Få Improve memory att fungera på Windows7?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Få Improve memory att fungera på Windows7?

Post by wyzec »

Har noterat att för Windows 7 Professional beter sig Improve memory (MM) inte som den borde. Jag har jämfört mot att köra samma program på Mac, i PlayOnMac, och där fungerar ironiskt nog programmet bättre. Problemet som minskar användbarheten av Improve memory, för mig åtminstone, innebär är att 'Show serial number' inte verkar ha någon effekt. Min misstanke är att detta program har något strul med det teckensnitt det använder sig av och att detta i sin tur gör att texten inte får plats på skärmen där siffrorna för memorering visas, aktuell memoreringsposition går helt enkelt inte att se på skärmen.

Någon som stött på samma problem? Någon som vet hur man kan få funktionen i Improve memory att fungera alternativt inställning i Windows 7 som gör att informationen går att se? ...spontant vore väl det bästa med en ny version av detta ålderstigna program som lämpar sig för moderna operativsystem alternativt någon webbaserad version med samma funktionalitet.

Tacksam för tips.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Få Improve memory att fungera på Windows7?

Post by wyzec »

Så länge jag besvärats av denna bugg - så räcker det med att skriva ett ärende på det för att hitta rätt sak att googla på?

Just detta problem verkar handla om en bugg i Windows. När Windows 7 installeras läggs som standard in en font storlek på 125%. Vid ändring av storleken behåller Windows denna inställning även om alla andra standardformat ändras vilket gör att program som använder vissa fonter inte alltid får plats i sina gui's.

För att Improve memory ska visas korrekt krävs först och främst att man minskar ner fontstorleken till 100%. Kontrollpanelen -> Utseende och anpassning -> Bildskärm ('Gör det enklare att läsa det som visas på skärmen'). Denna ändring räcker som sagt inte pga buggen i Windows 7. Det är för övrigt inte bara aktuell memoreringsposition som 'döljs' pga buggen utan även knappen för att avbryta testet(!)

Tyvärr måste man utöver ändringen ovan även ändra i registret - var extremt försiktig om du ger dig på ändringarna nedan! Felaktiga registerändringar kan sabotera din dator...

Källan till informationen: (innehåller även information i de fall man råkar ha andra källvärden än nedan och vilken ändring som krävs för dessa)
http://www.rlvision.com/misc/windows_7_font_bug.asp

I korthet ändrade jag för nyckeln 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts':
Från SSERIFF.FON till SSERIFE.FON för 'MS Sans Serif 8,10,12,14,18,24'
Från SERIFF.FON till SERIFE.FON för 'MS Serif 8,10,12,14,18,24'
Från COURF.FON till COURE.FON för 'Courier 10,12,15'

Kom ihåg efterföljande omstart för effekt.

/Henrik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Få Improve memory att fungera på Windows7?

Post by Mattias »

Wow, tack för bra info!

Det är på gång en teknisk uppdatering av lektionsavdelningen där man kommer att kunna köra MM direkt online. Jag har inget exakt datum, men "relativt snart" :)

/Mattias
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Få Improve memory att fungera på Windows7?

Post by oscarrudnas »

På tal om det, Mattias, så fungerar inte länken till imporve master längre.
http://www.mattiasribbing.se/program/Im ... y2.pkg.zip

Kommer endast upp "Whoops 404".

Jag är snart vid lektion 12 - så jag skulle behöva det :)

/ Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Post Reply