Oscars journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Image

Hej!

Blev så inspirerad av att läsa andra journaler, så jag tänkte att jag likväl kunde starta en egen. Som titeln tyder, så är mitt namn Oscar. Jag är 20 år och kommer från ert vackra grannland, Finland :lol:

Jag började minnesträningen för över 1 år sedan och har inte kommit längre än till 10 lektionen (vilket är patetiskt). Som person är jag väldigt framgångsinriktad och mångsidig, vilket bidrar till att jag allt för ofta har för mycket saker på gång.

Hur som helst, jag gillar produktivitet, och älskar att experimentera med mig själv för att bli "en bättre Oscar". Så, nu är minnesträningen inbokad 4 gånger i veckan. Målet är att bli färdig med 2 lektioner per vecka, vilket betyder att jag försöker splitta upp lektionerna i två delar för att det inte ska ta upp för mycket tid under en dag. Om det fungerar, kan jag eventuellt se om jag klarar av med flera lektioner per vecka.

Jag har tidigare blivit tillsagd att jag ska fortsätta varifrån jag slutade. Gäller detta också då man varit borta från minnesträningen i nästan 6 månader?

Följ gärna med mig, och om ni märker att jag slarvar så får ni skriva med versaler åt mig att jag ska sluta med det.

Målet är 60 lektioner avklarade 1 juni. Det blir i princip 2 lektioner per vecka fram till mitten av maj, och då vet jag det kommer vara svårt att få minnestränat under julen och andra lov.

Tyvärr kommer jag att starta först om en vecka med träningsdelen, eftersom jag sticker iväg på semester med svärfamiljen.

Kommande lektioner:
måndag 2.11 -> Lektion 1 eller 10 beroende på förslag från er.

Tips på att hålla inspirationen uppe? Övriga tips för att återuppta minnesträningen?
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Oscars journal

Post by martinolin »

Kul att du tänker sätta igång igen! Själv har jag hållt på med detta sen i början av sommaren och är på lektion 35.

När du har passerat lektion 12, så börjar det bli intressant på ett helt annat sätt. Då börjar man använda det du lärt dig på intensivdelen. Det går också mycket snabbare.

Om du känner dig komfortabel med grundteknikerna, och figurkoderna tycker jag definitivt att du ska fortsätta på lektion 10. Använd semester till att jobba med grundteknik och figurkoder kanske, så att du är redo när du är tillbaka?

Lycka till :)
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Tack Martin!

Hmm... Jag tror jag går igenom uppgifterna från lektion 1 (som att göra cicero-bilder osv), men gör endast en övning från varje lektion. Då borde jag få gjort runt 4 lektioner i veckan och kan starta upp på riktigt om två veckor. Nu ska detta fungera!!

Det värsta är då det alltid finns något annat man även borde göra. Men jag har bestämt mig för att prioritera minnesträningen och sedan då den är färdig börja med andra saker i stället. Det vore ju dumt att lämna bort minnesträningen.

Hej hopp! Hörs imorgon!
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 1

Lektion 1 klar.
- Gått igenom 1-10 stödbilderna (igen)
- Läste igenom text som jag tyckte lät obekant
- gjorde 25 stödbilder till Cicero och gjorde övningen. Detta gick både snabbt och felfritt redan efter första återkastningen.
- Gjorde 20 stödbilder med fria associationsmetoden och gjorde även övningen som hörde till. Återkastningen felfri på andra försöket.

Kommentar: Riktigt roligt då man märker att det går snabbt och att man kommer ihåg det man memorerat. Jag märker nu hur viktigt det är att man inte är för noggrann (själv lite perfektionist), eftersom man då lätt stannar på samma bild allt för länge, för att man är osäker. Det gör träningen bara långsam, tråkig och tröttsam. Så upplevde jag det i alla fall.

Hoppas min journal kan hjälpa andra också. Ska bli spännande att om 3 veckor ta itu med lektion 12 och framåt!

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 2

Lektion 2 klar.
- Gjorde Cicero-övningar
- både med figurkoder och med saker
- Fria associationsmetoden (tyvärr med nya kopplingar eftersom jag inte kom ihåg vad jag hade för kopplingar sist.)
- Ryska dock -metoden. 10 min memorering, 1 fel (moln-räka). Återkastning mindre än 1 minut.

Kommentar: Alla övningarna gick relativt smidigt. Kom ihåg alla kopplingar på första försöket (förutom 1), så från och med nu får jag börja snabba upp övningarna i stället. Roligt att märka att, även om det säkert var mera än 1 år sedan jag sist använde ryska dock -metoden, så kunde jag memorera dem snabbare än sist.

Övningstid: 55 minuter


Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 3

Lektion 3 klar.
Övning 1: Memorera ord med kedjemetoden, återkalla med figurkoderna.
- Memoreringstid: 10min
- Återkallningstid 12 min

Återkallade alltså två gånger och första återkallades med nuerorna motsvarande av konsonanterna.
Första återkallnigen hade jag 12 fel av 30
Andra återkallningen hade jag 4 fel

Kommentarer:
Först efter att jag hade återkallat första gången med figurkoder märkte jag att det egentligen var vid 2:a återkallningen som man skulle göra det.

Övning 2: Memorera ord med kedjemetoden genom Symboliseringstekniken
- Memoreringstid 10 min
- Återkallningtid 2,5min

2,5 fel/18 (kom ihåg rätt bild, men fel ord)

Kommentarer:
Lite för lång tid att hitta på en bra bild att memorera


Figurkoder

Övningstid: 50 min


Nu redan märker jag att det är kedjemetoden som jag har lite mera problem med. I lektion 3 fanns det många med kedjemetoden, men jag hade inte tid för mera övning. Nu ner i skolböckerna för att plugga!

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Hej åter igen!

Lektion 4 klar

Tog mycket längre än jag hade räknat med, och fick öva 2 dagar eftersom jag även gjorde de flesta övningarna.
Nu behöver jag försöka få in snabbheten.

Känns bra att det gick bra även om det tog 1 vecka att göra färdigt övningen.

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 5 klar.

Övningarna gick helt bra. Man skulle memorera 71 ord. Memoreringen försökte jag att hålla så kort som möjligt, men det resulterade också i ganska många missar. Jag vet inte hur jag ska komma ihåg något då jag memorerar med kedjemetoden.

Missar:
Antenn, körsbär, kamera, stege, walkietalkie, fat, flaska, kudde, LIS, MAG, BRE, TÄR, diabild, syrebehållare, banan, minibuss, nylonstrumpa, nektarin.

53/71 rätt. Memorering cirka 20 minuter.

Alla mina fel var från kedjemetoden. Det var också de övningar som inte uppkollningen flöt på, utan tog betydligt längre.
De 4 första och de som memorerades med Ryska dock-metoden gick "på löpande band", medan jag fick pressa fram och tänka extra på alla kedjemetodsmemorerade.

Tacksam om någon vill hjälpa mig.

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Oscars journal

Post by wyzec »

Hej Oscar,

alla har vi egna svårigheter - särskilt i början. Min spontana gissning är att du behöver tänka på att koppla parvis och försöka att inte tänka på bilden på 'andra sidan'. Använd frågefunktionen vid lektionerna så får.du ingående hjälp av Mattias.

/Henrk
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Oscars journal

Post by oscarrudnas »

Lektion 6 klar

Hoppade över Sveriges län, eftersom de inte är speciellt aktuella för mig, och det skulle ta så länge att få memorerat dem, eftersom jag inte har någon referens till dem.

Memorerade ändå vicero-bilderna, vilket gick felfritt, relativt snabbt.

Figurkoderna är ännu bekanta, men jag har svårt med att räkna upp 0-50 i blandad ordning. Jag kom ihåg alla, men det kräver lite längre tid.

Sedan så försökte jag memorera dem med kedjemetoden. Igen ett platt fall. Jag kom ihåg kanske 4 av de 15 första, så jag gav upp.

Hej å hå å en flaska med figurkod 50! :roll:
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Post Reply