Niklas journal
Niklas journal
Lektion 1:
Intensivt, men kändes helt ok. Fick 4/20 på provet med siffrorna.
Tidsåtgång: ca 2 timmar
Lektion 2:
Fortfarande intensivt men känns bra!
Tidsåtgång: strax under 2 timmar.
Lektion 3:
Mkt tuff lektion, abstrakta ord, konsonans och skapa ord från konsonanter var alla 3 svåra övningar.
Tidsåtgång: ca 3 timmar.
Intensivt, men kändes helt ok. Fick 4/20 på provet med siffrorna.
Tidsåtgång: ca 2 timmar
Lektion 2:
Fortfarande intensivt men känns bra!
Tidsåtgång: strax under 2 timmar.
Lektion 3:
Mkt tuff lektion, abstrakta ord, konsonans och skapa ord från konsonanter var alla 3 svåra övningar.
Tidsåtgång: ca 3 timmar.
Re: Niklas journal
Lektion 4 avslutad.
Tidsåtgång: 2h
Bättre flyt idag. Märker skillnad i att saker fastnar lättare vid cicero-objekten.
Ryska dockmetoden är fortfarande svår.
Börjar bli svettigt med figurkoderna nu också.
Har sett att många skriver "poäng" efter olika övningar i journalerna, inte lurat ut än vad detta är... ? (20/25, 25/30 osv osv...)
Säkerligen något jag missat i instruktionerna.
Tidsåtgång: 2h
Bättre flyt idag. Märker skillnad i att saker fastnar lättare vid cicero-objekten.
Ryska dockmetoden är fortfarande svår.
Börjar bli svettigt med figurkoderna nu också.
Har sett att många skriver "poäng" efter olika övningar i journalerna, inte lurat ut än vad detta är... ? (20/25, 25/30 osv osv...)
Säkerligen något jag missat i instruktionerna.
Re: Niklas journal
Hej Niklas,
Välkommen till forumet!
Ang. 'poäng' du sett i andras journaler handlar det om att återge hur många rätt av det totala antalet memoreringar - oftast angivet från första försöket som blev resultatet. Egentligen har detta ingen större betydelse då det viktigaste är att bara köra på med lektionerna och hålla nere tidsåtgången vid memorering (dvs inte försöka optimera antalet rätt) - max 6sek per visualisering av bildpar är en tumregel som nämns. Om ingen lektionsövning nämns avses vanligen resultatet vid träning med ett verktyg som heter Memorization master, MM, som introduceras efter intensivkursen, lektion 1-12. Där får man även ett sifferresultat och så finns det inställning på hur många sekunder man vill köra per bildpar.
/Henrik
Välkommen till forumet!
Ang. 'poäng' du sett i andras journaler handlar det om att återge hur många rätt av det totala antalet memoreringar - oftast angivet från första försöket som blev resultatet. Egentligen har detta ingen större betydelse då det viktigaste är att bara köra på med lektionerna och hålla nere tidsåtgången vid memorering (dvs inte försöka optimera antalet rätt) - max 6sek per visualisering av bildpar är en tumregel som nämns. Om ingen lektionsövning nämns avses vanligen resultatet vid träning med ett verktyg som heter Memorization master, MM, som introduceras efter intensivkursen, lektion 1-12. Där får man även ett sifferresultat och så finns det inställning på hur många sekunder man vill köra per bildpar.
/Henrik
Re: Niklas journal
Hej Henrik,
Ok då blir det lite klarare. Jag har väl egentligen memorerat ca 5 st ord i stöten och sedan repeterat dessa nån gång innan jag går vidare till nästa 5 ord. När jag nått slutet har det oftast gått ganska bra att repetera hela följden. Är detta kanske en dum metod? Ska man jobba igenom hela listan innan man gör en tillbakablick?
Tack för svaret!
Ok då blir det lite klarare. Jag har väl egentligen memorerat ca 5 st ord i stöten och sedan repeterat dessa nån gång innan jag går vidare till nästa 5 ord. När jag nått slutet har det oftast gått ganska bra att repetera hela följden. Är detta kanske en dum metod? Ska man jobba igenom hela listan innan man gör en tillbakablick?
Tack för svaret!
Re: Niklas journal
Lektion 5:
Förutsättningarna idag inte optimala. Dåligt med sömn natten tills idag.
Dessutom kör jag nu utan att repetera och inser att det blev genast sju resor värre. Har slitit drygt en timme med övning 1 och löser den fortfarande inte utantill.
Avbryter lektionen och återgår till den i morgon igen.
Förutsättningarna idag inte optimala. Dåligt med sömn natten tills idag.
Dessutom kör jag nu utan att repetera och inser att det blev genast sju resor värre. Har slitit drygt en timme med övning 1 och löser den fortfarande inte utantill.
Avbryter lektionen och återgår till den i morgon igen.
Re: Niklas journal
Lektion 5 avklarad idag.
Tog ca 1.5 timme, kör nu helt utan repetering och det blir många luckor vid första återkallningen. Tidsåtgången hade garanterat blivit längre, men jag mindes en del från dagen innan som blev ett mindre fusk.
Har lätt för att ramla in på tecknade 2D-bilder. Försöker att motverka detta.
Tog ca 1.5 timme, kör nu helt utan repetering och det blir många luckor vid första återkallningen. Tidsåtgången hade garanterat blivit längre, men jag mindes en del från dagen innan som blev ett mindre fusk.
Har lätt för att ramla in på tecknade 2D-bilder. Försöker att motverka detta.
Re: Niklas journal
Lektion 6 avklarad.
Delade upp lektionen i två sittningar över 2 dagar, landskapsövningen ena och figurkoder den andra.
Tidsåtgång: 1,5h + 1h
Att lära sig lite "riktig" fakta var kul. Repeterar alla städer och landskap ett par gånger dagligen, går lätt nu.
Delade upp lektionen i två sittningar över 2 dagar, landskapsövningen ena och figurkoder den andra.
Tidsåtgång: 1,5h + 1h
Att lära sig lite "riktig" fakta var kul. Repeterar alla städer och landskap ett par gånger dagligen, går lätt nu.
Re: Niklas journal
Lektion 7:
Tidsåtgång 3h.
Börjar bli bättre på att visualisera bilder, och det börjar klarna hur jag måste se bilderna för att de ska sätta sig.
Vad säger GMS om att visualisera vissa bilder som rörliga? Till exempel vid kedjemetoden att bussen kör rakt igenom tornet och det krossas i småbitar.
Tidsåtgång 3h.
Börjar bli bättre på att visualisera bilder, och det börjar klarna hur jag måste se bilderna för att de ska sätta sig.
Vad säger GMS om att visualisera vissa bilder som rörliga? Till exempel vid kedjemetoden att bussen kör rakt igenom tornet och det krossas i småbitar.
Re: Niklas journal
Haft ett uppehåll på ett par veckor pga tentaperiod. Hade som plan att försöka göra 2-3 lektioner per vecka även under denna perioden men det har inte blivit av eftersom jag vet hur mentalt utmattande övningarna är, och rädslan att inte orka lära mig relevant information till tentorna tog över. Dock har jag underhållit systemet genom att använda mig av cicerometoden och kedjemetoden vid inlärning inför tentorna och man kan lugnt säga att jag har fått in mer i huvudet på kort tid än någonsin tidigare. Känns kanon!
Idag lektion 8 genomförd! Målsättningen är att köra 9 morgon.
Idag lektion 8 genomförd! Målsättningen är att köra 9 morgon.