Vill bli snabbare ?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Jeppe
Posts: 6
Joined: Fri 29 Jan 2010, 12:42

Vill bli snabbare ?

Post by Jeppe »

Hej !

Är ganska nyligen klar med att komma upp till 1000 decimaler av talet pi, men det har tagit tid. Har inte seriöst gått in för att klara det så snabbt som möjligt.
Nu håller jag på och memorerar samtliga 194 länder/huvudstäder och flaggor, vill klara dem samtidigt och slumpmässigt.

Min fråga är om det går att öva upp snabbheten och finns det någon gräns överhuvudtaget ? Idagsläget känner jag mig ostrukturerad i min minnesträning men vill testa hur långt jag kan gå.

Jesper
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Mattias »

Hej Jesper!

Vilka roliga memoreringprojekt du har!

Snabbheten går absolut att öva upp, och den är t.o.m. absolut nödvändig att öva upp för att memoreringsförmågan ska bli användbar i vår vardag (eller för vad vi nu vill använda den till).

Vad vi vill åstadkomma är en effektiv memorering. Om ens memoreringsförmåga är alldeles för långsam kommer vi inte att ha någon större nytta av den, den blir för klumpig att använda.

Därför är det viktigt att ha ett strukturerat sätt att öva på, där man kan mäta och verifiera att snabbheten och pålitligheten för memoreringsförmågan ökar.

Läs kapitlet om Memorization Master-mjukvaran i vår gratishandbok.

Mvh,
Mattias
Jeppe
Posts: 6
Joined: Fri 29 Jan 2010, 12:42

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Jeppe »

Jo, visst är det intressant hur hjärnan fungerar. Det som fascinerar mig är just snabbheten som ni professionella har.

Du har säkert läst om "William James Sidis" ? Har aldrig läst om något liknande vad gäller snabbhet och utveckling. Läste en dagstidning vid 18 månader, 8 språk vid åtta års ålder. Vid sin död 40 språk, lingvist och matematiskt geni.

"Läs kapitlet om Memorization Master-mjukvaran i vår gratishandbok"

När jag laddar hem boken kan jag ej läsa den i Word ?
Simon
Posts: 4
Joined: Sun 29 Nov 2009, 19:55

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Simon »

Nej, inte word. Du behöver PDF, tror jag.
Hehe, jag har en känsla att vi är lite lika bägge två. Williams barndom är obeskrivligt ofattbar och gjorde även mig att bli intressant hur långt hjärna kan utvecklas.

Personligen tror jag inte på att utvecklingen har en gräns. Hjärnan är liksom muskel men kroppsmuskler har en gräns på grund av dens stora massa. Hjärnans massa har ingen gräns för att den aldrig blir större, eller hur?


Simon
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Mattias »

Fantastiskt med Sidis och liknande underbarn, men själv är jag mer intresserad av vad vi "vanliga dödliga" kan uppnå genom träning och kunskap. Att det här med ett superminne faktiskt är något som ALLA kan träna upp, oavsett förutsättningar.

Det enda som behövs är motivation, precis som när man ska träna på gym, samt kunskap om hur man tränar på det mest effektiva sättet.

Om du inte kan läsa boken måste du ladda hem Acrobat Reader för att kunna läsa pdf-filer:
http://get.adobe.com/se/reader/

Simon: Jag håller med till 100%.
Jeppe
Posts: 6
Joined: Fri 29 Jan 2010, 12:42

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Jeppe »

Tack för länken och jag har börjat läst, intressant detta med tekniker, något som jag aldrig tänkt på. Återkommer senare med ett omdöme.

Och "mycket" intressant och lovande att du skriver att ALLA kan träna upp sitt minne. Men visst är det fascinerande med dessa underbarn/genier, själv är ju bara en "vanlig dödlig".

För ett år sedan hade jag skrattat högt om någon påstått att jag skulle klara 1000 decimaler.

Jesper
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Mattias »

Menar du att du memorerat 1000 siffror utan någon särskild genomtänkt teknik? I så fall får jag säga grattis, vilken talang (alt. hårt arbete. Vilken det än är av dessa två alternativ, så är det värt ett grattis)!

När du tränat upp en riktig memoreringsfömåga baserad på effektiva tekniker, skulle du lätt kunna slå det svenska rekordet i att memorera pi-decimaler. Jag läste någonstans att det var 10.000.

/Mattias
Jeppe
Posts: 6
Joined: Fri 29 Jan 2010, 12:42

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Jeppe »

Tack Mattias !

I början (Juli 2009) hade jag inte en aning om någonting vad gäller tekniker/strategier, eller hur jag skulle gå tillväga. Jag började helt enkelt "försöka" memorera siffrorna, och blev mycket förvånad när jag kom upp till 70-80, vad är det här tänkte jag ? - och fortsatte......

Det dröjde inte länge förrens 100, sedan 200 och så vidare....

Sedan satte jag ett mål till 1000 decimaler innan nyår och klarade det veckan innan - felfritt nedskrivet.

Under dessa månader hade jag ingen disciplin/schema när jag lärde in siffrorna, utan blev när jag hade lust helt enkelt. Hur som helst, så kom jag på (efter ett 100-tal decimaler) ett sätt att lära in - eller min hjärnan reagerade så kan man säga. Alltså, inget jag läst mig till.

"Rätt eller fel" - men så här gick det till, och det finns säkert smidigare sätt, vad vet jag ?

Jag lärde in tio siffror i taget och delade in dem i olika segment, lade sedan bara på undan för undan....

....5923-07-8164....där jag tänker 5923 först, sedan 07 och sist 8-1-6-4........

Associationerna kom av sig självt och kunde vara i princip vad som helst, historiska tal, årsdagar, telenummer, exempelvis 8-6-4 tycker jag är "finare siffror" än 7-3-1, varför vet jag ej

Vissa partier tyckte jag var svårare än andra....

....6659334461....lättare....

....2931767523....svårare....

....7785771342....lättare....

....2847564823....svårare....

De "svårare" partierna associerade jag till regn/oväder eller svårare terränger ute i naturen, besvärligare landskap helt enkelt, de lättare blev då motsatsen - sol, blomster, vackra bilder. Det blir också/känns som om man går över olika "bryggor".....

81-932-611-79....där 81 blir en brygga - 932 en annan - 611 och sist 79......där bryggorna ibland känns svårare eller lättare....

Ibland fick jag en känsla av att siffrorna bara "kom upp av sig självt" (behövde inte tänka ?) - en efter en - bara vällde fram helt enkelt. Men det är väl för att man tränat så mycket ?

"När du tränat upp en riktig memoreringsfömåga baserad på effektiva tekniker, skulle du lätt kunna slå det svenska rekordet i att memorera pi-decimaler. Jag läste någonstans att det var 10.000." Ja, vem vet ? - idag skrattar jag inte åt sådana påståenden ;)

Hårt arbeta eller talang ? Både och, och en jävlaranamma (ursäkta språkbruket) att jag skulle klara 1000 decimaler. Jag måste upprepa dem då och då för att hålla dem i minnet.


Jag kommer definitivt gå kursen "när jag känner mig redo", kan inte riktigt släppa detta.

Jesper
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: Vill bli snabbare ?

Post by UriBentMe »

Jag blir sjukt imponerad av dig Jesper! Och jag tycker verkligen att du ska fortsätta. Det finns inga gränser för hur bra du kan bli på det här! Du kan ju bli Sveriges pi-man :)

Nyfiken..hur håller du isär "fina" och "fula" tal....för efter ett tag lär det ju bli väldigt många av båda..och dåliga och bra terränger osv?
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: Vill bli snabbare ?

Post by UriBentMe »

Några frågor till! :)
Jesper...Har du märkt om denna memorering förbättrat dig på andra sätt, tex förbättrat minne på andra områden? Och om du nu skulle memorera en ny helt påhittad siffersekvens, hur många tror du att du skulle klara då? (alltså på en gång)
Post Reply