Process thormanjr

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 15

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 15 avklarad.

Det känns alltid SÅÅ MYCKET på varje lektion men som vanligt när man väl kommer igång så går det snabbt. Körde lektionen i delar idag, började med att memorera lite information - tog en paus. och gjorde så 3 gånger. Kändes skönt att släppa fokuset för att sedan bli fokuserad igen. Så det gick bra.

Använder Google -bilder på vissa ord som jag aldrig har hört innan, och det funkar bra.

Samtidigt känns det att efter 4 repetitioner av lektion 14 så sitter det väldigt bra.

Allt går toppen!


// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 16

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 16 klar!

Allt gick bra och lektionen gjordes på 45 minuter.

Det blir spännande med att se om Historierna sitter bra! Utifrån att ha skapat 1 bild av varje historia.
Är tanken att man ska kunna historierna ordagrant eller ska man kunna dem utifrån eget sätt?
1 bild kanske räcker för att felfritt återberätta historierna. Ska bli spännande att se efter första repetitionen.

Är dålig på MM, alla figurkoder sitter inte! Måste öva på att koda siffror till figurkoder!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 17

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 17 färdig.

Det går bra med att memorera informationen inga konstigheter. Lägger runt 4-5 min på att memorera och skapa kopplingar. Är detta för lång tid på varje memorerings del?

Börjar få ångest över MM, har inte börjat än... Känns som om figurkoderna inte sitter.. Det har jag dock sagt sen jag började kursen... HAHA, Som Mattias sa tidigare, släpp perfektionismen! :D Bara att köra! Så kommer figurkoderna att sitta efter ett tag!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 18

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 18.

Kul och snabb lektion! Rullade på bra utan frågetecken!
Nu kan man Japanska! Hehe (lite iallafall)

IDAG BLIR DET MM! Återkommer med resultat!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 19

Post by thormanjr »

Hej, lektion 19. Tog 30 minuter. + lite lästid om Herons formel som jag inte förstod och är fortfarande lite tveksam hur den använd och i vilka sammanhang. (Skickade en fråga till Mattias) Frågade också varför man inte Namnger formlerna efter vad dem heter, vilket vore en fördel att veta anser jag..

Annars var lektionen väldigt lärorik och man inser hur man kommer kunna memorera massa olika formler och olika konstanter. (Detta kommer jag tillämpa i min utbildning) Detta sättet att tänka är fantastiskt och man inser vilka möjligheter detta ger än.

Ett litet hinder för mig med nya figurkoder och långa sekvenser av siffror är att jag är kass på stavning, så att läsa ut siffror i text går långsamt just för att jag inte vet hur ordet stavas.. Lite pinsamt. Och alla nya 3 siffriga figurkoder måste då läras in på reflex för att det ska gå snabbt. Annars tar det lite extra tid att bokstavera orden och leta efter konsonanterna. Störande. Sedan tar det lite tid att få nya figurkoder på reflex också. Bara att bli bättre allt.

Skönt att lektionerna går så snabbt nu med Kvalité! Minns korrekt vid förta repetitionen. Ju mer man går igenom informationen desto snabbare går det.

Snart dags för MM, först Lunch!

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr MM

Post by thormanjr »

Körde MM idag som jag hade lovat.

1. Körde först 10 st siffror som varierade mellan 0-10. På 6 sekunder. -- Alla rätt enkelt.

2. Körde igen 10 st siffror som varierade mellan 0-10. På 2 sekunder -- Alla rätt, knappt man hann med.

3. Körde igen 10 st siffror som varierade mellan 0-10. På 1 sekunder -- 3 rätt, allt bara flashade förbi. HAHA

Började lugnt med MM, imorgon blir det 20 st siffror som varierar mellan 0-20. Hoppas man kan komma ner på 2 sekunder med en längre sekvens av siffror.

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 20

Post by thormanjr »

HEJ, 20 lektioner!! BAAAM! Alla Ni som är på dem första 13 lektionerna KÄMPA, de är mycket i början, det roliga börjar efter lektion 13. Alla grunder du lärt dig kommer komma till användning och det är grymt kul!

Smidig lektion! 30 minuter 100% fokus. Inga konstigheter utan är lite förvånad över hur snabbt jag kopplar mina bilder :) Dock måste dem nya figurkoderna övas lite under repetetionerna för att få dem på reflex.

MM

Idag utökade jag till 0-20 med 20 Cicero 5 sekunder - Alla rätt. 5 Sekunder kändes för lång tid. Såhär gick tankarna:

Bild 1. -- "Yes Klar,, åhh när kommer nästa bild."

Bild 2. -- "Klar, aja kan väl repetera den förra kopplingen"

Bild 3. -- "BAAM klar, hmm går väl tillbaka och kollar mina 3 sista kopplningar."

OSV..


Så med andra ord kändes 5 sekunder alldeles för lätt - måste utmana mig med 2 sekunder senare idag på 20 nya cicero! Samtidigt är det bara 20 siffror som memoreras och det är ju inte mycket. Få se om jag är lika snabb när vi kommer upp i 100 siffror.

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 21

Post by thormanjr »

Hej, Lektionen tog 53 minuter.

Memorering av exakt faktatext skulle bland annat memoreras i lektionen.

New York bilden var krävande i denna övning. Följde inte instruktioner hur man skulle koppla bilderna på bilen.. för mig vad det inte logiskt utan skapade en helt annan ordning som var mer logiskt från utgångstexten. Bilder placerades från vänster - höger, uppifrån och ner.

Figurkoder:

Massa nya figurkoder i denna lektion. Det är det jobbigaste att hela tiden göra mentalteckning och ändå sitter figurkoderna inte. För att få dem på reflex krävs mycket repetitionen av dem..

Intressant lektion, ska bli spännande att se hur många kopplingar som satte sig. Speciellt på New York. (Man ska återge faktatexten exakt.)

MM

Körde MM innan lektionen. 0-30 på 30 Cicero med 4 sekunder. 28/30. Sabbade det två sista (bytte plats på dem)

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 22

Post by thormanjr »

Hej, Det var mycket att koppla i denna lektion! Man blir trött i hjärnan efter 50 Minuter 100% fokus, äntligen klar! Skönt!

Alla nya figurkoder... hela tiden.. Bara att bita i.

Körde MM innan lektionen
:

0-40, med 40 Cicero. 4 Sekunder.

34/40. Vid återskapandet på dem sista tio Cicero så missade jag att titta på en Cicero-bild.. Detta gjorde att det blev lite kaos. Kunde dock återuppta efter några förlorade figurkoder.

Snart dags för TEST! Jag vet redan nu att jag kan minnas, frågar är om man ska gå in för testet och försöka återskapa informationen så snabbt som möjligt? Eller så gör man bara testet utan ansträngning på lite längre tid..

// Philip
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Process thormanjr Lektion 23

Post by thormanjr »

Hej, Lektion 23. 15 minuter.

Äntligen klar med denna kursmodul och man inser att verkligen ALLA kan om man vill. Jag är själv imponerad över min egna utveckling och jag anser att jag kan memorera precis vad jag vill. Då har jag ändå mer än hälften av kursen kvar. :D

Det har varit jobbigt och segt!Speciellt i början, många gånger man bara ville ge upp. Det är i de tillfällena man ska ha TYDLIGA MÅL, med varför man gör detta. Fokusera på att utföra processen som tar dig ett steg närmare ditt mål. För mig är MÅLSÄTTNING allt, utan det så vet jag inte vad jag ska sträva efter eller vad som tar mig dit. Detta ordspråk följer jag alltid oavsett vad jag än gör: "A goal without a plan is just a wish!" Jag planerar för att nå mina mål. Jag planerar för att lyckas. Det finns en enorm styrka i målsättning!!

Dessutom är journal skrivandet en väldigt bra grej att göra, att ständigt följa sin utveckling och få feedback på det man gör.

I en inlärningsprocess är Feedback en av dem viktigaste sakerna. Att hela tiden låta någon annan (som kan) utvärdera dina framsteg och ge positivt och kritiskt feedback. Detta gör att du inte lär dig fel från början, utan snabbt kan din coach hjälpa dig på rätt väg om han/hon anser att du är ute och cyklar. Sedan att hela tiden få känna att det man faktiskt gör är bra. Att få känna sig duktig och få sina framsteg bekräftade av sin coach ger en styrka i att fortsätta och att fortsatt vara motiverad.

Alla kan, ingen är sämre än någon annan, allt handlar om hur du kan hantera dem tuffaste perioderna i träningen - dem som kämpar för att klara detta och uppnå sitt mål oavsett hur jobbigt de än är för stunden - kommer att lyckas.
Det finns inga Quick Fix - utan alla måste tas sig igenom samma process. Det är klart värt det!!!

"winners never quit, quitters never win"

Alla beslut du tar IDAG, kommer påverka din framtid. Tänk på det. Se till att göra något varje dag som tar dig ditt du vill. För i det långa loppet, med små beslut varje dag åt rätt håll -- kommer belönas.

Jag är grymt tacksam över att jag fått möjlighet att vara en student på MindAcadamey och det har förändrat mitt sätt att tänka. Detta kommer påverka mig positivt resten av mitt liv. Nu ser jag framemot kommande lektioner!! :arrow: Ta vara på möjligheten och gör jobbet - absolut värt det.


Körde MM innan dagens lektion:

0-40, 40 cicero, 4 sekunder.

37/40.

// Philip
Post Reply