Inlärandet av figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
rkn0412
Posts: 1
Joined: Tue 10 Jun 2014, 22:56

Inlärandet av figurkoder

Post by rkn0412 »

Jag började utbildningen för ca 8 månader sen efter jag läst boken "Vägen till maxade betyg" och de första veckorna gick det bra fram till lektion 8. Där började jag hamna efter med figurkoderna, så tappade som lusten att fortsätta med kursen när jag låg efter. Eftersom jag då just fått jobb så hade jag inte orken att fortsätta just då, men jag hade fortfarande viljan att läsa klart kursen då jag fann den väldig rolig och fascinerande. Nu har jag kommit igång igen och gjort några lektioner senaste veckorna, men sen kom jag till samma ställe, figurkoderna satt inte på reflex. Så då började jag experimentera och göra egna figurkoder, men efter jag gjort ca 50st (många timmar) insåg jag att det här är verkligen inte värt. All den här tiden kunde jag lagt på att memorera standardfigurkoderna.
Så jag började om, fast nu med en plan, jag gjorde 100 cicero bilder i mitt hus med 5 bilder i varje rum och la sedan ut mina figurkoder i dom. Det innebar att jag kunde navigera till alla talen på några sekunder. Jag tänkte om jag övar med hjälp av appen både morgon och kväll kommer de här siffrorna att bli reflex, gäller bara att nöta in dom. Så jag gjorde ett litet schema i min anteckningsbok där jag kunde se min utvecklingen. Jag körde en minut på varje 00-09, 10-19 osv. Sen körde jag 5 minuter på samtliga siffror 00-99. Sen skrev jag ner det på papper, här är listan efter 2 dagar. De första 00-09 hade jag nött ganska mycket i början av utbildningen och det kanske syns. Mitt mål är att samtliga led ska nå upp till 90 på 1 minut. Och att 00-99 ska upp till 400 bilder på 5 minuter.
På det här sättet har jag från att inte kunnat något alls 30-39 till 90-99 till att nästan kunna samtliga bilder på kring en sekund.

00-09: 60, 87, 92, 103
10-19: 36, 51, 62, 67
20-29: 35, 47, 50, 67
30-39: 33, 40, 50, 50
40-49: 20, 30, 34, 47
50-59: 24, 33, 40, 52
60-69: 19, 32, 36, 48
70-79: 27, 36, 41, 44
80-89: 18, 36, 40, 43
90-99: 20, 32, 39, 47

Samtliga talen: 124, 134, 159, 176

Jag känner att lära sig de tresiffriga talen vore skönt att börja med det nu direkt, eftersom det lär ta en stund (speciellt då mitt träningssätt inte längre fungerar då appen bara går till 100) . Jag tänker bara på alla årtal som man ska minnas under studier, ifall man kan alla 3siffriga så räcker det ju med en bild, 1954 -> 954.
Jag kanske har fastnat i något figurkodsträsk.. men fastnar man så fastnar man.

Hur gör ni för att nöta in figurkoderna? Framförallt ni som har nött in alla 3siffriga talen också, hur gjorde ni?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Inlärandet av figurkoder

Post by wyzec »

Jo, figurkodsträsk har jag också känt att det varit emellanåt. Har stött och blött mina figurkoder som jag från början redan hade namn till men inga bilder - lärde mig av någon anledning fel på gymnasiet en gång i tiden. Med tiden har jag successivt letat figurkoder på google images som jag nött (och sparat på datorn). Sedan ska man egentligen aldrig byta ut dessa men en delmängd kände jag mig så småningom tvungen att göra just det för - dessa upplevde jag som luddiga i sina strukturer vilket går emot grundtanken att de ska vara.

För att svara på dina frågor... om du tänker ta dig igenom kursen råder jag dig att avstå tresiffriga figurkoder, det är ju tekniken vi vill lära oss och figurkoderna i sig har inget egenvärde. 1-99 räcker, att tvingas memorera aningen fler bilder vid lagring är en liten kostnad mot att faktiskt bemästra dessa tekniker. Att bemästra detta ÄR svårt utan denna komplikation, jag skulle tro att en försvinnande liten del av de på forumet lärt sig de tresiffriga utantill - för de behövs inte om du inte tänkt tävla på hög nivå. Går alltid att lära senare men det är sekundärt där du befinner dig just nu.

Sedan detta med att lära figurkoder... det är nötning som gäller. Mentalt tecknande måste göras för fixering FLERA DAGAR i rad för att de ska fastna på reflex. Själv har jag lagt in dem i en gratis Android-app som heter 'Studydroid' för repetition, det finns stöd för fram-baksida av kort och hyfsat stöd för olika sätt att gå igenom nummer/bild-kombinationer. En nackdel med att fixera dina ciceros mot figurkodsbilder är att de är svåra att börja använda till något annat än just det de är fixerade mot. Kanske du kan låta dem 'vila' utan att titta igenom dem under en längre tid så att du kan köra MM med dem från lektion 12 annars kan du tvingas börja leta nya ciceros för denna form av mängdträning.

Kör hårt med lektionerna för att komma vidare, övning för övning - dela upp lektionen om det blir ohanterbart rent praktiskt. Lektionerna 1-12 sägs vara de tyngsta - så håll ut.

Lycka till!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Inlärandet av figurkoder

Post by wyzec »

Har hittills inte direkt praktiserat det själv på välmemorerad information - men det går att radera och skriva över så dina ciceros ska gå att återanvända genom sådant förfarande. Det viktiga är hursomhelst att du inte behöver 'slå upp' dina figurkoder vid användning.
Post Reply