program för figurkodsträning

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

program för figurkodsträning

Post by ivarson »

Jag har fortfarande problem att sätta dom 2-siffriga figurkoderna riktigt snabbt.

dels så är det första som ploppar upp i huvudet ordet, inte bilden. sekundärt kommer bilden.
problem nr två är att jag fortfarande visualiserar vissa bilder olika för jag är osäker på hur de ser ut.
capotasto hade jag tills nyligen fått för mig var en säck med risliknande pasta? :-D

slängde ihop ett lättare program med bilder på figurkoderna åt mig själv för att se om det hjälper. om någon vill prova kan ni hämta installationsfilen från http://share.ivarson.org/index.php/s/XuNX0YUrPVVTfSY. Tar inget ansvar för innehållet och det har såklart inget med Mind Academy eller Matthias Ribbing att göra :-)

tanken är ju såklart att man ska jobba med sitt inre visualiserande, inte passivt ta in en bild man ser. Men tänkte ändå se om jag kan få consistency och standardisera mitt inre visualiserande utefter bilderna genom att göra det en kortare tid
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: program för figurkodsträning

Post by wyzec »

Jag skulle bara vilja slå ett slag för att använda 'Improve memory' för figurkodsträningen. Ställ bara om tid/bild och antal bilder till något vettigt för just dig så är det bara att köra. För att undvika att förstöra övriga resultatlistan med dessa körningar (som du inte bör hinna memorera) så kan man välja att avbryta efteråt istället för att fylla i det som skulle memorerats.

Börja med att sätta på 200 sifferpar som visas á 2-3 sekunder. Nästa steg är att sätta ner tiden ytterligare till snabbaste nivån på 1 sekund och kanske öka till 300 sifferpar eller så - det är en riktigt skön känsla när bilderna bara precis hinner skymta förbi. Hjärnan tvingas att inte lägga mer tid än programmet ger för framplockandet av bilderna. Kan också upplevas ganska ansträngande men garanterat bra figurkodsträning!

Ang. problemet med att hjärnan envisas med att ta fram ordet i samband med framtagandet av bilden så är ett bra sätt att sysselsätta denna del av hjärnan med något annat. Jag har emellanåt kört uppräkning av siffror samtidigt under övningen ovan för att få hjärnan att sluta 'prata'.

Ang. osäkerhet på hur bilden ser ut rekommenderar jag att googla ordet, gärna dess engelska motsvarighet, och välja 'bilder'. Ibland känns det som att det finns nackdelar med att bara ha bilder från google, det kan börja upplevas som 'facit' och svårighet att justera till något annat, men jag har gjort så i stort sett för alla mina figurkoder - jag kan därmed alltid falla tillbaka på detta vilket är en trygghet om jag inte kan repetera dem optimalt. Ställ i filtret in 'Stora' bilder så slipper du dåliga/skräpiga bilder. Jag brukar välja bästa bilden utifrån flera aspekter: undviker genomskinliga bilder, undviker generellt djurbilder men särskilt sådana med fjädrar/päls eller andra oklara konturer, undviker bilder med dålig bildskärpa/ljussättning/mörk bakgrund, undviker alltför komplexa bilder (blir isf ändå bara 'textur' för hjärnan) och undviker genomgående cykliska bilder (blir enformiga vid mental rotation). Sedan bör man absolut ju följa de viktigaste reglerna: i 3D, med färg, stora, detaljerade bilder. Säkerhetskopiera bilderna till datorn... bilder försvinner emellanåt från webben vilket blir ett problem om man bara låtit bookmarka dem.
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: program för figurkodsträning

Post by ivarson »

200 och 2-3 sekunder? Börja med? Det låter alldeles för fort. Började inte du med 5-6 sekunder och gick neråt?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: program för figurkodsträning

Post by wyzec »

Tack för återkopplingen om lämplig tidsinställning Ivarson!

Funderade lite när jag skrev 2-3 sek och inte fler sekunder - men kände att det bästa var att återge hur JAG körde när jag ville sätta figurkoderna riktigt snabbt. Till saken hör att man vid det här laget bör ha figurkoderna på reflex (den absoluta majoriteten iaf) och inte behöva gå omvägen via ordet, det var under de förutsättningarna jag körde programmet på detta sätt. Om ordet bara är ett 'bihang' som envisas med att komma samtidigt är det min övertygelse att man bör kunna gå direkt på 2-3 sekunder och samtidigt t.ex. räkna för att eliminera - annars skulle jag säga att man först behöver träna mer med mentalt tecknande med respektive sifferpar. Sitter något på reflex om det tar uppåt 5-6 sekunder att ta fram?

Sedan är mitt tips att man undviker att 'fastna' vid något sifferpar, och sabotera nästkommande sifferparsförsök, om inte bilden dyker upp i tid. Om man vill slimma processen handlar det ju om att ge hjärnan mindre tid - inte mer. Vid förekomst att mindre snabb reflex och misslyckad framtagning för ett sifferpar är min erfarenhet att hjärnan lyckas bättre i nästa försök med samma sifferpar.

Min avsikt med att köra programmet på detta sätt var att jag upplevde framtagandet av bilderna som alltför tidsödande när jag körde Improve memory skarpt för memoreringsträning - jag tycker att det gav god effekt för detta syfte.
Post Reply