Niclas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Hej, Precis klarat av andra lektionen vilket tog ca 1 timme. Började denna kursen efter att ha läst boken vägen till mästarminne så jag fick lite försprång då jag läst om teknikerna i boken. Har märkt för egen del att de är lättast för mig att memorera med Cicero metoden då mina stödbilder sitter väldigt bra. Svårast för mig är fria associationsmetoden då jag har svårt att memorera kedjan av kopplade associationer. Ser fram emot att fortsätta kursen, jag har som ett sidoprojekt börjat memorera huvudstäder i världen genom att göra bildkopplingar mellan landet och huvudstaden. Tex. Colombia/Bogota - Min kompis dricker en kopp kaffe - Bo-Got-a Coffe, eller Montenegro/Podgorica där jag ser ett svart berg Med en Ipod längst ner med ica loggan på sig.

Söker även tips på Vitaminer och recept för Bulleproof kaffe om någon har någon erfarenhet! :D
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Precis klar med lektion 3. Hade svårt för vissa övningar där man skulle bilda ord av 3 konsonanter tex. Hade svårt att komma ihåg vilka bilder jag bildat med bokstäverna.

Jag har även svårt att komma ihåg den första bilden när jag använder kedjetekniken. Oftast kommer jag ihåg 3-4 bilder/ord vid första återkallningen och sedan 10-12 för att sedan klara alla ord vid tredje återkallningen. Hur funkar de för er andra? :)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Niclas Journal

Post by wyzec »

Hej Niclas,

nu är jag inte på lektion 3 utan 13, så det var ett tag sedan, men när man gör övningarna är det fullt normalt att 'tappa' kopplingar, det är så som det SKA vara. Det är inte meningen eller önskvärt att få 'alla rätt' vid första återkallningen, det är hastigheten som behövs och därför måste man tvinga sig själv att pressa sig igenom på tid så att hjärnan vänjer sig.

Lite osäker vad du syftar på med kedjetekniken. Övningarna är ju något fingerade milt uttryckt, det normala vid memorering rent allmänt är inte att bygga långa sekvenser med kedjetekniken utan att memorera genom en kombination av olika tekniker.

Angående att komma ihåg vilken bild man bildat av ett gäng konsonanter så skulle jag inte oroa mig om du inte hittar tillbaka till det du en gång valt utifrån samma konsonanter. Målet är att KUNNA koda utifrån dessa, memorera resultatet samt kunna avkoda den memorerade bilden - en enkelriktad process helt enkelt. De flesta gånger är min gissning att du skulle hitta nya bilder spontant, någon gång ibland med samma förutsättningar kanske tankarna råkar gå i samma mönster.

/Henrik
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Hej Henrik,

Tack för ditt svar. Förstår att man inte ska klara allt på första försöket men är ändå irriterande när man glömmer bort :)

Med kedjetekniken menar jag att man kopplar ihop två bilder till en gemensam bild genom att den andra bilden är över/höger om eller genomskär den andra bilden. Jag tycker de är lättare med cicero metoden just nu då jag nött in 50 cicero bilder väldigt bra.

Har framförallt märkt att de är lättare för mig att göra kopplingar med kedjetekniken mellan två bilder som någorlunda passar in med varandra. Tex: Jordglob-rulltårta - De är lätt att visualisera en rulltårta som "spetsat" jordgloben medan de är svårare för mig att koppa tex: Uniform-tablett - då den enda koppling jag får är att en stor tablett ligger på en uniform. Några tips på hur man får "vanliga tråkiga" objekt att sammanlänkas?

Mvh Niclas
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Niclas Journal

Post by wyzec »

Hej igen,

Nja - jag har själv liknande problem när jag kör Improve Memory programmet (kommer i lektion 12). Det är min övertygelse att det är en träningsfråga att få 'tråkiga' kombinationer att fastna. När allt tids nog blir knivskarpt vid visualiseringen tror jag inte denna faktor spelar någon roll. Tips till dess är att jag märkt att om objekten kläms fast i varandra eller liknande fäster bättre. Ett annat sätt är att i bilden se hur de interagerar, i fallet uniform-tablett kan du t.ex. låta tabletten gå igenom uniformen och pulver från denna vara stänkt på uniformen. Jag får något bättre resultat när jag hinner visualisera sådana kombinationer. Ett problem jag ser på sikt är att jag inte vet om man hinner med dessa extravaganser vid riktigt snabb visualisering i ett senare skede av kursen.

Lycka till med visualiserandet!

/Henrik
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Precis klar med lektion 4. Gick mestadels bra, sista övningen där man skulle sätta ihop figurkoderna med cicero bilder gick väldigt bra, Klarade alla 30 bilder på andra försöker. Svåraste övningen var där man konsonantbildade bokstäver till bilder tex Zoka-Loka, Talja-balja osv.. De gick bra att komma ihåg bilderna för mig men de var svårare med stavningen...


Känner en viss frustration när jag bara kan komma ihåg 3-4 ord på första återkopplingen men brukar klara alla på 3-4 försöket. Vet att de ska vara så men ändå smått frustrerande :)

Ett av mina mål är att kunna alla världens huvudstäder utantill. Är nu uppe i va 175 st. Ett annat mål jag har är att kunna återge en hel kortlek på under 2 minuter, mest en kul grej och att kunna imponera på folk. Just nu tar de ca 5-7 minuter att memorera en hel kortlek. Jag har kopplat varje kort till en person/bild vilket jag läst att man ska. Jag har någonstans läst att man ska koppla ihop en person med ett verb tex. Madonna-Dansar men eftersom jag bara vill komma ihåg en kortlek borde de räcka med en person/objekt per kort.

Någon annan som jobbar på att memorera kortlekar? :)

Mvh niclas
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Precis klar med lektion 5, jag tyckte andra övningen var tuff där man skulle memorera 71 föremål och siffror. På första återkoppling klarade jag 24 objekt, andra försöket ca 2/3 och tredje nästan alla. De känns som att de är en gigantisk skillnad på första och andra kopplingen när man reparerat de man inte kommer ihåg första gången. Andra gången känns som att de flyter på mycket bättre.

Har även lite svårt att fokusera under en hel övning på tex 71 objekt. De blir lätt att jag mitt i övningen plötsligt tänker tex "hur var de nu igen kopplingen var på stödbild nr 4?" Eller börjar "berätta en historia" istället för att försöka visualisera bilder. tex "på kameran ligger en plånbok, på plånboken ligger en stege" osv istället för att se bilder.


Fortsätter att jobba på att memorera kortlekar men verkar stå still på runt 5-6 minuter för en kortlek. ;)
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 6,

Intressant att lära sig om nya "nivåer". Detta var övningen där man skulle memorera landskap och största städer. Håller på och försöker se klara kopplingar men de tar lite tid. Tycker de är fortsatt svårt att koppla två monotona eller likgiltiga bilder. Betydligt lättare att koppla bilder där man kan se en naturlig koppling.

Klarade av de 50 numrens figurkoder efter ca 4-5 försök.

Jag har svårt för att hitta en skön "rytm" när jag memorerar tex 50 figurkoder med kedjemetoden, dvs ibland kan de ta 2-3 sekunder att få fram en bra memoreringsvänlig koppling mellan 2 bilder medan andra bilder kan ta 10-15 sekunder. Några tips? :)
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 7,

Gick mestadels bra idag, Klarade av de flesta övningar relativt smärtfritt men jag känner att de är väldigt energikrävande och intensivt.

Väldigt kul att kunna memorera 20 stycken 3-siffriga tal i följd med hjälp av figurkoderna, jag tror jag klarade alla tal på andra eller tredje försöket.

Dock läste jag i slutet att man efter lektion 7 ska ha memorerat 100st cicero bilder vilket jag inte har, jag har memorerat 50st nu. Vet inte var jag ska hitta 50 tills då huset har slut på rum... Några tips?

Mvh Niclas :)
sirguldoft
Posts: 30
Joined: Mon 12 Jan 2015, 13:46

Re: Niclas Journal

Post by sirguldoft »

Klar med lektion 8, Denna lektion gick riktigt bra!

Efter att ha sett bilderna väldigt klart och tydligt på Kiosken med 3 underbilder blev de lätt att komma ihåg ytterligare bilder och tillhörande siffror. Klarade av att läsa ut bilderna och siffrorna på andra försöket, båda framlänges och baklänges. :)

Ser fram emot nästa övning och känner att visualiseringarna börjar bli tydligare och för mig är de lättare när jag sett en koppling från flera olika vinklar!
Post Reply