Patrik Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Patrik Journal

Post by patrik »

Detta är min första journal och jag är på lektion 39


I förgår, efter lektionen, gjorde jag så att jag först satte MM inställningarn på 2000 och tiden en sekund bara för att träna upp hastigheten för att få fram figurkoderna så snabbt som möjligt. Sedan ändrade jag till 800 och 2 sekunder för att träna snabbheten för att fixera bilderna på cicerobilderna. Men då gick jag runt i cirklar i mina cicerobilder dvs när jag hade gjort 180 så började jag om på 1 igen. Jag försökte aldrig att komma ihåg rätt siffror igen. Men efter att jag hade gjort det så gjorde jag kortleken på cicerobilderna ,då blir det bara 52 kort åtgången. Jag vet inte om detta är det mest effektiva sättet att bli bättre, men jag ville så gärna känna att jag blir bra på det här.

Igår testade jag hur det skulle gå för mig att göra MM med 180 bilder och 6 sekunder. Det gick förvånansvärt bra. Jag fick exakt hälften rätt 90 av 180. Det är mer än 3 gånger så mycket än mitt tidigare rekord.

Slutsatsen är att även om det känns knäckande när man bara får 10-20 % rätt, när man gör MM, så har jag nu bekräftat för mig själv att det ger resultat.


/Patrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Patrik Journal

Post by wyzec »

Hej Patrik och välkommen till forumet!

Har testat delar av det du skriver tidigare men delen med att också köra MM för fixeringsträning på ciceros utan återkallning måste jag testa. Tack för tipset!

/Henrik
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

Prövade att göra Card test på MM för första gången. Har tidigare gjort memorering med kort med riktiga kort. Började med att värma upp med 2 sec bara för att få fram bilderna. Trodde att jag skulle få alla rätt sen när jag skulle köra på riktigt med inställningarna 6 sec. Men jag blev störd, mitt under memoreringen, och var helt plötsligt inte i rätt fas i cicerobilderna. Fick 13 av 52.
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

Idag lärde jag mig sifferkoderna 000-099 genom att göra associationsbilder till figurkoderna 00-99 och lägga in dom nya figurkoderna där. Jag har tex 01 som är Näsa en nässprej osv, så som man skulle göra i främandespråk kursen. Min plan är att jag ska ha tre figurkoder på varje bild. Nu har jag fyllt alla med en figurkod från 000-099 och imorgon är min plan att jag lägger till en till bild på varje 100-200 och i övermorgon 200-300 osv.
Jag vet inte om det blir lätt det här. jag känner redan att jag ibland glömmer bort 00-99 när jag håller på med 000-099. Det finns ju ingen inställning på MM så att man kan träna både 00-99 och 000-099.
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

Håller på med att lära mig 000-299. Det har tagit mycket längre tid än vad jag ville tro att det skulle göra. Men det ska bli såååå skönt när jag kan alla figurkoderna och har dom i reflexminnet !!!!!!!!
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

8 :e mars 2016
Värmde upp med MM 1000 1sec bara för bilderna 00-99. Sen 180 2 s med musik (Magnum Vigilant) fick 13 rätt
kändes inte som 2 sekunder var för svårt ,men jag gick lite vilse i cicerobilderna (slarv).

Nu ska jag värma upp med MM 000-299 figurkoderna. Synd att man inte kan träna både 00-99 och 000-099 på MM.
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

9 :e mars
Har försökt att lära mig 300-399 idag. Har inte gjort några lektioner. Inser att det kommer att ta längre tid än vad jag hade hoppats på att lära mig de tresiffriga figurkoderna. Men jag ger inte upp!! Jag kommer förmodligen att ha mindre tid om ett pa veckor än vad jag har nu. Så mitt mål är att jag ska ha lärt mig alla 1100 sifferkoderna innan nästa torsdag.
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Patrik Journal

Post by patrik »

11:e mars

tränar på 000-499 figurkoderna
Post Reply