Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 83/120, 4s - kändes ganska dåligt idag, så jag blev väldigt förvånad över resultatet.

Som vanligt missar jag alltid första siffran, helt otroligt vad det ska vara svårt.

MM 14/20, 2s - när det var bra reflexmässiga koder så satt det snabbt, men ibland blev det tokigt. Men mycket bättre än jag trodde.

Behöver fler Cicero-bilder, men vet inte riktigt var jag ska börja :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Klar med lektion 24! Testet tog 29 minuter med två fel.

Två slarvfel... eller vad man ska kalla det. Började med att läsa av helt fel associationskedja, och när jag upptäckte det så hoppade jag ett steg för långt och läste av fel bild ändå...

Sen kan jag aldrig få rätt på en adress... Ska det vara Stora Östergatan eller Östra Storgatan :)

Märkte också att jag i början kom fel i associationskedjorna, och svarade helt fel på 3 frågor (utöver ovan nämnda) som jag dock upptäckte och korrigerade till korrekta svar.

Kul att kunna så mycket och metoden är imponerande. Mitt stora problem är Mental Repetition - sjukt svårt att få till det i vardagen för mig, och framförallt den kritiska första repetitionen så att informationen sätter sig. Ofta så fick jag "börja om", kolla hur jag skulle koda info, och sen köra mental repetition igen.

Det har varit kul 24 första lektioner även om de första 12 var slitsamma.


För er som är på väg mot Lektion 24 - Gör er Mentala Repetition, det är nyckeln till allt! :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 109/125, 4s - 21.8 i resultat, men inte godkänt betyg eftersom mer än 10% fel... Men det börjar närma sig :)

Som vanligt, första fel, fast mycket bättre resultat än jag kunde tro!

MM 12/15, 2s

Behöver fler Cicero-bilder! :)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Martins journal

Post by johanttt »

Oj, tjena vad bra det går för dig med MM! Bra jobbat :D Har själv skaffat 220 cicerobilder och det är en skön känlsa faktiskt ^^

Håller med dig om att mental repetion är jättenödvändigt men jättesvårt att få till! Jag har fortfarande sommarlov men får ändå knappt någon dötid att gå igenom dem.. Antar att det blir enklare när man repeterat en del och får in snitsen, lite för sent för oss dock :mrgreen:

Men ändå bra resultat, keep going! :D
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tar liten paus genom att göra Kortlekslektionerna!

Första avklarad - gick fort och enkelt! Ska bli kul att lära sig detta.

Däremot förstår jag inte riktigt än hur man ska använda detta praktiskt, tex när man faktiskt spelar kort. Men det kommer väl :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Kortlektion 2 - gick ganska bra, men det blev lite rörigare med figurkoderna idag. Det är inte reflex idag, som det var igår...

Men, satte alla ruter-memoreringarna. När jag blandade spader och ruter så blev det lite svårare. Missade 2 på första, och 1 på andra (som jag avkodade, men glömde skriva ner...)

Helt klart godkänt resultat :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Kort-lektion 3

Nu börjar det bli lite rörigt i skallen med alla figurkoderna, och de är inte reflexmässiga. Inte alla iallafall...

Klarade helt korrekt återkallning på klöverkorten för sig själva, men fick 8 fel när jag försökte mig på en mix av spade, ruter och klöver. Andra försöket så blev det 4 fel. Klar förbättring och kul att kunna.

Men... jag funderar fortfarande på hur jag praktiskt ska använda kortmemorering i en faktisk riktig situation. Någon som har tips på det?
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Kortlektion 4

Nästan klar... Orkar inte göra 2 kortlekar idag, så den får bli senare. Men annars klart ok resultat :)

Helt rätt på alla 4 omgångar rena hjärterkort.

På hel kortlek, så blev det 5 fel totalt. Men det gick inte så fort, vissa figurkoder är verkligen inte reflexmässiga, och det är många nya att hålla ordning på. Men framsteg :)

Nu ska man bara komma på hur man använder detta... Kul att kunna memorera en kortlek som partytrick, men om jag spelar kort med någon, hur använder jag det praktiskt då?
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Wow, idag gick det inte bra alls! Körde bara lite MM, och var lite ofokuserad, lite trött, och hade inte kört MM på några dagar. Märkte att figurkoder satt inte alls så bra längre, tankarna vandrade iväg, Cicero-bilder hoppades över så jag kom i otakt och så vidare. Helt enkelt ganska uselt och det kändes så också!

Resultatet då? 9/130, 4s - nytt rekord av det sämre slaget :D

Dock så var jag ur takt med mina cicero-bilder, och om jag räknat de som rätt, så hade jag 80/130. Som sagt, fokus är viktigt!

Dagens lärdomar - Var pigg, fokuserad, och träna kontinuerligt.

Håller på att ladda upp inför Språkmodulen, men tänkte inte köra på Ryskan, så har lite förberedelser att göra tror jag.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 25 - språk

OK, detta tog tid att komma igång med, men nu är det dags! Istället för ryska så har jag valt att försöka med tjeckiska eftersom min sambo är från Tjeckien. Lika bra att förena nytta med nöje :)

Inga problem att memorera själva kedjorna med fonetiska bilder, men att få ljuden rätt... ojojoj! Vissa ljud finns inte ens i svenskan och var i princip hopplösa att få till. För mig låter de lika, men min sambo bara skrattar :)

MM - börjar om lite för att få upp känsla och trygghet igen efter katastrofen innan :)

MM 29/30, 4s - bra start :)
MM 33/40, 4s - helt ok...
MM 18/20, 2s - jäklar vad snabbt! Oj, jag kom ihåg något alls! Trodde jag inte!
MM 42/50, 4s - helt ok
MM 15/30, 6s (egentligen 27/30) - nya cicero-bilder, och blandade ihop dem under avkodningen - 6s känns låååångsamt!

Totalt 170 cicerobilder nu, dags att fixa fram några till!
Post Reply