 44% förbättrad koncentration uppnås genom att titta på sådana bilder innan koncentrationsmoment, tidsåtgången går visst upp 11%. Testade själv att köra MM efter sådant pass och toppade resultaten kraftigt mot tidigare resultat. Hade 27/80 på 4sek med MM mot annars runt 15-20.

Någon som testat detsamma? Det är ju förbättrad koncentration vi många gånger vill uppnå - min fundering och förhoppning är om det går att förstärka denna träning med långsiktiga resultatförbättringar med bilderna 7nnan MM-träning.

http://blogs.wsj.com/japanrealtime/2012 ... entration/

/Henrik
willys.svensson
Posts: 6
Joined: Fri 15 Apr 2016, 20:25

Re: Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Post by willys.svensson »

Hej är i början utav min kurs och har lite svårt med just koncentrationen även om jag jobbar på detta. Vissa dagar går självklart bättre än andra men ska helt klart testa detta och se om jag kan märka någon skillnad :)
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Post by ivarson »

Har du provat/funderat på att använda kawaii-ish bilder som figurkoder, eller värmer du bara upp med dom innan? :-)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Post by wyzec »

Hej Ivarson,

vad jag främst har testat med är gratisappar för Android. Sök på 'baby animals' så hittar du ett par. Sedan kan man inför ett pass bläddra igenom bilder någon minut eller så för att bli påverkad.

Sedan har jag inte gjort figurkoder av några bilder men däremot sökt ut 20 stycken med google images som jag sedan memorerat på en särskilt detaljerad lastbil.

Min tanke var, som du är inne på, att kunna klara mig utan externa verktyg för självpåverkan till idealt tillstånd. Körde så någon enstaka gång - men inte tillräckligt för att egentligen kunna utvärdera. Min känsla var dock att jag nådde betydligt bättre utfall med 'riktiga' bilder direkt via ögonen - det är så jag brukar göra numera inför mina MM-pass.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Träna koncentration i MM med stöd av 'Power of Kawaii'

Post by mucken »

Har testat detta i samband med MM träning några gånger nu och tycker att det förhöjer nivån på hur tydligt jag lyckas visualisera kopplingarna och därigenom återkallandet i senare skede. Exempelvis blev resultatet på mitt första försök på 110 tal 46% rätt (51 av 110). Innan jag körde andra omgången för att tömma nästan alla mina cicero kollade jag på ett youtubeklipp med söta djurungar och deras läten. Helt plötsligt lyckades jag återkalla hela 89% (98 av 110) av de memorerade talen med MM inställd på att visa varje tal i två sekunder. De tal jag hade fel på hade jag helt enkelt inte hunnit se rätt figurkod i tid.

För min del fungerar detta väldigt bra de gånger jag testat det. Vet inte om man borde titta på söta djur mellan varje körning eller om det räcker med en uppvärmningstitt inför MM. Ska dessutom testa att titta på klippet inför morgondagens lektion. Det kanske underlättar där också.

Här är klippet jag tittade på idag, skulle nog säga att det är det jag hittat på Youtube som fungerat bäst hittills.
https://www.youtube.com/watch?v=BJXpgl_o9DQ
Post Reply