Recension efter lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Recension efter lektion 24

Post by sumpa »

Hej!

Jag heter Erik Sundström, är 27 år gammal, studerar kognitionsvetenskap för tillfället (men har redan en kandidatexamen i filosofi, och jobbar egentligen med dykning), och blev just godkänd på testet i lektion 24 med 6 fel (av 30 frågor) på ca 25 minuter.

Jag tycker den här kursen är guld! Jag har länge varit intresserad av minnesteknik, och läst böcker av Loraine och andra minneskonstnärer sedan jag var liten (mindre). Dessa tekniker var bra och fungerade, men kändes ändå begränsade. Att memorera enkla listor gick bra, men mer omfattande projekt blev snabbt ohanterbara. Jag försökte även lära mig att memorera kortlekar (som partytrick) men var tvungen att koppla alla kort till kända personer, och det är mycket svårare än man tror att hitta 52 kändisar som passar på en kortlek.
Det är här GMS-metoden briljerar: den är mer omfattande än något jag har sett, och med en god, förståelig och vetenskaplig grund. Systemet med stödbilder i flera nivåer är helt enkelt genial, och nu ser jag fram emot språkmodulen! Jag pratar redan flera språk flytande men vill alltid lära mig mer, och att lära sig hundratals glosor om dagen kommer att göra underverk för mina språkprojekt (gett som nyårslöfte att lära mig 2500 kanji-tecken under 2010)!

Jag använder redan teknikerna i vardagen (t.ex. igår memorerade jag en shoppinglista istället för att skriva ner den) och har även noterat att jag blivit mer uppmärksam på detaljer i allmänhet (jag lade märke till det efter att ha varit på bio och kunde då efteråt ta upp och diskutera massor med detaljer ur filmen.. Normalt sett är jag killen som säger "va?? Var han en bad guy?? Men jag trodde... men varför gjorde han då..?? äähh!").

Jag har redan "lurat med" en kompis och fått familjemedlemmar intresserade, och skulle varmt rekommendera den här kursen till alla. Faktum är att jag tycker man borde lobba att införa minnesteknik i grundskolan (precis som kurser i studieteknik redan ges på de flesta universitet), då jag tror det skulle göra livet lättare för många elever som ogillar skolan och tycker studier är svåra och jobbiga.

Jag är mycket nöjd att ha hittat den här tekniken, och ser fram emot att utveckla mitt huvuds förmågor ytterligare i framtiden. Ge hit en kortlek och en ordbok så ska du få se! :)

MVH
Erik Sundström
0730 - 830 638
erik.sundstroem(a)gmail.com

Jag blev ombedd att lägga in en bild, men hittar inget ställe där man kan ladda upp dem, bara infoga en länk.. Så ifall någon är nyfiken på hur jag ser ut så kommer här en länk till ett galleri där jag är med: http://www.couchsurfing.org/image_galle ... id=6RP0BTK
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

Re: Recension efter lektion 24

Post by Sofia »

Att smitta av sig till släktingar och vänner is the way! Mer sådant!

Och ja: STORT GRATTIS!
Post Reply