Koncentrationsträning med Neurofeedback

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Koncentrationsträning med Neurofeedback

Post by wyzec »

I ett youtube klipp med Ribbing och en amerikan som intervjuare kan man höra om olika sätt att trimma den mentala kapaciteten:
https://www.youtube.com/watch?v=SHuuwsUg2m0

Som nämns i klippen finns det för just koncentrationsförmågan, men mer tillgänglig utomlands, en någorlunda etablerad metod att skärpa denna utan medicinering. Den går under benämningen 'Neurofeedback'. I korthet går det ut på att mäta hjärnans aktivitet och återkoppla resultatet i en applikation på en skärm, olika inriktning beroende på åldern på den som 'behandlas'. Genom att få denna direkta återkoppling kan man träna upp koncentrationsförmågan och enligt undersökningar uppnå en viss bestående effekt. Man inriktar sig oftast på att hjälpa personer med ADHD-problem eller liknande men även friska personer med intresse av att trimma sin förmåga kan ha nytta av det.

Det pågår just nu undersökning på Karolinska, http://ki.se/en/kind/kite-neurofeedback ... y-training, med projektkoordinatorn John Hasslinger.

Återkoppling på ett par frågor till John:
"Det finns ingen privat neurofeedback i Sverige i någon större skala. Två behandlare i Malmö området jobbar med Othmer metoden, där det även årligen hållen en 5 dagars utbildning i, i Malmö.
I Norrköping finns det en psykolog som jobbat 1,5 år med neurofeedback, Patrick Larsson http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... g-mot-adhd. I övrigt är det mest individer som har gått en enstaka kurs/seminarium och som köpt utrustning, men mest tillämpat neurofeedbacken på sig själv.
Thats it, mer eller mindre.

Om man vill köpa en egen utrustning så finns det bra utrustning för ca $3000. Då är det oftast mjukvaran som kostar.
Brainmaster är ett väl etablerat märke.

Eftersom vi också håller på med arbetsminnesträning i vår studie, kan annars också rekommendera sidorna lumosity.com och neuronation.com. Där finns det olika kognitiva spel/övningar som kan hjälpa till att trimma koncentrationen."

Så frågorna:
1. Någon som tränat detta och kan svara på märkbar effekt av Neurofeedback-träning? Vilket fabrikat/modell användes?
2. Går det att träna på egen hand utan särskild utbildning på den tekniska utrustningen?
3. Finns det något ställe/någon som hyr ut denna, ganska kostsamma, utrustning för en träningsperiod?

Om någon på forumet har en liggande vore jag mycket intresserad av att låna alt. köpa privat. (Går isf att skicka privat meddelande till mig på forumet.)

Tacksam för svar och all övrig eventuell input ni råkar ha i ämnet, som för övrigt inte verkar vara stort här i Sverige ännu.

Nu vet jag att Ribbing tränat med detta utifrån intervjun - du får naturligtvis också svara på hur du gick tillväga. ;)

/Henrik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Koncentrationsträning med Neurofeedback

Post by Mattias »

Hej Henrik!

Mina tips för budget-alternativ till neurofeedback:

* Muse headband
* Heartmath Inner Balance (heart rate variability feedback)

Jag ser dessa framförallt som ett medel att förbättra meditation. För både arbetsminne och långtidsminne finns det fortfarande inget som kommer i närheten av GMS och MM (vill man nå verkligt långt med den kan man läsa det särskilda nyhetsbrevet här på forumet). Glöm alla spel som sägs förbättra arbetsminnet. Ren skit i de flesta fall för att tala klarspråk.

Allt gott! :)
/Mattias
Post Reply