Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 26

Den här lektionen gick memoreringsmässigt ganska lätt.

Men, det övriga, att välja rätt buld, och att få ordning på översättningarna så att det blev rätt form etc. Det var jobbigt.

Bildvalet var inte det värsta, även om det var lite knepigt. Svårast var att känna sig komfortabel i processen generellt.

Sammanfattningsvis, en väldigt svår modul. Det känns för "fritt", och svårgreppat. Framförallt som jag (kanske dumt) valde att använda ett annat språk än det föreslagna.

Men jag ser fram emot att förstå hur språkinlärning fungerar med GMS! Vill gärna lära mig språket min sambo talar, så att jag kan kommunicera lite bättre med hennes släktingar :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 56/60 - 4s - nice! Svag 3a i betyg, men ändå :)

Använt 50 cicero för språklektioner, och alldeles för trött för att fortsätta nu. Sovdags!
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Martins journal

Post by thormanjr »

Tjena,

Jag har varit lite off det senaste, men vilket språk övar du på? :D

// Philip
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Valde tjeckiska, eftersom min sambo är från Tjeckien... Inte ett helt enkelt språk sägs det. Men mer meningsfullt än ryska för mig.

Totalt 195 Cicero nu - 25 nya idag. 30 nya för ca en vecka sen. Fortfarande inte helt fixerade.

50 cicero låsta av språklektion för tillfället.

MM 68/80, 4s - var lite ofokuserad, och tappade någon reflexkoppling. Gjord på gamla cicero.
MM 41/60, 5s - nya ciceros och det blev inte helt enkelt. Hoppade över ett helt rum och kom lite snett på det med de som var helt nya för dagen. Behöver jobba mer med dem.

Ska jobba mig upp igen så att jag kommer tillbaka till 130. 60 igår, 80 idag...
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Martins journal

Post by thormanjr »

Aha okej spännande! :D Lycka till :D

// Philip
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tack :)

Har varit lite svårt med energi och motivation just nu, så jag sitter fast på samma lektion som tidigare. Sjukt svårt att komma vidare.

Men nu ska det försökas!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 28 - svårt att komma vidare...

Men till sist så!

Har nu 195 (inte 200, men jobbar på det) Cicero-bilder
Har 291 extra-bilder (inte 300, Vattenmelon, Papaya och Leopardmjukisdjur är helt blanka) på siffer-sekvensen
Har inte skapat 50 extra bilder på mitt studierum - att göra.

Har haft tokigt mycket att göra så har tappat fokus på MM också.

Har dock bestämt mig att jobba vidare med kursen, och göra så gott jag kan. Ska ta tag i MM igen, använda alla extra bilderna för detta så de fixeras.

Har gått igenom och repeterat de ord jag lärt mig, men det är inte många än så länge.

På det hela taget - JÄTTESVÅRA lektioner, för de är så fria. Men metodiken är intressant, och jag får anse mig klar med den här nu. Har gjort nästan allt, utom att utöka ordförrådet.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Äntligen MM igen! Utökat till 205 Cicero-bilder, tänkte jobba igenom de flesta.

Började lågt igen, för att komma igång.
Första 50 är låsta av språklektioner, och sen hoppar jag över 5, för att börja i ett nytt rum. Kanske onödigt, men så blev det.

MM 38/40, 4s - bra start! Men det var gamla välkända cicero-bilder. Trots det hoppade jag över ett steg...
MM 57/60, 4s - fortfarande gamla bilder, men några som inte är så välanvända, så bra resultat! Och en riktig 3a i betyg, inte 3- :)
MM 39/45, 6s - i princip nya bilder, så helt ok. Men oj, oj, oj vad 6s känns segt och långsamt! Nästan svårt att vara fokuserad när det är så slött :D

Bra resultat måste jag säga! Jag är nöjd! Nu ska jag bara sätta ihop det, så att jag kan göra alla tillsammans. Det blir en utmaning :)

Ska få ordning på och försöka jobba igenom parallell-bilderna till siffersekvensen nu.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Gjrode lite MM på siffersekvensen... Gick ungefär som förväntat, men syftet är mer att fixera stödbildssystemet, än att komma ihåg något just nu. För komma ihåg något, det gjorde jag inte! :)

MM 14/60, 6s - helt nya bilder, inte Cicero, utan nummersekvens 1-20 (x3) - skumt, helt tomt var det ibland :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

På Cicero-bilder
MM 78/100, 4s - Lite sämre idag, men ofokuserad, två tjejer som försökte prata med mig under och lite musik. Så helt ok ändå :)

På nummer-sekvens, 0-19
MM 15/60, 4s - riktigt rörigt att göra detta snabbt. Missade ordningen i både kodning och avkodning på ett flertal ställen, men om man tittar igenom resultaten så skulle det kanske vara 10 rätt till... Men här finns det mer att jobba med. Sekvensen känns långt ifrån naturlig, och inte så snabb som behövs. Cicero är mycket snabbare och effektivare för snabbmemorering änsålänge.
Post Reply