Gå vidare utan nöjd med resultatet?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Helgo88
Posts: 1
Joined: Thu 16 Oct 2014, 21:42

Gå vidare utan nöjd med resultatet?

Post by Helgo88 »

Hej,
Jag har precis avslutat lektion 4 efter att ha gått igenom den i stort sätt två gånger.

Symboliseringstekniken funkar inte riktigt. Exempelvis "Nonsens" får jag inte upp en enda bild. Hur ska jag göra?

När det gäller konsonans så hittar jag ganska enkelt en bild, men att komma tillbaka till ursprungsordet och speciellt stavningen är desto svårare. Några tips?

Är det rätt att lämna lektion 4 bakom sig nu även då jag känner att konsonans och symboliseringsövningarna inte gick bra?

Tack på förhand,
Magnus
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Gå vidare utan nöjd med resultatet?

Post by mucken »

Hej Magnus,

Något som fungerade bra för mig under användande av konsonansmetoden var att för uttala ordet antingen högt eller tyst mig själv för att även skapa en ljudlig koppling för associationen. Tyckte att det funkade bra.

När det kommer till att inte hitta bilder så brukar jag bara försöka jobba mig vidare med associationer och sedan landa i något som kan te sig långt ifrån ursprungsordet som ska memoreras. Exempelvis så ser jag trafikskylten för stoppförbud. Har egentligen inget naturligt med ordet att göra men det var bilden jag såg. Sedan kan det hända att jag även här uttalar ordet som jag ska memorera högt eller tyst.

Det blir bättre med mer träning. Nu uttalar jag ord mer sällan när jag memorerar, men det har i alla fall hjälpt mig. Sedan kan kanske någon annan svara på huruvida det är rätt att göra så.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Gå vidare utan nöjd med resultatet?

Post by Mattias »

Hej Magnus,

(Och tack för mycket bra inlägg, Mucken)

Här finns en viktig grej jag behöver påpeka. Du ska ABSOLUT gå vidare utan att vara nöjd med resultatet. Det är omöjligt att behärska teknikerna ordentligt bara efter några lektioner. Det som är avgörande är MÄNGDTRÄNING och är handlar det om att plöja lektioner med övning efter övning och INTE stanna upp för att nöta samma övning flera gånger. Lektionerna är gjorda så du kommer att få tillräckligt mer träning ändå. Det är inte gjorda för att nöta med flera gånger.

Ett tillägg till muckens kommentar är att du kan gå så långt som att välja en helt slumpmässig bild, bara du tvingar fram något direkt/tar det första som dyker upp. Det är ATT vilja bild direkt som är det viktiga, inte VILKEN bild du väljer.

Mycket bra kämpat och lycka till med nästa lektion!
/Mattias
Post Reply