Zapotecs journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Tankar efter första lektionen:
Hade läst gratishandboken och skummat böckerna så jag tyckte mig kunna vissa saker men det kändes ändå nytt och lite roligt.
Att bara få 2 sek till att se objektet och 6 sek till att binda ihop var frustrerande men jag förstår och märker varför det ska vara så. Tror det nästan kan vara en nackdel att jag läst lite innan för dels tror man sig kunna saker och dels har man kanske lärt in saker felaktigt. Men hoppas kunna rätta till det.

Fria associations och cicero var de lättaste metoderna medan kedje var svårast att komma ihåg.
Insett att jag gett mig in i ett rätt krävande jobb och det känns skönt att jag har julsemester. Hade aldrig orkat detta när jag jobbar.

Over and out. Martin
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Zapotecs journal

Post by wyzec »

Hej Martin,

Välkommen hit!

Håller med dig om att detta är rätt krävande. Har själv en gång gjort ett längre uppehåll - anser en bra sak att göra för att komma igenom kursen är att komma underfund varför man påbörjat detta och grunda sin motivation i det. Sedan har mönstereleven 2 lektioner i veckan, men alla har vi inte samma förutsättningar - justera ambitionstakten därefter så kan du nog kombinera med jobbet efter ledigheten.

Lycka till!

/Henrik
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Tack för tipset Henrik.

Lektion2.

Dagens övning tog 1:50h. Värst är fortfarande kejdemetoden. Hoppas den är med för att man ska fatta att den är sämre än de andra... Hade 5 rätt första gången, 5fel andra och spikade på trejde.
På dockmetoden hade jag 7 fel första, sen spikat.
Hade ett fel på cicero och 2 fel på fri ass.

Siffrorna har jag övat från boken men kanske lite fel. Försöker vara mer noggrann med att göra en klar och verklig bild (hade en tecknad val och räv). Av någon anledning har jag jättesvårt att komma ihåg 9 som cykel.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion3 - frustrerad /bröt

Kört fast helt på kedjemetoden. Och den är det enda som ska göras. Jag klarar typ 4-7 st, om ens det. Det blir så många moment att det är helt tomt. Även om jag kommer ihåg några så kommer jag ihåg nått objekt längre fram i kedjan som förstör allt däremellan. Lyckades inte göra färdig övn 1 (som mest 7 rätt) och andra gick bättre men sämre än jag ville och tredje blandar jag bara ihop allt. Brytit och vilat en stund 2 gånger men nu är typ mina 2 timmar förbrukade och det finns 8 övningar och antar att det är dumt att hoppa så nu är det bara att vänta på svar

Antar att jag gör något fel i tekniken och mailat om hjälp.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 3 -klar.

Fick hjälp av Mattias och en försäkran om att jag inte gör fel utan behöver lite tålamod.tar med mig att jag inte ska krångla till ihopsättningen.

Kämpade mig igenom övningarna.
Övn 4:
5 rätt, 14 rätt, 1 fel, alla rätt. Därefter gick sifferöversättningen ganska lätt (men gjorde inte riktigt alla)

Övn 5:
2 rätt-8rätt-13rätt-1fel-alla rätt (nästan ett fel men lyckades)

Övn6
Gjorde bara häften men det kändes ganska lätt:
2rätt-7rätt-8rätt

Övn 8-9 gjorde jag igår men det flyter rätt bra. Fick göra om två gånger på 20 siffror.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 4

Växlade om lite.
Övn 6-8
:Började med siffrorna och gjorde cicero i tvättstugan mitt och brorsans gamla rum. 19 /30 rätt på första, 30/30 på andra.

Övn 1:
Fuskade och började med att memorera halva listan (hoppas Mattias inte blir arg). Klarade då 10/15 st. Utökade till hela listan och klarade 16/30 och 24/30. Sist översatte till siffror och klarade 30/30.


PAUS

(Paustanke: vill lära mig memorera sångtexter. Och att ha en översiktsbild på vad som är det viktiga/regler i tex poker och sällskapsspel. Just nu suger jag på dessa för att jag glömmer bort viktiga detaljer/knep/regler.)
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 4 del 2
Övn2 -symbol+rysk:
7/19 första, 15/19 andra och alla rätt tredje.

Övn3 välbekant +kedje:
2/12 första, 12/12 andra

Övn4: konsonans+rysk:
Blä. 2/10(halverat) 2/10 andra, 3/10 tredje. Avbryter. Tjock i huvudet.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 4 del 3

Övn 4: konsonans.
Det var mig en jävla rackare. Men tillslut klarade jag den. Förutom tidigare försök blev det 10/20, 2(!)/20, 19/20, tillbaka till 15/20 och sist 20/20. På övn 4 förbrjkade jag alldeles för mycket tid men tillslut satt jag den.

Övn5: associationer +stavelser
Det tyckte jag var ganska lätt. Delade upp den och fick 2/7, sen 7/7. Sen hela och då 13/15 och därefter alla rätt.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 5- övn1:
Gjorde allt i en omgång. Klarade först 29/71 sen 50/71 sedan 66/71 och tillslut alla rätt. Tog en timme! Men jag är nöjd.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 5 övn 2
5/20,9/20,15/20 och sen alla rätt. Börjat att rotera lite på bilder för att få fram 3d effekten och tycker det funkar rätt bra. Fortfarande irriterande att jag inte kommer ihåg kopplingar jag tyckt varit smarta. Vet alltså ännu inte vilket som funkar bäst för mig.

Siffrorna 31-40 är svårare så jag har bytt ut båten mot en numbus, boken mot sagan om ringen,bommen mot en vägtull, badkaret mot ett lyxbafkar och bilen mot peugeoten.
Post Reply