Oscars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 7 (del 1 och 2 av 3)

Övning 1: 12 fel av 40. Igen, kedjemetoden
Memoreringstid: 11min
Återkallningstid: 6 min

Övning 2: L P T

3 fel av 20
Mem: 10 min
Åt: 2,2

Övning 4: Memorera t.ex. pip-sum-ram

3 hela bilder som jag inte kom ihåg och 3 st delbilder av kopplingen. =4 fel av 20
Mem: 18min
Åt: 4,5 min

Del 2 av lektionen följer senare.
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 7 del 3

Övning 5
Memoreringstid: 10 min
Återkallningstid: 4 min

24,5/30 rätt.

Känns som om jag inte utvecklas nujust, vilket är mycket frustrerande. Det som är bra är att jag nu har kommit längre än vad jag tidigare gjort i streck, dvs. jag har hållit på i längst tid nu. Bara att jobba igenom den tunga fasen och sedan på riktigt börja lära sig då.

Figurkoderna går jättebra då jag endast har de 10 jag memorerat, men då jag tar med alla så har jag alltid glömt bort de i mitten. Finns väl ingen annan väg än att öva, öva och öva...

Ha det bra!

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 8 del 1/2

Övning 1-2 check

Övning 3-4
Totaltid 15 min med återkallning, endast 1 miss.

Övning 5
Återkallning baklänges, tid 3 min. 0 fel. Bilderna sitter där, men det är svårt att fokusera och veta snabbt vilket det är man ska koda.
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Back in business.
Under julen har jag varit hemma hos mina föräldrar, vilket gjort att jag inte fått gjort något som borde göras. Konstigt hur det funkar, att när man har massor med tid, får man minst gjort.

Repeterade lektion 7 (för att jag ironiskt nog inte kom ihåg vilken jag hade haft sist) :)

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 8 avklarad.

Märker att då man haft en paus på 1 månad att man är mycket långsammare att memorera. Cicero-metoden är fortfarande den som ger bäst återkallning.

Uppgift 6: 3 st missar, memorering och återkallning 10 minuter.
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 9 1/2

Övning 1: Första övningen med returmetoden gick riktigt bra, både snabbt och felfritt

Övning 2: Memorera 60 figurkoder.
Gick inte alls bra. Tog 16 minuter att memorera och 16 min för återkallning. 34/60 rätt.

Tillbaka till studierna!

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 9 2/2

Övningarna gick riktigt bra idag. Märker att det svåra jag har med kedjemetoden är att bilderna inte hänger ihop tillräckligt bra med nästa. Att memorera 1-45 figurkoder med saker gick riktigt bra.

Övning 3
Memoreringstid: cirka 15 min
Återkallningstid 1: 6 min
33/45 rätt

Efter det reparerade jag de felaktiga och fick:
Återkallningstid 2 (alla 1-45): 4 min 20 sek
45/45 rätt

Att memorera figurkoderna gick snabbt, men brukar ändå ställa till med problem då man blandar in andra än de 10 man just memorerat. Har varit lat med figurkoderna på sista tiden, men det utvecklas mycket i samband med övningar där man ska koppla ihop figurkoder med memoreringsobjekt.

Allt gott till er!
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 10 1/2

Fick memorerat figurkoderna bra och memoreringsövningen gick helt bra.

Uppgift: Memorera 60 ord (både abstrakta och "svårare" ord som natt, glädje osv)

Memoreringstid: 23 minuter
Återkallningstid: 7,5 minuter

50/60 rätt

Andra gången reparerades missarna

60/60 rätt och 7 minuter återkallning.

Märker att det går framåt, även om jag borde hålla mig åt en viss fart för att inte lämna på varje ord för länge. Svårt att hålla koncentrationen.
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 10 2/2

Memorerade med kedjemetoden alla figurkoder för alfabetet. Gick riktigt snabbt och felfritt.

Ser fram emot att börja med lektion 11, så att jag sedan får dyka in i andra modulen!! :D

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 11

Memorerade figurkoderna, och påbörjade övning 3 med 100 olika figurkoder som skulle kodas (siffror till figurkod), men efter 6 minuter och 10 fel - halvvägs, så avslutade och tänkte att det är bäst att jag i stället repeterar de som jag inte kan.

Upp till 40 går alla riktigt snabbt, sedan från 40-60 får jag tänka igenom lite mera och från 60-99 är det många som fattas, även om jag memorerat dem 10 och 10 utan problem.

Så jag tar denna vecka med endast figurkoder, och återkommer med lektion 11 nästa vecka. Förhoppningsvis ska det gå bättre då.
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Post Reply