Små minnesprojekt

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Små minnesprojekt

Post by sumpa »

Hej!

Jag tänkte berätta lite här vad jag håller på med, och kanske få tips över nya saker att lära mig.

Under de senaste 2 dagarna (igår och idag bara!) har jag lyckats memorera alla 44:a amerikanska presidenter och åren de satt på posten, sammanlagt 176 info-bitar (förnamn, efternamn, tillträdesår, avgångsår). Det känns väldigt kul att faktiskt få en tidslinje över USA:s historia, och nu tänker jag (efter helgen, då all fakta fastnat på livstid) bygga vidare på det här, och läsa in mig lite på inbördeskriget, världskrigen, indiankonflikterna, depressionen på 30-talet, osv osv. Blir nog ganska lätt tänker jag mig eftersom jag alltid har en president (tidsperiod) att koppla olika saker till.

Ett annat, kommande projekt, ska nog bli att läsa upp geografin lite. I och för sig ett ganska lätt projekt för mig då jag redan (pga ivrigt reseintresse i kombination med en kartfetisch) kan de allra flesta länder och huvudstäder (skojtävlade med syrran i somras, prickade nästan alla länder utom nåt 20-tal i afrika), men jag hoppas på att kanske förbättra de kunskaper jag redan har och memorera in grovskaliga kartor (kommer detta att tas upp i senare moduler, att memorera kartor?) för länder jag tycker är intressanta, med städer, floder, berg och liknande. Kan ju även komplettera varje lands databas med fakta om kultur, seder, osv.

Jag uppdaterar så småningom med vad jag lärt mig, och jag hoppas ni andra också fyller på här så att jag kan stjäla era ideer :)

/Erik the-soon-to-be-levande-uppslagsverket :)
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Re: Små minnesprojekt

Post by sumpa »

Kom på ett annat projekt jag kommer att göra, nämligen lära mig mer om stjärnhimlen! Lära mig namnen på en del stjärnor, lite fakta, avstånd, eventuella planeter, nebulosor, kanske vart det finns en galax som är svår att se osv.

Orsaken är väl egentligen att jag tycker det är otroligt intressant att nån gång då och då gå ut med en stjärnkarta, och titta upp och se "wow, därborta ligger det en planet av jupiters storlek, kanske med mindre jordliknande planeter bredvid. Och där har vi alpha centauri, den gång vi skickar en sond till ett annat stjärnsystem är det förmodligen dit vi åker, och där ..." Och att kunna ha den informationen och känslan ALLTID, oavsett vart och när, skulle jag finna helt fantastiskt! :)

Plus att man kan visa andra, förklara hur universum ser och ut och fungerar och kanske lyckas överföra lite wow-känsla!

...ser redan fram emot det! Det här är nog den bästa kurs jag någonsin gått.. :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Små minnesprojekt

Post by Mattias »

Yeah! ;)
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Re: Små minnesprojekt

Post by sumpa »

Ingen annan som vill berätta om vad dom gör?

..för mig går det i alla fall framåt, presidenterna sitter och även om jag inte orkade memorera in massa årtal för viktiga slag i amerikanska inbördeskriget så vet jag nu i alla fall skeendena, vad som hände, i vilken ordning, och ungefär varför.
Flera stjärnbilder sitter också nu, med namn, avstånd och ibland extra information. Känns lite magiskt att veta att karlavagnen är mycket närmare (ca 80-100 ljusår bort) är till exempel Orion (ca 300-1500 ljusår), eller att kunna titta på Betelguese och veta att den stjärnan krymper med 200 meter PER SEKUND, eftersom det är en röd jätte som håller på att kollapsa. Synd bara att det är för kallt häruppe i norrland för att det ska vara kul att vara ute och titta upp.

En annan sak jag noterade hos mig själv är att jag numera ofta använder "ostrukturerad memorering", dvs jag skapar kopplingar och bilder men utan stödbilder.
Mitt senaste projekt är asatromytologi, eftersom jag började berätta om detta för en utländsk vän men mycket snabbt insåg att jag knappt visste någonting alls efter odin och tor... Och det var ju synd, för det finns ju otroligt mycket information och roliga historier att dra vid lägerelden vid lämpligt tillfälle. (Plus att många utländska vänner ser mig lite som en viking, man måste ju hålla skenet uppe :))

Sagt och gjort, jag hittade en bok om mytologi som tillsammans med min bästa vän wikipedia hade allt jag behövde för en stunds sagoberättande. Men jag utnyttjade inga stödbilder! Ett litet skelett av information hade jag ju redan, och resten fastnade i huvudet med hjälp av bara minnesbilder jag gjorde. Till exempel: Loke var tillsammans med jättinnan Angerboda, då skapade jag bara bilden av en arg friggebod utan att "fästa" den eller göra något annat, och sedan satt namnet där. Samma sak med många andra (Ivaldi, Sindri, Tjatre, Tökk, osv osv).

Även mitt "helt vanliga" minne tycker jag har blivit bättre, vissa saker sätter sig bara helt automatiskt, till exempel Ratatosk (ekorren som springer mellan Nidhögg och Vedrfolnir) satte sig bara i hjärnan utan bild eller ansträngning... Kanske för att jag tycker det är ett lite roligt namn?

Har spenderat två kvällar nu med näsan i en bok / framför skärmen, och nu kan jag påstå att jag är väl bevandrad i asatromytologin. Jag kan utan problem nämna de allra flesta namn och dra någon intressant/rolig historia om varje. Helt klart bra spenderad tid! :)

Är inte alls lika intresserad av de grekiska/romerska/keltiska gudarna, men kanske tuggar mig igenom dem också någon regnig dag..

Ha det bra!
/Erik
raptor
Posts: 2
Joined: Tue 11 Aug 2009, 09:12

Re: Små minnesprojekt

Post by raptor »

Hej Sumpa
Människor som du gör att jag bli inspirerad/motiverad av att börja med Minnesträningen.

Jättekul att du har hittat intressanta områden att använda dina kunskaper i...:)

/Markus
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Små minnesprojekt

Post by Mattias »

Hej Erik!

Fantastiskt att läsa hur du leker med din memoreringsförmåga och använder den praktiskt. Helt rätt, precis som det är tänkt! Och som du säkert märker går varje nytt projekt enklare, ju mer praktisk träning du får. Dessutom lär man sig vad just ens egen hjärna memorerar lätt och vad som är svårare.

Namn är som att lära sig nya ord - när man kan dem så kan man dem. Inga stödbilder behövs. Det är när man kommer upp i 100-200 nya ord/namn per dag som de behöver stödbilder vid fixeringen (3-4 dagar). Annars fungerar det utmärkt med spontan kodning, precis som du beskriver med arg friggebod.

Sagor, som du ser, kan memoreras i läshastighet rakt av, just eftersom de knappt har någon exakt information. De nya namnen upprepas oftast så mycket att de enkelt lärs in. Ett tips kan vara att ha en enda bild för varje saga eller grupp sagor och fästa på ett enkelt stödbildssytem, för att försäkra dig om att de finns kvar även efter ett halvår och ännu längre tid.

Keep it up, du inspirerar oss alla!

Mvh,
Mattias
vilda
Posts: 7
Joined: Sun 11 Apr 2010, 12:20

Re: Små minnesprojekt

Post by vilda »

Roligt och inspirerande att läsa!
Själv är jag ju bara barnet i den här skolan, så jag har bara memorerat småsaker - typ någon registreringsskylt och chefens kontokortskod- men det kan ju också vara användbart ;)
Återkommer till den här tråden när jag kommit längre med memorerandet =)
Hoppas fler skriver och inspirerar här!
/Vilda
jomme
Posts: 5
Joined: Fri 30 Jul 2010, 10:25

Re: Små minnesprojekt

Post by jomme »

Ja jag säger detsamma, det är sånt här som gör det ännu roligare att lära sig lektion för lektion. När man verkligen kan använda sig av det sen och proppa huvudet fullt av saker: ) Världens underverk mfl är ju sån fakta som alltid kommer frågor kring lite här och var, precis som med geografi och sånt. Perfekt att lära sig det. Lycka till med all memorering hoppas du hittar nya bra projekt : )
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Små minnesprojekt

Post by bengtsen76 »

underbart att läsa:)
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Små minnesprojekt

Post by DrWho »

Du är en inspiration till oss alla.
Jag har bara varit medlem i 24h än så jag har inte kommit igång
med små projekt på sidan, därmed inte menat att jag inte tänkt på dem ;)
Jag tänkte börja med att memorera de 12 hjärn-nerverna samt hur de testas,
ska bli kul att senare kunna anv kunskapen!
Post Reply