Vinterlyktas träningsdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

Vinterlyktas träningsdagbok

Post by Vinterlykta »

Hej!

Jag anmälde mig till denna kurs igår. Till skillnad från många andra vet jag inte så mycket om själva innehållet. Jag har två andra böcker om minnestekniker med olika övningar, men jag insåg att jag skulle behöva mer hjälp än så om jag skulle lära mig detta.

Jag har ADHD, så arbetsminnet är inte helt ok :oops: . Är mest hemma nu om dagarna och försöker få ordning på tider och rutiner (mina två akilleshälar). Hur mycket jag än flängt i livet så har jag aldrig fått basen att fungera. Tänkte jobba med den ett tag.

Personligen tror jag att denna kurs kommer bli litet av en pina för mig, det kommer nog att ta längre tid för mig att "ta mig över tröskeln" än för andra :? . Men jag är ganska övertygad om att det kommer att vara värt det.

Det allra bästa för mig att träffa andra människor som är inne på detta spåret för att få litet RL-pepp. Typ studiecirkel, kurs, föreläsningar eller privatlektioner. Sökte runt på nätet och skrev ett brev till Svenska minnesförbundet där jag frågade om detta. Eftersom jag ännu inte fått något svar så var det här den bästa lösningen jag kunde hitta. :roll:

Nu har jag bett maken skriva ut de mentala teknikövningarna så att jag kan börja med att jobba med dem som en sorts uppvärmning. Tänker att med mina svårigheter kan det behövas. Men att man kan försätta sig själv i självhypnos!?!?! :shock: Huvva! Låter hur läskigt som helst. Vad händer då? Hur kommer man ur den?

Hoppas någon läser detta, vore trevligt.

Hälsningar Emelie
PS. Vad många roliga smilies det fanns att välja på ;)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Vinterlyktas träningsdagbok

Post by martinolin »

Hej Emelie!

Hoppas du hittar det du letar efter med kursen! Jag har själv känt att jag haft problem med mitt minne, och har sett en hel del intressanta resultat här.

Har tagit mig igenom första halvan av kursen ungefär och det är en hel del jobb i början. Den första modulen är en intensivkurs i grundmetoder, men det är bara att köra på. Det är kul att se resultaten förbättras hela tiden och man märker rätt snabbt att det funkar.

Så välkommen hit, och lycka till med lektionerna! Du kan säkert hitta massa inspiration här på forumet :)

Martin
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

Re: Vinterlyktas träningsdagbok

Post by Vinterlykta »

Tack Martin,
jag tar tillvara på dina ord,
lycka till!
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

första övningen (inte lektionen dock)

Post by Vinterlykta »

Idag har jag gjort de mentala teknikövningarna. Det står att det ska ta ungefär en halvtimme. För mig tog det en timme. hehe. Kanske för att jag är noggrann med att läsa igenom övningarna först, så att jag gör dem så korrekt jag kan. Intressant dock. Upplever att jag hade lätt för att associera, men väldigt svårt att forcera bilder. Har någon något knep? Finns andra övningar för ändamålet?
Att räkna bokstäver var svårare än jag trott, började med att hitta dem, men glömde då bort att räkna dem.
Att fokusera på ett föremål var lätt, eftersom jag är van att studera objekt när jag tecknar. Däremot "analyserar" jag objektet ganska aktivt och jag vet inte om det är ok att tänka "ord" kring objektet, typ, "där är en sådan vinkel och det och skuggan ser ut som en triangel"?
Om det även framåt kommer att ta en timme, kommer jag inte hinna med att göra dessa teknikövningar som uppvärmning, då kanske jag måste välja ut några. Vilka är viktigast?
Ser fram emot att börja med första lektionen, vi får se om jag hinner imorgon eller någon gång till helgen. ...om jag kommer ihåg :lol:
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

Lektion 1

Post by Vinterlykta »

Snabbt går det inte. :(

Har just besvarat kontrollfrågorna i lektion ett. ETT... efter flera veckor. hehe :oops: Upptäckte idag att jag missförstått fria associationsmetoden.

Som jag förstår det ska man ur sitt minne kunna räkna upp en kedja av 20 bilder i rätt ordning ur sitt minne utan memorering? Eftersom jag inte tror att jag kan det (hur naturligt jag än associerar) så måste jag kanske koppla ihop dem med antingen kedjemetoden eller Ryska Dockmetoden? Om jag då kopplat ihop stödbilderna med någon sådan metod, så blir det ju ytterligare kopplingar till varje bild, alltså en till nästa stödbild och en till bilden som faktiskt skall memoreras sedan med hjälp av stödbilden. Är det ok? Funkar det? :?:

Jag fastnade egentligen först på cicerometoden. Det är ju så många saker man har i sitt hem - vilka ska man använda sig av som stödbilder och vilka ska man räkna bort? Ska man räkna med en lampknapp eller ska man hoppa över den och "räkna" den litet större fåtöljen som står bredvid. Ska man räkna med ett rör på väggen? :? Och om det gäller objekt som sitter i lodrät ordning (t ex köksfläkten ovanför spisen, eller kökslampan som hänger ner) - i vilken ordning ska man då ta dem? :?: Dessa frågor kunde jag inte besvara på egen hand, utan har kört på efter bästa förmåga.

Hursomhelst ser jag fram emot fortsättningen och hoppas att jag ska kunna ta mig mer tid till detta i min vardag, det är otroligt intressant. Hoppas att jag snart ser skogen trots alla träd :roll:

Men först blir det ju bakläxa på fria associationsmetoden...
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

sista frågan på lektion 1 hoppas jag

Post by Vinterlykta »

Fick svar från Mattias på mina frågor i det förra inlägget (tack!) och gjorde backning på fria associationsmetoden som jag missförstått kapitalt.
Jag gör väldigt snabba associationer och fick jobba på att pausa mellan varje sak, istället för att skapa associationer i andra, tredje och fjärde led från samma ord. Sedan associerar jag lätt till abstrakta saker.

Tillexempel:
Associerade till bilden
"hylla i sportaffär";
därifrån associerade jag till "lukt av gummi",
vilket ledde till "omklädningsrum".

Lukt av gummi är ju litet svårt att se framför sig, så det fick förenklas till gummimatta, men det var ju inte kopplat till den första associationen ("hylla i sportaffär" där det luktar gummi) utan till den andra ("omklädningsrum" för där fanns gummimattorna).

Ska man stanna upp i associerandet när man får andra associationer och istället leta efter en bild? Mattias har ju sagt att vi ska lära oss tänka i bilder...

Yttermera -när man genom fria associationsmetoden ska koppla samman en lista med olika saker (som i övningen) och koppla det med stödbilder som också består av olika saker, hur ska man då minnas vad som är en stödbild och vad som är en memorerad sak (t ex om stödbilden är gummimatta och saken som skall memoreras är filt - hur ska man minnas vilken som är vad).

Har det med placering att göra när man kopplar ihop bilderna?
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

April 2016

Post by Vinterlykta »

Hejsan,

varit ett långt uppehåll med minnesträningen. Orsak: Graviditet och graviditetströtthet ZZZZZZZ samt flyttat till ny bostad :roll:

Bebis väntas nedkomma i augusti. Om allt går vägen.

Det bästa vore om mamma hade ett superminne vid det laget. Men jonglerar just nu med knäna för att få ihop alla lösa trådar. Tyvärr har detta haft mindre prio.

Vi får se hur det går...
Lycka till alla ni flitiga här!

Solong
Post Reply