Vill bli snabbare ?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Jeppe
Posts: 6
Joined: Fri 29 Jan 2010, 12:42

Re: Vill bli snabbare ?

Post by Jeppe »

"UriBentMe" Tack för dina kommentarer men någon "pi-man" vill jag inte bli, föredrar och vara mig själv :)

"Nyfiken..hur håller du isär "fina" och "fula" tal....för efter ett tag lär det ju bli väldigt många av båda..och dåliga och bra terränger osv?"

Allt sådant sker automatiskt i min hjärna, när jag "går in seriöst" för just memorering. När sifferkombinationerna dyker upp ser jag både siffror och landskap/färger/moln/blomster etcetera samtidigt/parallellt. Ungefär som en film spelas upp inne i hjärnan. Siffrorna kommer och runt dem olika former och färger etcetera.

Det som sker (tror jag) är olika reflexkopplingar, för när jag höll på som mest behövde jag ej till slut "tänka" - siffrorna bara vällde fram....automatiskt....

"Har du märkt om denna memorering förbättrat dig på andra sätt, tex förbättrat minne på andra områden? Och om du nu skulle memorera en ny helt påhittad siffersekvens, hur många tror du att du skulle klara då? (alltså på en gång)"

Visst är det så. Ju mer du tränar (hjärnan) upp minnet, ju lättare blir det ju - för hjärnan - att minnas andra saker och ting. Jag lärde in tio siffror i taget, hur jag gick tillväga kan du läsa i mina tidigare inlägg. Ju mer du tränar, ju bättre blir du. Finns inga gränser.....

Jag kom upp i 1150 decimaler men för ett tag sedan tappade jag suget/intresset totalt, tyvärr - vet inte vad som hände, motivationen fanns inte där för att fortsätta :( Det jag märkte var att det blev lättare och lättare att "lära in" de olika sifferkombinationerna, vilket är en häftig upplevelse :)

Dock så testade jag mig idag (faktiskt), de hundra första. Kollade på dem i cirka en minut, och skrev sedan ner dem felfritt.

Allt (tror jag) handlar om intresse och motivation, och att ALLA kan bli bra på att memorera - som "Mattias" påpekar många gånger.

Jag kommer/vill definitivt gå kursen någongång i framtiden, helt klart. Tror den är intressant och att man lär sig massor. Men idagsläget finns ingen motivation från mig, tyvärr :(

Lycka till (alla) med memorerandet, vad det nu må vara - för visst är ämnet mycket fascinerande :)
I`ll be back....
Mvh
Jesper
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: Vill bli snabbare ?

Post by UriBentMe »

Roligt att läsa om din teknik Jeppe! Väldigt häftigt... Tack för ditt svar! Och vi kanske ses igen på forumet om du blir sugen på kursen i framtiden. Ha det fint!
Post Reply