Jessicas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Jessicas journal

Post by Jesspe »

Hej

Nu har jag alltså gjort min första lektion. Det var inte lätt.
Jag delade upp det och gjorde lite i går och resten idag, anledningen är att jag har ett litet barn som hela tiden kräver min uppmärksamhet. Hon är nämligen ledig från dagis de här dagarna. I går kunde hennes pappa ta hand om henne lite grann men idag var det svårt, för hon är med mig hela tiden, och det är inte lätt att träna sifferkoder och bilder samtidigt som hon klänger på mig. Ett tag tyckte jag att hon var lugn och duktig som kunde måla lite själv och kollade bort i flera minuter som jag kunde koncentrera mig lite, fast sen när jag tittade så såg jag att hon hade målat hela hennes kropp och ansiktet var alldeles rött och hon satt och målade tungan. !

Fick genast ta paus och bada henne, sen blev hon trött och ledsen också. Fast, jag är ändå glad att det gick!

Nu en stund på eftermiddan går det helt utmärkt, hon klättrar på mig men hon tittar på TV samtidigt som jag kan skriva det här. I morgon ska det nog gå lättare, för nu är hon ju inte sjuk längre.

Huja.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Förmodligen har jag koncentrationssvårigheter.
För det första har jag svårt för att se bilder i mitt huvud. Jag ser bilder, men samma bild finns inte kvar i mer än en millesekund och jag kan omöjligt hålla kvar bilden längre än så. Vissa bilder är svårt att skilja på, som t ex en flagga och en banderoll och ett bord, de ser för lika ut för mig och det skapar problem för när jag ska återkalla dem blir det ofta fel.

Jag försöker nu att betrakta allt mer, allt jag ser. Försöker lägga märke till former och färger, vara mer uppmärksam.
T ex kan jag titta på ett föremål eller en detalj och sedan titta bort och försöka hålla kvar bilden i huvudet. Jag lyckas inte med detta, bilderna liknar inte ens som det ser ut i verkligheten. Men det är nog så jag måste träna.

Andra lektionen tog totalt nog minst 4 timmar för mig, då jag var tvungen att ta många pausar. Inte så att jag blev störd av något yttre, nej, jag var helt ostörd. Fast jag blev helt slutkörd efter 30 minuter på att hålla på att memorera bilder med kedjemetoden och ändå inte lyckas återkalla det. Jag försökte och försökte, och efter att det tagit exakt en timme på timern, men egentligen längre för att jag tagit många pausar, så lyckades jag få ihop alla utan fel.

Sedan efter det blev det en ny lika svår uppgift, att memorera med ryska dockmetoden. Det gick lite snabbare för mig, eftersom att jag tillät mig att skriva av med pennan första gången.

På räkan fanns det t ex små tändstickor, det tog lång tid innan jag lyckades få tändstickor där.

Bara de två metoderna och en till uppgift mer tillsammans var vad jag orkade göra på en och samma dag, och det tog totalt bra mycket mer än två timmar. Sedan var jag helt slutkörd och fortsatte med andra delen av lektionen på nästa dag. De uppgifter som var kvar var dock inte alls lika jobbiga. De tio sifferkoderna sitter som en smäck! :D Fast, lite osäker är jag dock på hur en räv ser ut.. Idag höll jag också på totalt i minst två timmar.

Jag måste nog köra hårt med extraövningarna nu, innan jag vågar mig på tredje lektionen.

Det stod att en lektion inte borde ta mer än två timmar. Något fel kanske jag gör? eller så är det något fel på mig?
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Efter läst lite på forumet så förstår jag bättre vad jag gjort för fel. Jag ska alltså inte återkalla redan lyckade kopplingar, utan bara felkopplingarna. När jag gör så kommer det gå mycket fortare.

Varje koppling ska koncentreras i sex sekunder och inte mer, sedan vidare till nästa. Och jag ska hålla takten, som om jag redan har ett superminne. Blir bilderna inte exakta och jättetydliga så gör det ingenting, utan det är naturligt att det är så i början. Så ska jag göra, och tredje lektionen kommer gå mycket snabbare.

Dessutom ska jag strunta i att berätta vad det är för mig själv, utan bara bilder direkt, mer behövs inte.

En till sak som jag tror är väldigt bra är om jag är ute och springer lite innan lektionen, så att jag är uppvärmd och inte så rastlös i kroppen när jag memorerar.
De mentala teknikövningarna ska jag också göra, men kanske inte direkt före lektionen utan jag tror faktiskt att för mig så är det bättre jag kör de mentala teknikövningarna någon gång mellan lektionerna.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Gjort lektion 5 nu.
Både kedjemetoden och ryska dockmetoden är fortfarande knepig, jag måste göra om många gånger, om och om igen. Har jag missat en bild, lyckas jag inte med resten. Men, jag känner mig ändå optimistisk.
Jag märker vissa andra skillnader i vardagen som bieffekter på träningen. Ibland lägger jag märke till att jag är piggare och mår allmänt bättre för att jag orkar mera i mitt huvud. T ex är jag mer vaken och närvarande när jag leker med mitt barn, om jag inte försöker memorera någonting.
Det är som att förmågor som jag hade tidigare i livet som jag förlorat för att jag inte riktigt förstod hur jag skulle använda dem, börjar komma tillbaka.
Och så mina drömmar; Jag minns mina drömmar mycket bättre, jag kommer ihåg vad jag drömt lång tid efteråt trots att jag gjort en massa annat. Intressant var också att en nyligen drömt dröm handlade om en återträff. Drömmarnas kvalitet är också bättre, eftersom att jag minns bättre i drömmen vad som nyligen hade hänt.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Lektion 7 avklarad.
Övning 2 då man ska memorera rätt ordning med hjälp av ordningstalen blev på första försöket 8 rätt och 13 fel. Andra försöket så reparerade jag bara felen, och av felen blev det då 8 rätt och 4 fel. På tredje försöket blev det 11 rätt och 9 fel och på fjärde så lyckades jag med alla.

På övning 3 som var ungefär samma sak blev det 22 rätt första försöket, och 7 fel. Efter reperationen på det blev det 6 rätt med enbart 1 fel.

Det gick bättre på övning 3 därför att jag tog det långsammare. Jag hade bestämt mig för att varenda koppling ska sitta stilla i flera sekunder efter att kopplingen sitter en gång i memoreringen. Dessutom är jag nu sträng med att bilderna ska vara framför mig alltid och inte springa runt.

Jag tycker inte om cicerometoden. Det är svårt att skapa nya cicerobilder, för när jag ska gå tillbaka är det svårt att få samma ordning på bilderna igen.

Lektion 6 var verkligen förvirrande för mig och den gick väldigt trögt.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Jag har inte haft tid. Ingen tid över.
Bara repeterat figurkoder upp till 60.
Dotter har varit lite sjuk, jag har varit hemma mycket med henne.
Kommer inte heller få tid till att göra lektion i morgon.
Känns surt.
Tänkte bara skriva så.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Hur ska jag kunna koncentrera mig nu när jag känner mig helt kränkt och skakig?

Det var rättegång häromdagen för det här, men det verkar aldrig gå över ändå. Jag orkar inte. Han har blivit anklagad för grovt förtal, och det är mig han har förtalat. Nu fortsätter detta för att han hotar med att börja göra bedrägeri för att kunna betala skadeståndet till mig.

Det här påverkar min minnesträning i högsta grad, för det påverkar hela min själ. Jag mår illa.
Känns att han är OND. Det värsta är hans känslokyla, hans avstängdhet. Han fattar ingenting själv. Psykopat!!!

Det värsta är att han skyller allt på mig, och det är utstuderat.
Det är inte bara mig han har förtalat, även om det började med alla mina nära och kära för att straffa mig. För han ansåg att detta skulle skada mig än mer!!!

Jag måste nog gå på terapi för att komma över det hära. Jag mår så dåligt.

Jag ska sätta igång med min träning nu i alla fall. Det är bara det, att det inte är så lätt att komma igång efter att ha läst ett grovt kränkande mail. Känner mig så ARG och sårad, kränkt och äcklad.

Lite avslappningsövningar gör nog bra.
Jesspe
Posts: 8
Joined: Tue 20 Jan 2015, 13:49

Re: Jessicas journal

Post by Jesspe »

Jag bestämde mig för att göra om lektion 1 idag. Lite för att kontrollera att jag faktiskt är bättre.
Och det är jag, väldigt mycket bättre. Jag gjorde hela lektionen på en gång, och det har jag faktiskt inte lyckats med tidigare.

Jag ska nog fortsätta att göra om, varje lektion och och ett, för det är roligare när det inte är så förbaskat svårt. Jag är annars i lektion 9 och nästan klar med den. Men jag känner för mycket motstånd, jag tror det är något viktigt jag missat. Och dessutom är det bra med träning och åter träning och jag har inte bråttom. Ska göra om varenda lektion nu, ett i taget. Då är jag mer redo för lektion 10 när jag kommer dit. Och de sista lektionerna i modulen kommer vara mycket mer lekfull.

Så känner jag.

Gjorde nya cicerobilder idag, och jag ska jobba ordentligt med den här metoden nu när jag har chansen att göra om så att det blir ordentligt. Inga väggar mer.

Dessutom tränar jag på sifferbilderna 1 - 80 nu i stället. Och jag ska göra något av mentala teknikövningarna varje dag och se hur mycket bättre det kommer gå. Jag vill ju vara säker på att jag verkligen når mitt superminne, och därför så väljer jag att inte stressa, utan gå om alla lektionerna nu i veckan.
Post Reply