Process thormanjr

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 7

Post by thormanjr »

Hej, återigen krävs det att man verkligen vet varför man går kursen, annars är det lätt att man tycker övningarna blir jobbiga. Men med ett starkt mål och bra engagemang så klarar man det bra! Positivt tänkande! :)

Lektion 7 gick bra, börjar gå lättare och lättare för varje lektion nu, så det känns skönt.



Övning 1 gick bra! :) inga konstigheter.
övning 2 gick bra den med, trodde att det skulle bli problem, men hade nått fel och kunde enkelt hitta tillbaka till stavelserna.

övning 3 Att se och visualisera bilderna och hitta rätt är inte svårt här, det svåra är att jag har svårt för staving och får verkligen sitta och bokstavera orden för att hitta konsonanterna. När jag ser Liljekonvaljen i båten så, blir det att man får Bokstavera, L i L J E Konvalj.. och därmed tar det långtid att få fram siffrorna. Annars smidigt.

Figurkoderna 1-50 börja släppa och kan med hög hastighet se siffran och få fram rätt bild.


Innan varje lektion så gör jag några mentala teknikövingar!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 8

Post by thormanjr »

Hej, som vanligt innan varje lektion så mediterar jag med HEADSPACE och gör några mentala teknikövningar för att få igång mig.

Övning 1,2,3,4 Var sammanhängande och hade 3 fel när jag skulle återkalla första gången på övning 4. Sedan reparerade jag kopplingarna som var dåliga och satte alla rätt baklänges.

Felen var på Kiosken.. för i texten i beskrivningen så skulle man koppla Tablettask, Gnom och paraply på kiosken och dessa kopplingar satt kvar när jag skulle återkalla dem nya figurkoderna jag hade kopplat till kiosken.. Blev lite förriviring. Men resten var enkelt. Högt tempo.

Övning 5. Alla rätt. Enkelt. Behövde ens inte SE, räckte att tänka på Kassett så kom alla figurkoder, lika så blomma så kom bara alla figurkoderna osv.

Övning 6. Ojojojoj försökte pressa mig och göra det så snabbt jag kunde. Max 1-2 sekunder per koppling. Och resultatet blev 1 fel. på bilens backspelgen där jag kopplade en BOM (30). Att jag missade kopplingen kan vara att jag vred på BOMEN nedåt genom backspelgen och fick en dålig 3D vy på det. Kan varit det. Samt att jag missade reflexfärgerna.

Blev ännu en gång förvånad HUR verkliga bilderna blir. Att kunna SE så som om objekten vore verkliga är för mig en gåta... men COOLT är det.

Dock ser jag inte alla bilder LIKA tydligt men det börja bli fler och fler som blir magiskt bra.


// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 9

Post by thormanjr »

Hej,

Övning 1, enkelt. Alla rätt, snabbt smidigt.

Övning 2. 9 fel, detta beror på att alla figurkoder som var över 50, har jag inte övat in.. så hade ingen tydlig bild på dem. Så tyvärr missade på vissa kopplingar som hade figurkoder över talet 50.

Annars gjordes övningen mycket snabbt på mindre än 10 minuter och det var lätt att komma ihåg alla bilder där jag kunde figurkoderna.

Övning 3 var inga konstigheter och med alla rätt.

Nu börjar jag få upp en bra hastighet på mina kopplingar och därmed får bra resultat. Dock mediterar jag nu mera varje dag med Headspace, samt är jag väldigt medveten med min kost och är en aktiv person, vilket gör att jag har en god hälsa.

Funderar på Bullerproof.. Just nu gör jag en egen variant av det som funkar bra. men kanske ska testa riktiga Bullerproof? Är det värde för pengarna?

Ligger lite efter med figurkoderna så gäller att köra lite extra med dem nu!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Paus i Lektion 10.

Post by thormanjr »

Stannade upp precis mitt i lektion 10 för att ta tag i mina figurkoder, tränar endast på 1-99 nu för att verkligen få dem att sitta bra innan jag gör klart sista delen av lektion 10.

Även tagit fram 30 nya cicero-bilder som jag jobbar med. Kodar figurkoder på dem för att träna. Uppe i 110 cicero-bilder.

Mitt jobb jag har är väldigt passande för minnesträning och framförallt träning av figurkoder. Projektet vi jobbar med nu genererar slumpmässiga tal-földer kopplade till olika saker. Som utför en viss operation. Gratis träning då jag övar på figurkoderna samtidigt! Smidigt.

Har märkt vilka figurkoder som sitter och det är dem som man har gjort "mentalt tecknande" på väldigt noga. Kan kännas segt att sitta med 1 figurkod i 2-3 minuter och bara göra mentalt tecknande men det visar sig (för mig iallafall) att dem sitter som bäst. Man vill så gärna gå vidare och få in alla figurkoder snabbt, men det lönar sig inte att stressa här. Ta tid på varje figurkod 2-3 minuter och jobba intensivt med mentalt tecknande, det har funkat bra för mig. Men har en bit kvar innan hastigheten är bra på alla figurkoder.

Tar 1-2 dagar till nu med figurkoderna innan jag slutför lektion 10. Tror det kommer löna sig!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 10.

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 10 avklarat.

Övning 1 gick bra. Samt Övning 2. Figurkoderna sitter, (temporärt) och måste repeteras.

Övning 3, gick okej, allt hänger på att man ska kunna Figurkoderna. Och alla sitter inte, utan 1-40 kan jag bra, resten är lite att jobba på.

Övning 4.

Rolig uppgift där du försöker krångla till det... genom att ta liknade ord flera gånger, Hotell, vita-huset, Hus, skola, alla dessa är HUS i grund och botten. Så gällde att verkligen att urskilja detaljer. Vilket kan vara svårt om man siktar på snabba kopplingar.

Var ganska långsam på övning och vid återkallning var det dem ord som var kopplade till Figurkoder jag kan, som jag mindes bäst.
Fick 67 % rätt bara. Men resultatet hade varit bättre om jag hade kunnat alla figurkoder lika bra. Tror jag.

Övning 5 är enklare än figurkoderna för siffror.

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 11

Post by thormanjr »

Hej, lektion 11 avklarad.

Det var framförallt Övning 4 som tog tid och var mest krävande. Tappade fokus några gånger och försökte snabbt återgå till memoreringen. Försökte också hålla mig runt 6 sekunder per koppling.

Körde med en Timer i början som räknade ner från 6 sekunder till 0 och som sedan plingade till,, och så började den om på 6 sekunder igen.
Här är länken (http://www.online-stopwatch.com/loop-countdown/)

Dock blev detta väldig stressande och jag missade mycket och tappade bort mig. Tänkte nog för mycket på Timern.. Stängde av den och körde som på som vanligt och försökte göra övningen så snabbt det gick. Vissa kopplingar går snabbare än andra, genomsnittet är 6 sekunder per koppling. Måste bli snabbare här!!

99 ord att memorera och jag fick 15 fel. Andra försöket satt allt. Måste jobba mer på figurkoderna, dem är lite långsamma... och detta försvårar att memorera snabbt och rätt. (Tar tid att hitta rätt figurkod och om figurkoden inte sitter helt, blir hela kopplingen lidande.)

1 lektion kvar nu innan "Intensivträningen" är klar! Bara att kämpa!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 12

Post by thormanjr »

Hejhej,

Övning 1 gick bra! Här försökte jag pressa ner tiden per koppling.
Och det resulterade att jag fick 25/50 på första försöket.

Sedan fixade jag dem missade kopplingarna och fick sedan 2 fel. Är nöjd för jobbade snabbt kanske 4-5 sek per koppling.

Sedan tar de någon sekund att hitta rätt figurkod. (Alla är inte reflexer än.)

Övning 2 och 3 var enkla!

Övning 4 gjorde jag en stor tabbe, (läste instruktionerna dåligt.) jobbade hårt med alla kopplingar men missade att visualisera association i sin helhet. Detta påverkade säkert mitt dåliga resultat här. Försökte också jobba snabbt!

Övning 5. OJOJOJ Krävande! Alla första kopplingar gick åt skogen.. hade max 7 rätt mellan 1 - 21. Dåligt. Här körde jag med en timer på 6 sekunder. Sedan stängde jag av den och jobbade så snabbt jag kunde med kopplingarna.

Sedan kunde jag återkalla mycket mera mellan 22-99. Dock inte nöjd med resultatet. 50 rätt.. Kan bero på att jag sitter ute och har störande moment överallt. SAMT så märker man direkt vilka kopplingar som sitter och inte. Det som inte sitter är ALLTID samma figurkoder... Nummer 26 - TUPP, den bilden är KASS. Kan man byta ut sina bilder?? Får nämligen aldrig rätt när 26 kommer upp och jag ska koppla Tupp med något. Så är det med några andra figurkoder också. Så antar att jag måste byta ut dåliga figurkoder innan det är försent.
Är övertygad om att mitt resultat på övning 5 hade varit mycket bättre om mina figurkoder hade varit på reflex, då är det endast kopplingen man ska göra. Nu blir det att man måste ta någon sekund extra för att få fram bilden till figurkoden-1, sen 1-2 sekunder till för att få fram figurkoden-2 som man ska koppla till den första. Därefter blir att koppla ihop dem med Ryska Dock tekniken. Så tog långtid och dåligt resultat.

Och måste verkligen fixa alla dåliga figurkoder, så jag har tydliga bilder på allt.

Annars känns det bra! :D Vill bli snabbare!!!! :D

Mvh Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 13

Post by thormanjr »

Hej,
Såg mycket ut när man först scrollade igenom lektionen, men när man började så gick det ganska snabbt att skapa stödbildsystemet.

Skapade lite nya Cicero-bilder där jag har en dörr som uppfyller din beskrivning med Titthål, Handtag, Lås och Brevinkast. Sedan var det enkelt att följa dina anvisningar. Dock bytte jag ut några bilder som jag kunde visualisera bättre.

Nu tar jag en paus på 3 timmar, sedan ska jag repetera systemet. Därefter fortsätter jag med repetition av systemet imorgon på morgonen, vid 8:00, sedan repetition vid 12:00, för att sedan göra lektion 14 på kvällen. Bra strategi?

Går dock lite segt med Memory Master. Har inte börjat övat på allvar där än. Målet är att göra det varje dag. Från och med NU. Strategin här är att ställa timern på 5 sekunder! och öka antalet siffror med 10 varje dag.


Mvh Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 14

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 14 klar!

Kul lektion nu får man äntligen användning för alla tekniker man har lärt sig!
Lektionen gick snabbt att genomföra inga konstigheter i att visualisera bilder eller skapa kopplingar däremot har jag en fundering kring, VAR på en Associationsbas man ska placera sina bilder som innehåller information. (se vad Mattias svarar!)

Dags att repetera 3 gånger denna dagen! :D

Mvh Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 14 Svar

Post by thormanjr »

Hej, Mattias svarade följande på min förvirring om ordningen:

Oavsett, om ordningen inte är perfekt så gör det absolut ingenting. Alla kunskap kommer att sätta sig ändå med råge. Träna på att släppa perfektionismen ;)

Bra jobbat!
/Mattias



Mvh Philip
Post Reply