Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Cicero-bilder (ganska nya)
MM 34/45 - inte så bra som igår, men fokus lite sämre idag.

Märker också att om jag har en liten kortare paus så går MM bättre, typ en pausdag emellan. Däremot så går det lite sämre om jag kör varje dag. Undrar varför. Någon som känner igen det?
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 29...

OK, nu ska jag klaga rejält så ni vet. :evil:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna lektioen. Det tog tid. Enormt med tid, och det känns oändligt svårt. Jag trodde inte det skulle vara så här mentalt utmanande att göra de här lektionerna.

Tidigare lektioner har varit något att se fram emot, något jag velat göra och längtat efter nästan. De här språklektionerna är tortyr, något jag drar mig för, och något som känns som ett jobbigt måste, ett hinder att ta mig förbi. Och jag gillar språk!

Egentligen så känns det som att man bara vill strunta i hela paketet, men jag vill förbi det här och fortsätta med övriga moduler.

Men det känns enormt frustrerande. Dels att det är så trögt och öppet, men också att jag inte ser "framsteg" på något sätt. Jag har lärt mig ett ord eller två, men för en enormt stor arbetsinsats. Det känns väldigt synd eftersom jag verkligen gillade hela kursen och upplägget fram till språkmodulen.

Men, det är väl bara att bita ihop och köra på? Jag hoppas verkligen att kommande lektioner i språkområdet ska lyfta mig lite grand.

Det har alltså tagit två veckor för mig att halvhjärtat slarva mig igenom den här lektionen. Under tiden har jag tappat all rutin på MM och mental repetition - det har dragits med ner i allt det negativa runt språkmodulen.

Mitt tips:
Kör på ryskan så slipper ni allt runtomkring-arbetet. Eller ännu bättre, kör på engelska eller svenska! Lägg ingen energi på att försöka ta in något nytt, utan fokusera på metodiken och bara kör igenom det.

Ni kommer förstöra er totalt om ni försöker kombinera kurs med lära er ett nytt språk.

/Slutklagat för den här gången
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Trött, egentligen ointresserad och oengagerad, inte gjort MM på länge, inte kört längre än 60 siffror sen i augusti, men tänkte vad tusan, jag kör.

MM 82/100, 4s - klart bättre än jag trodde med tanke på min energinivå och mitt engagemang just nu. Välbehövlig boost får jag säga.
MM 35/40, 3s - också klart bättre än förväntat
MM 51/65, 4s - nya och relativt oanvända Cicero-bilder. Helt ok faktiskt

På det hela taget ett enormt bra och kul resultat med tanke på min inställning, trötthet och förväntan. Lovar gott :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Yay! :shock: :o 8-)

MM 131/140, 4s - Bästa resultatet änsålänge! Det bara flöt på, var enkelt och smidigt, och allt bara funkade. Wow, måste jag säga! Resultat 26,1, 4- :)

Trots att jag var trött, hade ont i ögonen och bara vill sova. Det har var ju skitkul! :)

Sa jag att det var kul? :D

Bestämde mig också för att skippa Tjeckiskan och jobba vidare med lektionerna på ett språk jag kan. Inte bestämt om det blir Svenska eller Engelska än däremot... Bestämmer mig imorgon eller så...
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

Re: Martins journal

Post by Vinterlykta »

Grattis,
visserligen är jag så novis att jag inte riktigt förstår vad det du skriver innebär,
men kul att du har kul!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tack! :)

MM är Memorisation Master, ett program där man övar upp sin minneskapacitet, och hastighet.

Skriver man exempelvis "MM 125/140, 4s" så betyder det att jag kom ihåg 125 bilder av en sekvens på 140 bilder, där varje bild visades i 4 sekunder.

Det kändes omöjligt för bara en-två månader sen att komma ihåg mer än 5 siffror i rad. Nu klarar jag en bra bit över hundra! Så det får man väl säga är en bra utveckling :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 25/150, 4s - uselt? Ja, på ett sätt... För jag kom snett på det. Om jag räknar om det och bortser från det, så blir resultatet istället 137/150... Ett felsteg kan ha så stor betydelse :)

MM 34/50, 2s - dags att pressa sig lite tänkte jag... Gick väl rätt ok. Men mycket kändes helt blankt. Det kändes ganska stressigt också ibland. Så fort jag behövde tänka, eller lät en tanke störa så hackade det till och det blev svårt.

Sådärja, nu ska jag för femtielfte gången försöka orka med lektion 30. Jag har på något vis helt tappat lusten för lektionerna. Det beror antagligen på att det är språklektionerna... Men skam den som ger sig! Jag SKA igenom alla 60 lektionerna :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 30 - äntligen klar!

Den här tog en enorm tid att ta tag i, men till sist så. Gjord på svenska. Att lära sig bildsekvensen gick snabbt med returmetoden, men jag kan inte komma ihåg att vi jobbat med den innan?

Hade gärna också sett att bilderna var kopplade till den svenska texten också om man nu inte ska göra ryskan :)

Det är så oändligt mycket lättare att göra detta på ett språk man behärskar redan. Det är ju metod, inte nytt språk som är det viktiga.

Men jag har fortfarande lite motivationsproblem med språkmodulen tyvärr. Fast det blev så väldigt mycket bättre av att byta språk.

Det känns helt ok att köra vidare nu. Ser fram emot att ta mig igenom den här modulen innan jag ska ut och resa!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Har lite huvudvärk så vet inte om jag orkar med lektion idag, men tvingade mig till att köra lite MM. Med helt ok resultat!

MM 138/160, 4s - nytt personbästa men mer än 10% fel så ej godkänt...
MM 27/40, 2s - köra igenom resten av befintliga Cicero lite snabbt - sekvensen funkade nästan men kom av mig på figurkoder på ett ställe
MM 21/25, 6s - en drös med nya Cicero-bilder som behövde börja fixeras. Sekvensen funkade helt ok. Men 6s är för långsamt.

Märker att det snart behövs utvidgas Cicero-bilder. Har totalt 200 som är relativt fixerade, och totalt 225.
Metoden med 3 bilder per figurkod har jag inte lyckats få något flyt i. Testat de första 20 bara och det var enormt hackigt.
Har inte lyckats börja använda underbilderna i studierummet än.

Idag gick jag tyvärr fel i min sekvens, så vissa delar sitter inte som det ska. Hann dock fånga det i tid (missade bara två bilder). Var också några figurkoder som inte var helt klockrena idag.

Jag är iallafall väldigt glad att jag lyckats komma halvvägs genom kursen nu! Kort reflektion:
1. MM går väldigt mycket bättre än jag trodde - jättekul!
2. Testet (lektion 24) och den info man skulle lära sig till det - det gick, även om det kändes enormt mycket ett tag
3. Språklektionerna - största utmaningen hittintills! Gör det på svenska så jag ska lära mig metodiken och ta mig igenom det. De är dock fortfarande svåra att motivera mig till att genomföra.
4. Mental repetition är väldigt svårt att få till. Det är något jag verkligen behöver jobba på, och det är så lätt att tappa.
5. Även om figurkoder känns reflexmässiga, och jag repeterar dem ofta, så kan jag fortfarande ibland bli totalt blank.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 31 utförd. Tog en kvart kanske?

Intressant metod och ska bli intressant att tillämpa senare.

Mycket enklare att ta tag i lektionerna nu när jag bestämt mig för svenska. kan fokusera på metod och memorering istället. Bra val att ta svenska - rekommenderas!
Post Reply